Jump to content

Har noen prøvd å tyvkoble båten min?

Knallipadden

Recommended Posts

Skulle til byen i dag med snekken for å se på 17 mai toget. Når jeg skulle starte båten var tenningslåsen ganske løs, og kabel skoene på baksiden satt ikke skikkelig fast med resulatet i at båten ikke startet. Jeg har ikke opplevd dette før, så jeg lurer om noen kan ha forsøkt å tyvkoble båten min? Er en eldre snekke med VP MD17 maskin. Hovedstrøm bryter og batteri er inne i kahytten, så de måtte eventuelt ha brutt seg inn i kahytten for å slå på strømmen. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

God 17 mai ja. :flag: Kanskje ikke så lett å svare på, men det er vel kanskje noen som har opplevd liknende? Skulle ikke tro det er så vanskelig å tyvkoble en gammel båt. Ser ut som en enkel tenningslås med noen kabelsko festet til baksiden. Hvis man vet hvilke farge som skal hvor er det meg bekjent en enkel jobb, eller tar jeg feil? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å hindre tyveriforsøk?

Ikke noen god følelse hvis en mistenker at noen har vært ombord i båten sin.

Hvis noen skulle forsøke å stjele båten din, er jo tenningslåsen plassen å begynne.

De kan jo være så dumme at de ikke har fått det til, eller de kan ha blitt skremt av noe(n).

Godt det endte med en mistanke om tyveriforsøk, og håper de ikke har ødelagt noe.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg hadde mistanke om at noen var om ombord i båten min i fjor også. Jeg oppdaget at luken i fronten på båten var åpen. Det er bare to hemper på siden av luken. Jeg kunne naturligvis ha glemt å låse den, men jeg husker godt at jeg gikk tilbake til båten på vei til bilen når jeg brukte den gangen før fordi jeg hadde glemt å sjekke om luken var låst. Når jeg sjekket var den lukket og låst, men likevel var luken ulåst neste gang jeg kom i båten noen dager senere. Hadde jeg ikke gått tilbake for å sjekket luken gangen før jeg oppdaget at den var ulåst kunne jeg fint ha trodd at jeg bare ikke hadde låst den. Det manglet ikke noe inne i båten, men det så ut som at noen hadde tråkket på sete ryggen i salongen. Dette var også med på å styrke mistanken min. Installerte derfor alarm inn til kahytten etter det. Nå vurderer jeg å montere et IP kamera ombord. Ikke kjekt hvis noen prøver å stikke av med båten eller bryter seg inn. 

Guest Avmønstret#

Hadde folk inne i "kalesjesnekka" en gang. Ikke så mye gjøre med det i grunnen, men de hadde nå ikke gjort noe heller så ikke noe å bry seg om egentlig. Og forøvrig sørger jeg for at det er temmelig lett å ta seg inn i båten så det ikke blir herja unødvendig med den om noen vil inn. 

Vurderer en sånn gulvmatte med "Velkommen ombord" så gjestene, ubedte eller ei, kan få en følelse av "kos", og evt også tørke av seg på beina før de finner ut om det er noe verdt å stjele ombord ;-)

Fra spøk til alvor, irriterende når en merker at  det har vært folk ombord. Om jeg lå på en plass der det gjentok seg ville jeg nok sterkt vurdert å finne en annen plass å ligge. 

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

Hadde folk inne i "kalesjesnekka" en gang. Ikke så mye gjøre med det i grunnen, men de hadde nå ikke gjort noe heller så ikke noe å bry seg om egentlig. Og forøvrig sørger jeg for at det er temmelig lett å ta seg inn i båten så det ikke blir herja unødvendig med den om noen vil inn. 

Vurderer en sånn gulvmatte med "Velkommen ombord" så gjestene, ubedte eller ei, kan få en følelse av "kos", og evt også tørke av seg på beina før de finner ut om det er noe verdt å stjele ombord ;-)

Fra spøk til alvor, irriterende når en merker at  det har vært folk ombord. Om jeg lå på en plass der det gjentok seg ville jeg nok sterkt vurdert å finne en annen plass å ligge. 

Avveining det der. Hadde jeg som noen latt kahytten stå ulåst ville nok ikke båten ha lagt på plassen sin nå om det var folk ombord som forsøkte å tyvkoble den. Sånn sett avverget jeg gjerne et tyveriforsøk. På den andre siden er det kjipt å måtte betale for ny dør eller vindu hvis det blir ødelagt stadig vekk. Jeg har heldigvis aldri opplevd skade på båten og jeg kan ikke med 100 prosent sikkerhet si om det har vært folk ombord, men mye tyder på det. 

Svart (redigert)

Oppdatering. Jeg var ute med båten sist helg i forbindelse med 17 mai. Når jeg kom i båten i dag var kahytten ulåst. Når jeg dro sist brukte jeg ekstra god tid på å sjekke at alt var låst, og min bedre halvdel var også vitne til at jeg låste alt. Ikke denne gangen heller var det noe som var borte. Kanskje de har forsøkt å finne hovedstrømbryteren som ligger godt gjemt. Hva ville dere ha gjort? Må melde fra til styret i hvert fall. Kanskje jeg skal investere i en kjetting til å låse båten fast. 

Hva med en slik i kabinen eller annet taktisk sted???

får SMS og live overføring når det løser ut. Overføring blir lagret, slik at du kan gå tilbake på hendelser og se og evt ta ut bilder av film. 

Da får du ihvertfall klarhet om båten din har besøksvenn. 

mvh

Tor Arild

8C8BC1F6-625E-4057-AF77-B29846FE855F.jpeg

0A1F7744-3D2D-4316-B2A6-596ADE5F32A6.jpeg

Svart (redigert)

Har lurt på et kamera men jeg klarer ikke helt å se for meg hvor jeg kan montere det. Et stort kamera vil være synlig fra utsiden og da er det lett å stikke inn hånden bak kalesjen og sette det ut av spill uten at jeg ser mer enn en hånd. I kahytten hadde det kanskje det vært bedre, men da filmer jeg ikke hvis noen tar seg inn bak i båten under kalesjen. Eventuelt kunne det ha filmet ut av vinduet fra kahytten, men da vil jeg få varsel hele tiden da det er en stor båthavn. Ikke sikkert jeg hadde blitt så populær med å filme alle naboene 24/7.

På min er det 2 hovedbrytere, en i kassen bak på båten, og en som er ganske godt gjemt. Den fjerner signalet til coilen, slik at båten ikke starter.
Jeg har også en en slik montert.
https://www.ebay.com/itm/Waterproof-GPS-Tracker-Real-live-Time-Tracking-Device-Vehicle-Car-Boat-Locator/132514805978?epid=24008774528&hash=item1eda7f78da:g:jskAAOSwcHRckMOC

Det er fult mulig å sette opp geofence og så kommer vi til det med kamera.

I følge norsk lovgivning, er det ikke lov å sette opp overvåking på offentlig eiendom, medmindre man har tillatelse fra alle innvolverte. Det er lov å sette opp i båten din, så lenge kameraet ikke filmer offentlig eiendom/tilfeldige personer.

Jeg vil anbefale å bruke en halv time på Ebay og skrive "hidden camera" i søkefeltet der.
Det er ikke kamera på båten min enda, men det kommer i posten.

Med både GPS tracker og camera, så finner jeg båten igjen, og jeg finner ut av hvem som tok den uten å spørre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...