Askeladdmannen Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Hei, ja denne heter Askeladden 10-1500 (Askungen). Vet du hvilket produksjonsnummer og år denne har fått? Det står på en liten plate bak med årstall først på to siffer og så nummeret. Den på bildet er fra 1973. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Det var ikke noen slik infoplate i min, da jeg ikke visste hvilket merke det var. Det må ha blitt fjernet en gang. Den ble faktisk solgt ikke lenge etter at jeg ble ferdig, da jeg likevel ikke fikk bruk for den. Endte med å si fra meg plassen på jaktkoia, hvor vannet den skulle ligge ved, var. Rakk aldri å prøve den engang. Så nå ligger den etter alt å dømme ved et skogsvann i Eidskog eller noe slik! Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Jeg har fått høre fra folk med god kjennskap til Askeladden fra tidlige år at tanken var at båtene skulle være lette å rengjøre på innsiden. Båtene ble jo mye brukt til fiske og slikt. Som andre her inne sier. Dette er altså ikke en støpeform, men slik en del båter ble støpt i plastbåtenes barndom. Angående å gjøre båten glatt, så blir dette en relativt omfattende jobb. Raskeste blir å bruke sparkel etter å ha grovpusset overflaten, men da vil det fort gå mye sparkel. Det mer tidkrevende alternativet er slipe overflaten mest mulig jevn før sparkling og lakkering. Om man beveger seg inn i laminatet, så har dette trolig lite betydning da båter fra denne perioden gjerne er kraftig overdimensjonert. Eventuelt påføre gelcoat i flere strøk og pusse denne jevn og gradvis gå til finere papir helt til det rubbes og poleres til endelig finish. Sistnevnte er den mest tidkrevende metoden. Har vist litt av dette i egen tråd. Angående pussing, så er raskeste en god eksentersliper og bruke lange jevne bevegelser. Er ambisjonsnivået høyere er pussebord metoden for de groveste korningene før man går over til maskin for finere korning. Også dette har jeg beskrevet og vist i egen tråd. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
index Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Fortego skrev for 2 timer siden: Om man beveger seg inn i laminatet, så har dette trolig lite betydning da båter fra denne perioden gjerne er kraftig overdimensjonert. Det gjelder neppe denne i alle fall! Vi hadde en større versjon av den tildligere (12-14 fot?) og denne veide kanskje 50 kg? Vi bar den i alle fall lett to mann et par hundre meter ned til vannet der den ble brukt. Skal man slipe slik du foreslår tipper jeg den blir gjennomsiktig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fortego Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 index skrev for 22 timer siden: Det gjelder neppe denne i alle fall! Vi hadde en større versjon av den tildligere (12-14 fot?) og denne veide kanskje 50 kg? Vi bar den i alle fall lett to mann et par hundre meter ned til vannet der den ble brukt. Skal man slipe slik du foreslår tipper jeg den blir gjennomsiktig... Om det er tilfelle er vel sliping i laminatet risikabelt ja... Men da det trolig også være så mye bevegelse i laminatet ved bruk at også sparkling eller bruk av tykkere lag gelcoat vil bli en utfordring med tanke på oppsprekking. Riktig type lakk tåler en del bevegelse, men om det trengs mye sparkel for å få overflaten jevn risikerer man uansett oppsprekking av sparkelen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.