Jump to content

Øvelseskjøring med båt: er det noen grenser?

PerUlv

Recommended Posts

Sjeldenutpå skrev 59 minutter siden:

Og då kjem mopedlærekjøring inn i bildet igjen... ledsager kvalifiserer tilsyn frå anna mc. 

tobixen har nokre gode poenger.

Fast der tales det om ledsager, på sjøen står det fører. Jeg mener at det er forskjell. 

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev for 2 timer siden:

Dette sier forskriften:

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

Utfordring: Definer tilsyn!  

Forskriften definerer ikke tilsyn. Den sier heller ikke noe om hvor lærer må befinne seg. Litt verre som ledsager og ikke være om bord i farkosten. Godt mulig ledsager kan befinne seg i følgebåt og fortsatt oppfylle forskriften.

Forskriften er ikke presis og gir rom for tolkning og skjønn.

Mulig det finnes rettspraksis på dette, men vanskelig som legmann å finne det.

Tipper "under tilsyn" er brukt for å dekke inn et par områder, feks motorbåtsport og konkurranse, hvor det hele er et avgrenset arrangement, med følgebåter og formelle krav til sikkerhet pluss at førere under aldersgrensen har voksne som står som ansvarlig person. 

Så er det jo sånn med båt generelt at det ikke er noen formelle krav til utforming av "kjøretøyet". Noen er "enmannsfartøyer" og i andre fartøy kan det være vanskelig/umulig å være en person nr. to som kan gripe inn direkte. 

En mer konkret og kantete definisjon vil skape flere problemer enn den løser. Med dagens definisjon kan feks ei jente på 15 seile ett seilbrett i kuling i langt over 10 knop all den tid det er under tilsyn, feks med følgebåt. En kan jo ikke sette som krav at noen skal sitte foran på brettet for å kunne ta over på kort varsel :-)

Det er til tider helt utrolig hva folk her klarer å diskutere og argumentere for. Å tolke tilsyn som å innbefatte å stå på land og se poden kjøre avgårde uten mulighet til å gripe inn er jo nesten helt utrolig at noen hevder skal være trygt for alt og alle andre på sjøen.

Jeg har fostret noen gutter og de har kjørt gummibåt med påhenger uten at jeg har vært ombord, men da har jeg vært rundt dem med en annen båt uten at jeg egentlig har sett på det som å følge loven, men gjort det allikevel da jeg følte dette trygt (nok).

Til dere som synes det er greit å la ungene få kjøre avgårde så lenge de er innenfor synsfeltet er da grensen hundre meter, femhundre meter, tre kilometer eller hva? Sikkert noen som klarer å gå inn i en diskusjon om meter her også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
diaX skrev for 5 timer siden:

Med min 7-åring og en 270 cm gummibåt med 5 hk (som jeg har låst til tomgang+mva) så øvelseskjører hun på egenhånd når vi ligger ute på skjæra. Jeg har en walkie-talkie og hun har en i båten. Blir hun redd så napper hun snora, setter motoren i fri, og deretter fortsetter igjen. Det kommer vi til å fortsette med da det i "min risikoanalyse" er grønt. Dette gir en helt annen mestringsfølelse enn om jeg skal sitte med henne.

Er ikke det lov da? Under ti knop osv. 

R.O skrev for 8 timer siden:

Er det noe som heter øvelseskjøring i båt... Dette er vel problematisering..  Jeg har sittet bak roret på familiens båter siden jeg var 3-4år. Under oppsyn fra voksne er det vel bare å sette ungene bak roret. I trange farvann el så tar jeg selvfølgelig over, men jeg trenger ikke finlese en lov for å finn ut av dette, det er sunn fornuft...?

Kan ikke skjønne annet en at den praksisen du viser til er lovlig. Ingenting jeg har fått med meg som tilsier noe annet. 

Sitat

Her støtter jeg meg på §4.3  i loven om pragmatisk adferd: Dersom en lovtekst mangler rot i virkeligheten kan man se bort i fra hele eller deler av lovteksten....:)

Å utnevne seg selv til lovbryter uten noen som helst grunn vil jeg vel heller si er å "mangle rot i virkeligheten" :wink:

Selv foretrekker jeg nok å lese litt i en lov før jeg lanserer meg selv som lovløs :cool:

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Mouche skrev for 1 time siden:

Til dere som synes det er greit å la ungene få kjøre avgårde så lenge de er innenfor synsfeltet er da grensen hundre meter, femhundre meter, tre kilometer eller hva?

