Timmeeh Startet 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2019 Hei, i en travel hverdag lurer jeg på om det går greit å påføre første strøk antipest på kvelden? Det er 20 grader idag og så tidlig på året er det vel lite duggfall? Har det noe å si for heft? Har opplevd duggfall som gjorde 2komp malingen matt, men det går kanskje bra med første strøk primer? Er det noen som kan gi meg noen tips om hvor høy luftfuktighet man kan male i, og hvordan måle dette? Duggpunkt og så videre..? Temperatur... Mye som skal stemme skal man få 100% resultat. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Dette er to forskjellige ting. Dugg kommer av mye fuktighet i lufta, kombinert med temperaturforskjell i luft og underlag. Sørg for at det ikke dugger under og før påføring ihvertfall.Anbefalt temperatur står nok på boksen. Vil anta at 20 grader er optimalt, med vanlig herder. Lavere temperatur betyr lengere Påfør på formiddagen, med tørt og varmt vær de neste timene. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Jeg holder også på med Jotuns Antipest. Det står at 10 grader er minimum, så jeg ville kanskje unngått å påføre for sent på kvelden. Jeg la på klokken 15-16 i dag med solskinn utover ettermiddagen/kvelden. Men jeg kjenner også på utålmodigheten nå med å få båten klar... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Det er meldt 45% luftfuktighet, og det er 20 grader. Ned til 14-15 grader før malingen er overflatetørr ila natten. Duggpunkt med den luftfuktigheten er lavere enn tempen som nås inatt. Jeg skjønner at det optimale er å vente til mandag formiddag, med 20 grader og sol/skyet resten av dagen men det er 4 strøk som skal på og jeg har lite tid. Antipest er 2 komp og kan påføres ned til 10 grader ja og det kaldeste på varselet neste døgnet er 12 grader. Jeg tar ikke slike sjanser med toppstrøket, men primeren kanskje det går fint? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Blir kanskje ikke så mye duggfall under båten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Skal male rekker og smådetaljer ute på dekk. Båten er på sjøen den :) Grunnen til jeg spør er fordi det står ingenting om kveld /natt og slikt. Sålenge temperaturen er der og underlaget er tørt, så ser ikke jeg noe problem. Og at det tørker før evt duggpunkt nås, evt minimum temp. Men gjerne si meg imot? blir ikke ikveld da, men imorgen kveld er en ny sjanse så det hadde jo vært greit å vite om man kunne trå til.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Har inntrykk av at oppskriften på disse boksene beskriver helt optimale forhold. Vanskelig å oppnå i Trøndelag. I alle fall utendørs. Men ofte blir resultatet til å leve med tross alt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 24 minutes ago, Timmeeh said: Skal male rekker og smådetaljer ute på dekk. Båten er på sjøen den :) Beklager, trodde antipest var grunning under vannlinjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Mouche skrev 24 minutter siden: Beklager, trodde antipest var grunning under vannlinjen. Brukes ofte til det! Men jeg har aluminiumsdekk og slikt så jeg må bruke en egnet primer. Antipest går godt på alu. Ja det kan virke sånn brigg. Men hvis man ser på vedtørking så foregår jo det i disse dager, så lufta er nok tørrere enn på sensommeren. Kanskje ikke den verste tiden å male på. Men til senere så er det altså duggpunkt man skal gå klar av? Plagdes veldig med hardtop ax fra jotun ifjor når jeg malte rødt. Den ble matt... Juli mnd dette. Malt i tørt vær, trolig duggfall på kvelden... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 3 minutes ago, Timmeeh said: Brukes ofte til det! Det var ment humoristisk for jeg forbinder antipest til bruk under båten, kanskje ikke helt alene om akkurat den asosiasjonen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Så lenge du ikke påfører etter at det har begynt å dugger er du helt trygg. At den heter antipest er bare et salgstriks, det er bare en vanlig epoxyprimer. Verken mer eller mindre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Høres fornuftig ut. For å være helt ærlig så skal jeg bruke jotamastic 90, men det virker å være samme greia. Bare at en brøkdel av båtfolket vet hva det er, kontra antipest som de fleste har et forhold til. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Whatever. Skal skiten herde og er temperaturavhenging, så er den (skiten, altså) altså temperaturavhengig. Jotun leker ikke butikk, så du smører når du smører og epoxyen herder når den herder. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Har da vel ikke tvilt på temperaturen under verken påføring eller herdeprosess? Den står jo klart og tydelig i databladet hva som er anbefalt? Det er luftfuktighet og evt dugg på natta som er problemstillingen her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 Om primeren skulle bli litt mer matt pga dugg så blir bare vedheften for neste strøk bedre. Bare kjøre på du! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.