Jump to content

Dieselvarmer støy

ovelaur

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Webasto AT3500 i min nye båt (Bavaria 32 Sport). Denne er sannsynligvis noe av det viktigste som finnes av ekstrautstyr i båten. Men det er ett problem, nemlig støyen fra den. Det er flere typer støy som jeg irriterer meg over, og håpet at noen kunne komme med tips til utbedringer.

1.

Støy som forplanter seg gjennom inntakslangen for forbrenningsluften. Dette inntaket er oppe i cockpiten. Og støyen er så plagsom at det skal bli noe kaldt før jeg gidder å bruke dieselvarmeren når vi sitter oppe. Det burde vel gå an å hente forbrenningsluften fra en annen plass, f.eks. nede i motorrommet der varmeren er montert? Muligens det finnes lydpotter som kan brukes også?

2.

Støy fra dieselpumpen til varmeapparatet. Denne "klikkingen" forplanter seg i hele båten, og gjør at det er irriterende og høre på om natten når termostaten slår inn varmeren. Hjelper det å montere rør og pumpe på gummiben el.l?

3.

Generell støy fra viften som forplantes gjennom slanger og kommer ut gjennom dyseuttakene.

Håper at noen har løst tilsvarende problemer, og ønsker å dele dette med meg.

Ove

Jeg kjenner problemet bare fra klimaanlegg på landjorda.

Støy fra luftinntak og utblåsing skyldes som regel for store lufthastigheter, som har å gjøre med dimensjonering av luftslanger og utforming/dimensjonering av dyser og ventilrister. For meg høres det ut som om du har litt "trangt" system. Men jeg regner med at det er dimensjonert etter Webasto's regler.

Lyd fra vifter kan en som regel dempe ved å legge inn en form for lydfeller som plasseres nær inntak/uttak.

Når det gjelder støy fra dieselpumpe, må det gå an å støisolere aggregatet. Her må en imidlertid ta hensyn til mulig behov for kjøling(?). "Gummiben" høres ut som et rimelig første forsøk.

Jeg er ellers helt på linje med thor i at du bør ta dette opp med forhandleren av båten før du gjør noen endringer på systemet.

Ellers bør det nevnes at noen er veldig mye mer var for støy enn andre. Kanskje du hører til disse?

Selv er jeg (og resten av familien) av det slaget som ikke våkner, selv om verden skulle rase sammen rundt oss. Likevel fårstår jeg at du har et problem som må taes på alvor.

Håper du finner en løsning, så dette ikke ødelegger båtgleden for deg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei,

har samme båt og samme problem.

Har snakket med Colberg Kaspari som er importør av Webasto.

De foreslår følgende: Fjern inntaket for forbrenningsluft fra cocpit og la Webastoen suge

forbrenningsluft direkte fra motorrommet. Dette er visst vanlig.

Eventuelt kan slangen for inntak av forbrenningsluft flyttes opp til motorrommets luftinntak

oppunder dollbordet på SB side (dette kommer jeg til å gjøre).

Om dette ikke er tilstrekkelig, finnes også en liten lyddemper som kan tilleggsmonteres på

slangen.

Dunkelyden fra membranpumpen skyldes montering på dieseltanken (=stortromme). Løsne

pumpen fra tanken så er det problemet redusert.

Skal ut til Kolberg en av dagene for å kjøpe tilleggsdyser for toalett og cabin. Skal følge opp

med mer info.

Mvh Aquarius

Takk for tips!

Jeg kommer til å gjøre tilsvarende som deg. Antar at jeg kommer til å stripse forbrenningsluft slangen inn til siden av luftinntaket oppe under styrbord dollbord. Det er jo meget fort gjort å teste ut. Kommer også til å legge opp 2 dyser i cockpit, og en inne på toalettet. Regner da med at støyen fra utløpsdysen nede i cabin blir lavere siden luftstrømmen vil minke med antall uttak som er åpne. Og jeg vil ha den på badet åpen alltid og kanskje litt åpning på den ene i cockpit for å holde dugget borte.

Hej på er!

jag har Eberspächer, (spelar nog ingen roll i sammanhanget!)

när jag kjöpte båten satt det bara ljuddämpare på insug förbränningsluft !

har i eftertid monterat ljuddämpare även på avgas-slangen,

samt 3 dämpare efter varandra på utblås varmluft, (kjöpte dessa billigt i en fyndlåda på ÖppetVarv,

förra året :smiley: )

Ebersprächern sitter monterad i motorrummet, förbränningsluft hämtas från cockpit-bänk (som er

ventilerad!) förbränning går ut i fribordet, strax under avbärarlisten!

Nu har jag fått systemet nesten ljudlöst, många gånger måste jag känna med handen vid ett

varmlufts-utblås om värmaren er på........

har dock ett annat problem som ikke er löst.....bränslepumpen (tror det er den!) stör

TV-bilden, när TV'n er på :sad: !

S/Y Gunga Din

Takk for svar!