AIS  vil vel løse problemer med rekkevidde for tilsyn ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mouche skrev for 4 timer siden:

Til dere som synes det er greit å la ungene få kjøre avgårde så lenge de er innenfor synsfeltet er da grensen hundre meter, femhundre meter, tre kilometer eller hva? Sikkert noen som klarer å gå inn i en diskusjon om meter her også.

Greia med tilsyn er jo å sørge for at poden holder seg innenfor 10 knopsgrensen.

At man står på land og "ikke får gjort noe " gjelder uansett om båten gjør 5 eller 30 knop.

Det beste man gjør, er jo slik som du, være tilstede i en annen båt.

Jeg mener at en under 16 år som kjører i 10 knop ikke er lovbryter, uansett hva den potensielle hastigheten til farkosten er. Jeg innser at jeg ikke deler det synet med lovgivende instans.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

10 hours ago, nomen said:

Jeg mener at en under 16 år som kjører i 10 knop ikke er lovbryter, uansett hva den potensielle hastigheten til farkosten er. Jeg innser at jeg ikke deler det synet med lovgivende instans.

Man kan jo få mene hva man vil, men hvordan kan man mene at noe ikke er å bryte loven når man selv også sier at det er i strid med loven? I min verden heter det å bryte loven med overlegg. Når det er sagt så har jeg også brutt loven mht å la barn kjøre gummibåt med motor, en båt som kunne gjøre 12,5 knop (gps-målt) lenge før de fyllte 16 år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
nomen skrev for 10 timer siden:

Greia med tilsyn er jo å sørge for at poden holder seg innenfor 10 knopsgrensen.

Det er vel bare en av 1001 ting en må lære og mestre som båtfører.

Guest Avmønstret#

Poenget med øvelseskjøring er vel ikke bare at en skal glo på ungene og så skal de finne ut av ting selv. De skal jo lære noe, og da må en nødvendigvis være der på en aktiv måte slik at det er mulig, ikke stå på land. 

---

En gang i verden, som unggutt, tok jeg trenerkurs og jobbet som trener for rekrutter i jolleseiling i en periode. Hadde teoretisk gjennomgang av det vi skulle lære på land først, og på vannet så fulgte vi opp med følgebåten hele tiden, vi satt ikke å ventet på at noe skulle "gå galt". 

Selv om unger er som svamper og lærer utrolig mye veldig raskt så var det store variasjoner. Noen tok mye veldig kjapt, andre var fortsatt usikre og "klønete" etter mange treninger. 

"Tilsyn" er for lek. Skal en faktisk lære noe må en følge opp aktivt. Øvelseskjøring med båt er en læresituasjon, ikke lek. 

Jeg er grunnleggende uenig med deg Pinkvin.

Læring generelt og båtbruk spesielt bør ha mest mulig form som lek.

I speideren i Søgne møter det hver onsdag året rundt ca 80 unger for å lære selvstendighet og båtbruk i samarbeid med andre.

Hvis ikke leken med utfordringer på personlig plan var der ville de heller sitte hjemme foran dataen.

Når en av ungene mine brukte sommerfun hele året og lekte i bølger, slepte eller ble slept når de gikk tom og hadde det gøy -lekte- på sjøen og tok vare på hverandre ble det god båtfører.

Man skal ha veiledning, men man må få ansvar for å gjøre ting selv og feile under kontrollerte former.

Mons

Guest Avmønstret#
mons skrev 20 minutter siden:

Jeg er grunnleggende uenig med deg Pinkvin.

Læring generelt og båtbruk spesielt bør ha mest mulig form som lek.

I speideren i Søgne møter det hver onsdag året rundt ca 80 unger for å lære selvstendighet og båtbruk i samarbeid med andre.

Hvis ikke leken med utfordringer på personlig plan var der ville de heller sitte hjemme foran dataen.

Når en av ungene mine brukte sommerfun hele året og lekte i bølger, slepte eller ble slept når de gikk tom og hadde det gøy -lekte- på sjøen og tok vare på hverandre ble det god båtfører.

Man skal ha veiledning, men man må få ansvar for å gjøre ting selv og feile under kontrollerte former.

Vi er på ingen måte uenige. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...