mjo101 Startet 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2019 (redigert) Hei, Etter å ha hatt flere motorbåter, i alle størrelser, og oppvokst med ferie i motorbåt, vurderer jeg nå å prøve meg på seiling. Budsjett på seilbåt ca: 550 - 600 000 kr. Sett på nettet og tester på blant annet: Bavaria, beneteau, jeanneau, har jeg på finn plukket ut en favoritt: Hanse 320. Dette mest pga design, løsninger, osv. Ikke sett alle båtene live, så om noen har båt i denne størrelsen i Bergen og har lyst på besøk av en nybegynner på seilbåt er det bare til å si ifra! Vant til større motorbåter, men liker løsninger, design på Hanse 320 og at en båt mellom 31-35 fot er fin størrelse å begynne med for en solo seiler uten særlig erfaring, bortsett fra 1 sommer med seilskole i optimist. Lurer på om noen har erfaring med Hanse som verft, og gjerne modellen 320, eller andre modeller jeg burde se nærmere på. Er 1,87 høy og dermed opptatt av litt takhøyde, kvalitet, seilegenskaper, opplevd kvalitet, komfort for overnattingsturer? All info er god info, så sitter pris på synspunkter, anbefalinger, og tips i søket på en fin nybegynner båt som ikke må byttes innen 6 mnd pga intens trang for 10 fots syke. Redigert 15.Mai.2019 av mjo101 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 (redigert) Har hatt Hanse 312 i 9 år. Tror den er sammenlignbar selv om den ikke er identisk. Gikk selv fra motorbåt til seil båt med denne, en av fordelene for en nybegynner seiler er selvslående fokk. Det å slippe å tenke på 2 seil ved slag første sesongen er veldig kjekt. Jeg er veldig godt fornøyd med båten min, men har jo gjort noen justeringer på de 9 årene. Har heller ikke andre seilbåter å sammenligne med. Men gode seilegenskaper kombinert med enkelt med selvslåer (som og gir god høyde) kombinert med god komfort er det jeg opplever ihvertfall. Fant igjen tråden da jeg skulle ha meg seiolbåt : https://baatplassen.no/i/topic/64053-hva-slags-seilb%C3%A5t-skal-jeg-velge-rundt-30fot-max-600-000/#comments Redigert 16.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kenneth82 Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Spennende - vi gjorde samme bytte i fjor, etter to år med grubling. Er du alene på tur eller er det kone&unger med? Her er våre erdaringer; Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Jeg har den nyeste varianten av Hanse's minste (315). Dette er et annet design, men jeg vil tippe at det er en del delt DNA mellom båtene til at man kan si litt om merket generelt. Båten seiler godt. Den er designet rundt et stort storseil og en forholdsvis liten selvslående fokk. Dette betyr at de er veldig lette å seile alene eller med uerfarent mannskap. Seilareal nok til at man gidder å seile i lite vind, men ikke mer enn at det er håndterbart under vanlige turseilingsforhold. Vinsjer og lineføring er plassert på en hensiktsmessig måte som gjør seilhåndtering enkelt og effektivt. Storseilskjøtet er festet i løygang i cockpit og nås lett fra rattet. Båten min ble levert med tyskerskjøte, men det syntes jeg er noe skikkelig herk på en så liten båt og har byttet til en 6:1 talje som fungerer raskt og presist. Riggen har akterstagsstrammer, cunningham og et velfungerende uthal, som gjør at det er gode muligheter for å manipulere formen på storseilet. Vil tippe at 320 deler mange av disse egenskapene. Innredningen er praktisk anlagt uten alt for mange kreative løsninger på godt og vondt. Det er ikke mer stueplass enn man må ha, og byssa er mager på skapplass. Kan hende dette er annerledes på 320. Når jeg har kravlet inn bak luker og skap har jeg blitt positivt overrasket over hvor rent og ordentlig ting er lagt opp bak kulissene. Kabler er ført på en skikkelig måte og laminatet er malt og støvsugd skikkelig. Dette er mye bedre enn på Beneteauen jeg var så uheldig å eie før. Tilgangen til motoren er nokså god. Jeg kommer til på alle sider og kan skifte drevolje fra innsiden uten å måtte leke slangemenneske. Innredningen er strøken i dag, men jeg ser at det vil være en tøff jobb å holde den like fin om et par år. Fineren er så tynn at den neppe kan slipes. Strømkabler er merket, men baksiden av panelet er kaotisk og uversiktlig. Her har Hanse valgt "One-size-fits-all" metoden og installert et "hovedkort" som sikkert også brukes på 50-foterne og flere ubrukte kabler som ender i ingenting. Det er forøvrig kanskje mitt største irritasjonsmoment: Strømkablene er alt for lange og tydelig laget for å passe en mye større båt. Jeg antar at dette har med masseproduksjonen å gjøre, men det burde være unødvendig å ha en kveil med 2 meter ekstra kabel bak hver eneste forbruker. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe: En god del av utstyret deles med de større båtene, som gjør at for eksempel kryssholt, røsthjern og kjølbolter har god dimensjon. Jeg har ståhøyde i min 315, men det er et annet design enn 320, så her må du nok bare prøve. Sammenlignet med andre båter i masseproduksjons-spekteret synes jeg Hanse har lykkes med de minste båtene sine. De er skikkelige seilbåter og har akkurat passe komfort til at kona kan tenke seg et par uker med marinahopping nedover kysten. Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 17.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2019 Hei! Takk for svar og tips til tråder som handler om det samme! Det vil stort sett være meg + 1-2 ombord i lengre perioder. Og ser etter noe som er lett å lære å seile med, samt går fint å seile alene. Er vant til motorbåt på over 40 fot, så har innsett med frykt at jeg må se på båter over 35 fot, ellers tror jeg at akutt 10 fots syke slår inn fort! Tips til båter opp til kr 650 000 som kan passe mine kriterier tas imot med stor takknemlighet ! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil-Fenix Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Jeg har første sesong med Hanse 320. Det er en veldig fin båt. Stor og fin uteplass. Hanse har selvslående fokk. Det er en stor stor fordel ved seiling innaskjærs. Om du er nybegynner, er det også enklere å starte seillivet med selvslåer. Dessuten er det LANGT mer komfortabelt for gjesten som sitter foran rattet, og som ofte er litt mindre interessert i seiling enn den som står bak rattet.... (Vil du ha genoa, kan du selvfølgelig bruke det, også.) Jeg hadde selvslående også på forrige båt. På 320en har jeg også Code0; et supert ekstraseil i lite vind på lange leg! 320 kan fint seiles aleine. På større båter er ofte storseilskjøtet på hyttetaket, og nåes derfor ikke når du står bak rattet. Jo større båt, dess tyngre er det også å få opp storseil. Om du velger Hanse, er det et aktivt Hanse-forum på myhanse.com Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.