Jump to content

Hvordan få glatt overflate på jolla?

ko-stens

Recommended Posts

Det var ikke noen slik infoplate i min, da jeg ikke visste hvilket merke det var. Det må ha blitt fjernet en gang. Den ble faktisk solgt ikke lenge etter at jeg ble ferdig, da jeg likevel ikke fikk bruk for den. Endte med å si fra meg plassen på jaktkoia, hvor vannet den skulle ligge ved, var. Rakk aldri å prøve den engang. Så nå ligger den etter alt å dømme ved et skogsvann i Eidskog eller noe slik!  

Jeg har fått høre fra folk med god kjennskap til Askeladden fra tidlige år at tanken var at båtene skulle være lette å rengjøre på innsiden. Båtene ble jo mye brukt til fiske og slikt. 

Som andre her inne sier. Dette er altså ikke en støpeform, men slik en del båter ble støpt i plastbåtenes barndom.

Angående å gjøre båten glatt, så blir dette en relativt omfattende jobb. Raskeste blir å bruke sparkel etter å ha grovpusset overflaten, men da vil det fort gå mye sparkel. Det mer tidkrevende alternativet er slipe overflaten mest mulig jevn før sparkling og lakkering. Om man beveger seg inn i laminatet, så har dette trolig lite betydning da båter fra denne perioden gjerne er kraftig overdimensjonert. Eventuelt påføre gelcoat i flere strøk og pusse denne jevn og gradvis gå til finere papir helt til det rubbes og poleres til endelig finish. Sistnevnte er den mest tidkrevende metoden.

Har vist litt av dette i egen tråd.

Angående pussing, så er raskeste en god eksentersliper og bruke lange jevne bevegelser. Er ambisjonsnivået høyere er pussebord metoden for de groveste korningene før man går over til maskin for finere korning. Også dette har jeg beskrevet og vist i egen tråd.

Fortego skrev for 2 timer siden:

Om man beveger seg inn i laminatet, så har dette trolig lite betydning da båter fra denne perioden gjerne er kraftig overdimensjonert.

Det gjelder neppe denne i alle fall! Vi hadde en større versjon av den tildligere (12-14 fot?) og denne veide kanskje 50 kg? Vi bar den i alle fall lett to mann et par hundre meter ned til vannet der den ble brukt. Skal man slipe slik du foreslår tipper jeg den blir gjennomsiktig...:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 22 timer siden:

Det gjelder neppe denne i alle fall! Vi hadde en større versjon av den tildligere (12-14 fot?) og denne veide kanskje 50 kg? Vi bar den i alle fall lett to mann et par hundre meter ned til vannet der den ble brukt. Skal man slipe slik du foreslår tipper jeg den blir gjennomsiktig...:rolleyes:

Om det er tilfelle er vel sliping i laminatet risikabelt ja...:tongue: Men da det trolig også være så mye bevegelse i laminatet ved bruk at også sparkling eller bruk av tykkere lag gelcoat vil bli en utfordring med tanke på oppsprekking. Riktig type lakk tåler en del bevegelse, men om det trengs mye sparkel for å få overflaten jevn risikerer man uansett oppsprekking av sparkelen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...