Jump to content

Yanmar 3GM30F oljenivået øker


arkmarin

Recommended Posts

Etter fjorårets Shetlandstur oppdaget vi at det var alt for mye olje på motoren  ca 10 timer etter oljeskift. Det viste seg at membranen på matepumpa som  var lekk. Jeg monterte da inn elektrisk mate pumpe. 

 

På årets tur oppdager vi at oljenivået stiger, ikke så veldig mye, men hvor kommer det fra? Er det mulig at høytrykkspumpa som kan lekke olje til bunnpanna? Er det noen som har erfaring med dette?

Link to post

Du kan ha rett i det. Men jeg har opplevd motorer der rådene har kommet gjennom blokka fordi dyser har lekket diesel ned på stempeltoppene mens motoren har stått i ro. Den ene var yrkesmotor og ganske ny. Motorene startet og gikk greit, iflg. bruker. Derfor er det en teoretisk mulighet, spesielt om motoren har mange timer uten dysesjekk. 

Link to post

:thumbsup:

Er dette  motoren og hvis returen fra dysene er på utsiden,  er det to muligheter, som jeg ser det.

 

Skift oljen  steng fra tanken etter hver tur så er skulle det ikke lekke inn  når motoren står.

Stiger det under kjøring har du vel synderen i høytrykkspumpa ,  så fram til at alle dieselrør er på utsiden.

Som Hulda sier Hva med en dysesjekk.

.

image.png.70cd7d1b306747b0c85d3a05f8bb9458.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Guest Avmønstret#

En annen type motor, samme problem. Perkins 4.108, fikk diesel i olja. Byttet først membranpumpa og trodde alt var på stell, men oljetrykksalarm på tomgang med varm motor avslørte at olja fortsatt ble tynna ut av diesel. Og lå båten lenge med dieselkrana åpen, uten å være i gang, så steg nivået også. 

 

Dette må fikses eller så vil en på et tidspunkt kunne oppleve at motoren begynner å gå på egen motorolje/diesel. Det gjorde jeg, og det var ikke veldig gøy med en motor som rusa på max uten at den reagerte på gassen. 

 

Så sendte jeg høytrykkspumpa til overhaling og siden har jeg aldri hatt noe problem. 

 

Setter en finger på høytrykkspumpa. 

Link to post

Det er kontakt med olje ved registeret der tannhjulet som driver pumpen via kammen sitter montert. 

Om akselen har en dårlig tetting kan det lekke diesel der.

Har opplevd på en Bosch pumpe at det piplet diesel ut av lufting til membran som regulerer mengden diesel ved pådrag,

kalles røykbegrenser, med tyrkk fra turbo som beveger en menbran med fuel pin, der var det en o-ring til 1 kr som

var dårlig.

Så det kan være en eller flere o-ringer som må byttes.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...