PerUlv Startet 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2019 (redigert) Heisann, Den håpefulle er 15 og tar båtførerprøven. Jeg ser det er lovlig med øvelseskjøring før fylte 16 år. Jeg er klar over at hun ved øvelseskjøring benytter min båtførerprøve, og alt er i orden fra min side. Finnes det noen regler på dette, nedre aldersgrense, begrensninger på hvilket farvann, kun når det er dagslys etc etc? eller er dette opp til Kapteinen å vurdere? Må jeg ha L bakpå? :D Legg gjerne inn lenker om du har. https://www.ung.no/oss/aldersgrenser/271743.html Edit: Jeg fant visst svaret selv :). Det fremkommer ingen krav til alder etc utover ansvarlig førers vurdering av vær og trafikk. § 7.Kvalifikasjonskrav Fører av norsk fritidsbåt som: a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW, skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13. Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1. januar 1980. https://www.ung.no/oss/aldersgrenser/224100.html https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-03-03-259/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 Redigert 15.Mai.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Det står "under tilsyn av fører....". Betyr det at man ikke trenger å være ombord i båten det øvelseskjøres i, men at man kan føre tilsyn fra land/annen båt? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 PerUlv skrev 1 time siden: Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Ingen kan da føre båten fra land? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 (redigert) Lars H. skrev 23 minutter siden: Ingen kan da føre båten fra land? På samme måte som man ikke kan føre motorsykkelen til personen som øvelsekjører når man følger etter på egen motorsykkel? Dette er lovlig hvis man har intercom Redigert 15.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Føreren må nok være til stede i båten ... tenk litt ... Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Et forsøk på å gjøre ungers jollekjøring med for stor motor og fart lovlig? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Mtp at det er lovlig å iakta øvelseskjøring på mc så lenge man har 2veis komunikasjon så kanskje sånn båt også. Tungt å dykke i lovdata og andre linker... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 (redigert) Sjeldenutpå skrev 7 minutter siden: Mtp at det er lovlig å iakta øvelseskjøring på mc så lenge man har 2veis komunikasjon så kanskje sånn båt også. Tungt å dykke i lovdata og andre linker... Kun på bane eller lukket område: "På øvingsbane eller avsperret område kan du kjøre alene når den som er med deg ser deg hele tiden og kan instruere deg. Skal du øvelseskjøre på veg eller andre områder som ikke er avsperret, må du ha med deg en ledsager. Ledsager kan da bare kjøre med en elev om gangen." https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring/Motorsykkel Og en skal ha kommunikasjonsutstyr med ledsager når en øvelseskjører MC, uansett hvor en kjører. Redigert 15.Mai.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 (redigert) Pinkvin; Nei, overhodet ikke. Beklager om mitt innlegg kunne feiltolkes slik. Fra min side er det kun er ønske om å sikre at jeg kan lære opp barna lovlig og på en forsvarlig måte. Jeg ser på det som selvsagt at man som ansvarlig voksen må være tilstede i båten. Jeg vil mene at man skal være like årvåken som ellers, og nær nok til å ta over kontroll over fartøyet uten varsel. Dette virket for meg innlysende, men nomen og pipe (Edit: og nå sjeldenutpå) pekte på en tolkning som ikke hadde falt meg inn, i tillegg koblet de det mot moped. . Båtadvokaten fikk senket den tolkningen raskt, ser det ut til. jeg antar at ordlyden «under tilsyn av fører» er det som i praksis sier at lærer (ansvarlig fører, altså far) skal være ombord. Redigert 15.Mai.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 PerUlv skrev 3 minutter siden: Båtadvokaten fikk senket den tolkningen raskt, ser det ut til. Eg ser ingen henvisning til regelverk. Og lovdata var ikkje avklarande såvidt eg fann ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 PerUlv skrev for 2 timer siden: ..... Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. .... @SjeldenutpåHvordan skal du kunne være fører av en båt om du står på land og ser på? Se for deg at den personen som øvelseskjører der du er ledesager og fører og du sitter på land og ser at denne personen kjører på og dreper et barn som bader. Hvem tror du blir ansvarlig? Hadde du tørt å ta den risikoen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 PerUlv skrev 24 minutter siden: Pinkvin; Nei, overhodet ikke. Beklager om mitt innlegg kunne feiltolkes slik. Ingen fare, var ment som en spøk. Men egentlig litt på alvor også iom at en ser at det skjer relativt ofte. Tror nok argumentet "så lenge vi holder øye med" er gjeldende når unger leker i joller som åpenbart går for fort for ungene. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Pinkvin skrev for 7 timer siden: Et forsøk på å gjøre ungers jollekjøring med for stor motor og fart lovlig? ;-) Det er nettopp dette med Mc opplæring som er bakgrunnen for mitt spm. Hadde tilsyn fra land/annen båt vært OK, hadde det vært fint å vite det, eller? Slik kjøring under oppsyn vil jo gjøre at man sørger for at farten ikke overstiger 10 knop. Det er den reelle farten som burde ligge til grunn, ikke den potensielle. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
