Knallipadden Startet 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2019 Skal se på en båt med Mercury Optimax 135 hk hvor selger sier den er noe treg på gass/gir. Kan det være at wire må smøres opp eller byttes, eller kan det være noe annet? Hvordan sjekke eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Eller kan det være selve motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Kan vel være begge deler. Hadde koblet av kontrollkablene bak på motoren, og sjekket bevegeligheten uten motor tilkoblet. Då vil du jo se om det er kabler eller motor? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Mort1 Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 På optimax 115 som jeg hadde( ikke lik motor) var det gir overføringen inne i motor som gikk treigt pga. saltavleiringer i en foring. Blokk måtte løftes for å fikse dette. Vær obs på at disse motorene støyer en god del........... Hvilken båttype er dette på? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2019 Den ene av mine båter var ganske tung på gass/gir hendelen, den har vært slik 2år men tenkte vel bare att den var slik, etter å ha tatt av kledningen inne i cabinen for montering av annet utstyr så jeg att kablene vat trukket gjenom en 50mm plastslange som går gjenom skroget, denne slangen hadde ingen opphengspunkt mellom motor og kontrollboks...ca3meter....å ville sa selvsagt hele tiden "henge", det førte til att wirene også hang tungt fra kontrollboksen, lagde ett lite opphengspunkt og hengte opp denne slangen slik att wirene lå fritt uten att tyngdekraften påvirket dem, det ble som en ny gass/gir betjening, 50% lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 17.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2019 På en Optimax jeg hadde, med sidemontert/innfelt gass/gir, var det mekanismen i spaken som ga problemer i perioder. Måtte smøres ofte, og måtte monteres med lavt moment på alle skruer for å ikke knipe. Enig i at du bør koble av kablene på motoren, og sjekke at det løper greit der. Hvis det er mekanismen på motoren som er treg kan det være tidkrevende å ordne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.