Har du kjørt varmeren din med bare vifte for å sjekke om det er viften eller pumpen som lager støy? Det finnes sikkert filter som kan settes på TVen. Har også støy på frekvenser rundt 175MHz på min TV ombord. Men har ikke gått til grunns i det. Har faktisk mistanke om at det skyldes antenneforsterkeren. Det finnes filter til både antenneinntak og spenningsinntak.

Har du kjørt varmeren din med bare vifte for å sjekke om det er viften eller pumpen som lager støy? Det finnes sikkert filter som kan settes på TVen. Har også støy på frekvenser rundt 175MHz på min TV ombord. Men har ikke gått til grunns i det. Har faktisk mistanke om at det skyldes antenneforsterkeren. Det finnes filter til både antenneinntak og spenningsinntak.

<{POST_SNAPBACK}>

skall kolla detta.... min antennförstärkare rök denne semestern (faktiskt det enda missödet under

hela semestern) skall se om jag kan få lagat den först eller om jag måste kjöpa en ny!

veldi få komponenter, det var ngt motstånd som hade blivit överhettat + att jag själv lyckades

göra sönder en transistor (tror jag det var! :rolleyes: )

så får jag börja o leta var störningskällan er, det er ju bara när TV'n er på samtidigt som värmaren

så detta har ju ikke högsta prioritet !

S/Y Gunga Din

Dette er interesant at lese etter att jeg har kikket på innlegg rundt dette med varme i båt innen jeg monterte min wallas på plass.

Wallasen har helt klart minuset att den er mye mer følsom for lav spenning en webasto og ebern, men som ett pluss må jeg si att jeg ikke hører noe spesiellt fra den når den går på full guffe.

Er det ikke 75mm rør på vallas og 60mm på eber og webasto? det finnes overganger fra 60 til 75 som man kan bruke hvis man vil ha mindre luftrmotstand og utifra det jeg skjønner så kan det godt va dimensjonen på røra som lager litt av bråket.

• 2 måneder senere...

Monterete ny Eber D4L før denne sesongen. Hadde en Ardic 432 tidliger som jeg ikke var fornøyd med. Varmet godt men litt for mye problemer. Denne støyet også ganske mye. Røropplegg med dyser i alle cabiner og salong samt ute i cockpit. Har en relativt stor lyddemper etter varmeren og tidligere på Ardicen var det også en på innluften. Kjører uten den nå og den går nesten lydløst. Det eneste jeg kan høre er tikkingen fra pumpa spesielt når varmeren starter. Ifølge leverandøren var det lite å gjøre med dette. Varmeren er montert i samme rom som dieseltanken og tar luft derfra. Det eneste som jeg har litt problemer med er att når jeg stenger spjeldet for varme ned i båten og vil ha alt oppe så stopper den av og til pga att den blir for varm. På maks effekt.Trolig pga for liten dim på slangen. Prosjekt for vinteren,trangt.. :sleep:

Hei

Har en Eber D4 i min B32, og den er så godt som lydløs! Bruker kun den medfølgende eksosslangen og demper på forbrenningsluft - ingen demper på utblåsning. For å sikre at brenneren ikke ender opp med å gå med alle spjeld lukket, har jeg latt det ene spjeldet i kabinen være av en type som er fast åpent. De andre tre (dass, akterlugar og forpigg) kan lukkes. Pumpen er montert i et ekstra gummioppheng (laget selv!), og kledd med rørisolasjon fra Clas. Det tynne plastrøret fra pumpen til varmer er lagt inni en 8mm bensinslange! På denne måten forsvant all tikkelyd (som holdt på å gjøre meg GAL!).

Har brukt 90mm slange som hovedføring til salong, med avtapping på 75mm til dass, akter og forlugar.

Redigert av Stein-Erik (see edit history)

Monterete ny Eber D4L før denne sesongen. Hadde en Ardic 432 tidliger som jeg ikke var fornøyd med. Varmet godt men litt for mye problemer. Denne støyet også ganske mye. Røropplegg med dyser i alle cabiner og salong samt ute i cockpit. Har en relativt stor lyddemper etter varmeren og tidligere på Ardicen var det også en på innluften. Kjører uten den nå og den går nesten lydløst. Det eneste jeg kan høre er tikkingen fra pumpa spesielt når varmeren starter. Ifølge leverandøren var det lite å gjøre med dette. Varmeren er montert i samme rom som dieseltanken og tar luft derfra. Det eneste som jeg har litt problemer med er att når jeg stenger spjeldet for varme ned i båten og vil ha alt oppe så stopper den av og til pga att den blir for varm. På maks effekt.Trolig pga for liten dim på slangen. Prosjekt for vinteren,trangt.. :sleep:

Ja du kan kansje sette ned termostaten litt for du lukker alle uttak minus ett?

Egentlig skal ett være fast åpent.

Varmeren har 90 mm uttak, men man kan jo redusere det. Jeg har redusert det ved å koble på et Y-stykke (90-75-75 mm) etter en 1/2 meter med 90mm slange. Resten av slangene er 75 mm.