R.O Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Er det noe som heter øvelseskjøring i båt... Dette er vel problematisering.. Jeg har sittet bak roret på familiens båter siden jeg var 3-4år. Under oppsyn fra voksne er det vel bare å sette ungene bak roret. I trange farvann el så tar jeg selvfølgelig over, men jeg trenger ikke finlese en lov for å finn ut av dette, det er sunn fornuft...? Her støtter jeg meg på §4.3 i loven om pragmatisk adferd: Dersom en lovtekst mangler rot i virkeligheten kan man se bort i fra hele eller deler av lovteksten....:) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 bellen skrev for 9 timer siden: Hvordan skal du kunne være fører av en båt om du står på land og ser på? Man annses som fører av moped om man kjører bak på en lett mc.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
St.Matt Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Enkelt svar, god tur så lege du er med i båten. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 vi praktiserte dette som "kan ses fra hytta" når jeg var ung... for endel år siden ;) Sitér dette innlegget Link to post
St.Matt Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Samme her, men i dag er det dessverre ikke like enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Man annses som fører av moped om man kjører bak på en lett mc.... Jo.. Men da har man en vis mulighet til å gripe inn om noe uforutsett skulle skje. Hvordan skal du klare det når du står på land og den som øvelseskjører er 100 meter lenger borte? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Relativt enig, men så lenge det ser ut som lovteksten åpner for lærekjøring under tilsyn så må man kanskje bruke sunn fornuft. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sequoia Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Med min 7-åring og en 270 cm gummibåt med 5 hk (som jeg har låst til tomgang+mva) så øvelseskjører hun på egenhånd når vi ligger ute på skjæra. Jeg har en walkie-talkie og hun har en i båten. Blir hun redd så napper hun snora, setter motoren i fri, og deretter fortsetter igjen. Det kommer vi til å fortsette med da det i "min risikoanalyse" er grønt. Dette gir en helt annen mestringsfølelse enn om jeg skal sitte med henne. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Sjeldenutpå skrev 48 minutter siden: Relativt enig, men så lenge det ser ut som lovteksten åpner for lærekjøring under tilsyn så må man kanskje bruke sunn fornuft. Jeg ser ingen åpning i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 4 hours ago, R.O said: Er det noe som heter øvelseskjøring i båt... Dette er vel problematisering.. Jeg har sittet bak roret på familiens båter siden jeg var 3-4år. Under oppsyn fra voksne er det vel bare å sette ungene bak roret. I trange farvann el så tar jeg selvfølgelig over, men jeg trenger ikke finlese en lov for å finn ut av dette, det er sunn fornuft...? Ja ... en båt er noe helt annet enn en bil. Det finnes båter med ratt og gasshendel som omtrent bare er tilgjengelig fra en klart definert styreposisjon og hvor farten er så høy at den som sitter med rattet må ha full oppmerksomhet på omgivelsene til enhver tid - da er det åpenbart enkelt å sammenligninge båten med en bil. Allikevel, for båter er det generelt slik at "båtfører" er den som tar kapteinsansvar, hvem (om noen) som faktisk fysisk holder i rorkulten, håndterer radio, trykker på knappene til autopiloten, plotter kurs, kontrollerer seilføringen, fendrer opp, dytter båten fra land, pælmer ut ankeret etc er knekkende irrelevant. Om kapteinen må være fysisk ombord eller ikke kan bli et interessant spørsmål i årene som kommer, jeg antar at det kommer til å bli allminnelig med båter/droner/skip uten mannskap, hvor styring gjøres helt eller delvis autonomt og hvor evt en person kan ha ansvar for en hel flåte fra kontrollrom på land. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Pinkvin skrev 7 minutter siden: Jeg ser ingen åpning i det hele tatt. Dette sier forskriften: Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Utfordring: Definer tilsyn! Forskriften definerer ikke tilsyn. Den sier heller ikke noe om hvor lærer må befinne seg. Litt verre som ledsager og ikke være om bord i farkosten. Godt mulig ledsager kan befinne seg i følgebåt og fortsatt oppfylle forskriften. Forskriften er ikke presis og gir rom for tolkning og skjønn. Mulig det finnes rettspraksis på dette, men vanskelig som legmann å finne det. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kallethekid Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Jens_P skrev 14 minutter siden: Dette sier forskriften: Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Utfordring: Definer tilsyn! Forskriften definerer ikke tilsyn. Den sier heller ikke noe om hvor lærer må befinne seg. Litt verre som ledsager og ikke være om bord i farkosten. Godt mulig ledsager kan befinne seg i følgebåt og fortsatt oppfylle forskriften. Forskriften er ikke presis og gir rom for tolkning og skjønn. Mulig det finnes rettspraksis på dette, men vanskelig som legmann å finne det. Det står jo "under tilsyn av fører". Dette mener jeg må forstås slik at føreren må ha tilsyn, og en fører må vel nødvendigvis være ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.