Jump to content

Garmin 525s, vil skifte til ny, trenger jeg ny sonar?

ne.andersson

Recommended Posts

Hei, jeg har en Garmin 525s kartplotter som har begynt å ”fuske”, mister posisjonen min og viser feil posisjon i opp til 30 sek før den finner ut hvor jeg er igjen. Eneste koblingen til den er pluss og minus samt en kobling fra min sonar.

Spørsmålet mitt er om jeg enkelt kan skifte ut min gamle GPS med en ny Garmin GPS og benytte samme pluggen?

(jeg har lest meg litt opp og om jeg ikke tar feil så er det samme pluggen på mange av disse kartplotterene?)

De nye kartpilottrene til Garmin bruker 8 pin kontakt mens de eldre som din 525S har 6 pin kontakt.
De passer ikke i sammen.
Det finnes en overgang så du må ikke bytte ut den gamle svingeren.

De nye CHRIP svingrene gir ett vesentlig bedre bilde på skjermen enn din gamle svinger men er du av typen som er bare opptatt av dypde så greit nok.
Det hører også med til historien at overgangen koster ca kr 600 som er ca halvparten av hva en ny CHRIP hekkmontert svinger koster.
Svingeren du har er i blitt noen år så isteden for å koste på å få den til å virke den ville jeg også av økonomiske grunner byttet til ny i tillegg til den tekniske forbedringen du får

Redigert av pipe (see edit history)

OK, ja det er som du sier at jeg er egentlig bare opptatt av dybde så montering av en ny svinger/sonar blir det nok ikke men da bør det holde med en ny GPS og en overgang, det var nå godt å høre.

Får demontere min gamle og ta med til Maritim så ser jeg det an hva dem anbefaler :smiley:

Takk for innspillet

Båten ligger på vannet og jeg har dessverre ingen plan om å ta den opp før høsten med mindre jeg må, så bytte av ekkolodd får bli et spørsmål til da.

Men hva er egentlig forskjellen mellom mitt gamle ekkolodd og den nye typen? (Jeg er egentlig bare ute etter å vite hvor dypt det er og hvor jeg befinner meg)

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Finnes det en "kalibrering" i menyene til plotteren din ,så ville jeg prøvet dette. Sjekk over kontakter og ledninger for "vakkel-kontakt" eller andre brudd også.  GpsMap 720S er et utmerket alternativ til den du har , disse får du for ned mot 2000,-  brukt . Da kan du  bruke samme giver som du har. Tror ikke du kan bruke Chirp givere til de litt eldre plotterne med 6-pins kontakt. Fordelen er at plotteren din (og f.eks 720S) har innebygget modul for 6-pins giver , mens "oppgradering" av slik modul krever at du må ha egen ekstern modulboks til flere tusen kroner , i tillegg til overgang/boks fra 6-pins til 8-pins kontakt fra giver til modulboks. Det rimeligste for deg vil bli å sjekke igjen om plotteren din virker etter å ha sjekket alt , og evt. oppgradert "firmware/software" dersom det er mange år gammelt.  Eller så får du stadig rimeligere pakker med "alt inkludert" , pass da på at du kjøper plotter med medfølgende giver i samme pakke. Her kan du også velge og vrake i nyere versjoner med "Chirp" og tilsvarende moderne teknoligier ,wifi, etc,etc... Lykke til!  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

• 3 uker senere...

Hei folkens, nå skal jeg prøve å være litt flink å levere en tilbakemelding om hva som er feil med disse om problemet kommer senere for andre.

Jeg var utsatt for begge disse på min GPSmap 525s og har søkt masse på nett samt snakket med Garmin om problemet.

Feil årsak 1. Om din GPSmap kartplotter begynner å fuske når du kjører rundt med båten din, kontrollere at du ikke har en magnetisk kompass i nærheten eller som i mitt fall et sånt mobildeksel med magnetisk feste i liggende rett bak GPSen... ja jeg vet noob.

Feil årsak 2. Om din GPSmap kartplotter starter opp som vanlig men bare står veldig lenge å blinker med et spørsmålstegn på båten og ikke kan finne posisjonen din og noen ganger spør om dato og posisjonen stemmer så er det mest sannsynlig ditt interne batteri i GPSen som går flatt mellom hver gang du er båten og må skiftes ut, grunnen til at den da ikke klarer å finne posisjonen er at tid og dato er feil, noe den benytter i kommunikasjonen med satellitter (ja noe i den duren hvert fall fikk jeg forklart)

Sånn nå har jeg gjort min gode gjerning for i dag :saint:

edit: jeg vurderer nå en oppgradering av fw på min 525s, skifte batteriet og oppgradere kartene istedenfor da det vil koste meg veldig mye mindre.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...