Må si jeg ble postivt overrasket over varmeren. Rask til slå seg på, og varmer veldig bra med mye luft

Støyer heller ikke mye selv om båten nå er helt tom og støy lettere forplanter seg.

Har erfaring med Ardic, Termic og Wallas fra før.

Hangarskibet opvarmes av en Eberspächer D5L, ny av året, velvillig levert av Stavanger Seil og møysomt montert av Skipper Worse selv (på tross av 12 pølsefingre ... ).

Denne erstatter tidligere D7. Slangene er 90 mm. Ny eksos med innebygget lyddemper. Apparatren er montert i maskinrommet, hvor det rettelig hører hjemme, uten demping på innsug, hverken friskluft eller forbrenningsluft. Friskluften tas fra SB hovedluftinntak til maskinrommet mens forbrenningsluftgen tas fra maskinrommet.

Det kan høres et lite sus fra hver dyse og oppe i salongen kan man svakt høre selve maskineriet. Intet av dette er noe å besvære seg over. Selv Quindebestet, hvis hørsel og andre sanser er usedvanlig tander, tåler dette. Straks verre er det for Hennes Høihellighet dersom hun en kald aften IKKE hører disse tilvante søvndyssende lyder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Kastet ut orginalmontert 2,4 KW Ardic og satte inn en Eber D4 i våres. Termomarin i Sandefjord ga meg innbytte på Ardic'en, så regnestykket ble ganske hyggelig etterhvert :smiley:

Benyttet samme eksosrør, samme lyddemper på varmluft til salong (65 mm) men borret opp nytt 90mm uttak i cocpit. Monterte pumpa i medfølgende gummioppheng.

Denne sesongen har båten vært en ny opplevelse! Eber'n går jamt, siden termostaten regulerer ned hastigheten. Bruker MYE mindre strøm enn Ardic'en, og jeg har den på døgnet rundt om våren og høsten. Lydnivået både inne og ute er dramatisk redusert, og båten er passe varm alltid! Quinden var skeptisk til å bruke penger på ny varmer siden den gamle tross alt ga varme, men nå har pipa fått en annen lyd - dette er det smarteste skipper'n har gjort for å glede henne :lol:

Hører litt svak tikking fra pumpa, men det er da bare "godlyd"? Det er peanuts sammelignet med tyfonen jeg hadde på Bb side tidligere!

Er det slik at Eberen regulerer vifte/forbrenning trinnløst avhengig av temperatur i salong/lugar?

Eber D4 har 4 trinn: 1Kw, 2Kw, 3Kw og 4Kw som den regulerer automatisk etter termostat. Har selv plassert termostaten i salongen, men den kan du plassere hvor du vil. Det er også mulig å ha 2 termostater, med en bryter som velger hvilken termostat Eberen skal forholde seg til. Siden det bare er 2 ledninger til termostaten, er dette en enkel sak å legge opp hvis man ønsker å f. eks. svitsje til termostat i cocpit eller salon avhengig av hvor man oppholder seg.

Er det så varmt at 1Kw trinnet også blir for varmt, vil Eberen slå seg av. Da vil den kjøre ny oppstartsprosedyre (med forgløding) når temperaturen faller under termostatnivået.

Har en webasto varmer ombord jeg .Den høres jo men syntes det er nada i forhold til mange andre båter jeg har vært ombord i .Det som bråker mest hos meg er innsuget ,selve varmeren står rett innenfor et tynt skott ca 20 cm fra hodeputa ,den er nesten ikke hørbar .Men luftinnsuget bråker bra når den står på full guffe ,etter at den har varma opp skuta og de står på økonmi brenning er det ikke stort og høre .Men er det veldig kaldt på vinter'n så står den jo stort sett og går for fult hele tia . Min har stoppa noen ganger og da har det vært lo inni innsuget rett før vifta , det har vært så lite at det syns nesten ikke så den er veldig ømfintlig sånn .

Noen her som har flytta innsuget ned i motorrom og har fin ærfaring med dette ? Tenker på om en tåler den varmlufta og om det kommer til og lukte motor i hele båten .Veit flere som har dette men det er på nye flotte båter og ikke på ei gammal snekke som svetter litt og gir fra seg litt lukt .......

TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg anbeflaer å hente friskluft til brenneren utenfra så du får inn ny friskluft i båten. Det blir ikke problemer med lo eller dårlig lukt. Du vil få en törr og frisk båt. Å hente luft fra motorrommet er nok en meget dårlig ide. En annen ting å tenke på er at om du har enkel eksosledning på varmeren vil den täre i stykker(vibrasjoner og syrer er tärer i stykker de tynne rustfrie eksosslangene) og du vil få eksoslekkasje. Jeg har selv fått det og var da glad for at jeg hentet friskluft ute slik at avgasskonsenstrasjonene i båtne ble liten. Det samme er om du skulle få brann röykutvikling i motorrommet. Det er selvfölgelig noen ulemper med å hente luft ute. Du vil få lavere effekt da du henter kald luft og du må ha en luftinntak som gjör at du ikke får inn vann/spröyt. Pass også på at du ikke får eksos fra motoren heller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...