arkmarin Startet 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2019 Etter fjorårets Shetlandstur oppdaget vi at det var alt for mye olje på motoren ca 10 timer etter oljeskift. Det viste seg at membranen på matepumpa som var lekk. Jeg monterte da inn elektrisk mate pumpe. På årets tur oppdager vi at oljenivået stiger, ikke så veldig mye, men hvor kommer det fra? Er det mulig at høytrykkspumpa som kan lekke olje til bunnpanna? Er det noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Personlig har jeg ikke vært borti at høytrykkspumper lekker diesel inn i smøreoljen. Det kan være en teoretisk mulighet. Diesel via stempeltoppene kan også være en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Diesel via stempeltoppene burde vel merkes på litt røyk og kanskje motorens gang. Motoren starter på tomgang og har en jevn og fin gange på alle turtall. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Du kan ha rett i det. Men jeg har opplevd motorer der rådene har kommet gjennom blokka fordi dyser har lekket diesel ned på stempeltoppene mens motoren har stått i ro. Den ene var yrkesmotor og ganske ny. Motorene startet og gikk greit, iflg. bruker. Derfor er det en teoretisk mulighet, spesielt om motoren har mange timer uten dysesjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 (redigert) Er dette motoren og hvis returen fra dysene er på utsiden, er det to muligheter, som jeg ser det. Skift oljen steng fra tanken etter hver tur så er skulle det ikke lekke inn når motoren står. Stiger det under kjøring har du vel synderen i høytrykkspumpa , så fram til at alle dieselrør er på utsiden. Som Hulda sier Hva med en dysesjekk. . Redigert 19.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Dysesjekk bør jeg foreta, da det er en stund siden sist. Tanken ligger lavere enn motoren. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 En annen type motor, samme problem. Perkins 4.108, fikk diesel i olja. Byttet først membranpumpa og trodde alt var på stell, men oljetrykksalarm på tomgang med varm motor avslørte at olja fortsatt ble tynna ut av diesel. Og lå båten lenge med dieselkrana åpen, uten å være i gang, så steg nivået også. Dette må fikses eller så vil en på et tidspunkt kunne oppleve at motoren begynner å gå på egen motorolje/diesel. Det gjorde jeg, og det var ikke veldig gøy med en motor som rusa på max uten at den reagerte på gassen. Så sendte jeg høytrykkspumpa til overhaling og siden har jeg aldri hatt noe problem. Setter en finger på høytrykkspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Det er kontakt med olje ved registeret der tannhjulet som driver pumpen via kammen sitter montert. Om akselen har en dårlig tetting kan det lekke diesel der. Har opplevd på en Bosch pumpe at det piplet diesel ut av lufting til membran som regulerer mengden diesel ved pådrag, kalles røykbegrenser, med tyrkk fra turbo som beveger en menbran med fuel pin, der var det en o-ring til 1 kr som var dårlig. Så det kan være en eller flere o-ringer som må byttes. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Usnsett bør det fikses. Slike feil kan bli et virkelig knallhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.