ovelaur Startet 29.August.2005 Link til dette innlegget Startet 29.August.2005 Hei Jeg har en Webasto AT3500 i min nye båt (Bavaria 32 Sport). Denne er sannsynligvis noe av det viktigste som finnes av ekstrautstyr i båten. Men det er ett problem, nemlig støyen fra den. Det er flere typer støy som jeg irriterer meg over, og håpet at noen kunne komme med tips til utbedringer. 1. Støy som forplanter seg gjennom inntakslangen for forbrenningsluften. Dette inntaket er oppe i cockpiten. Og støyen er så plagsom at det skal bli noe kaldt før jeg gidder å bruke dieselvarmeren når vi sitter oppe. Det burde vel gå an å hente forbrenningsluften fra en annen plass, f.eks. nede i motorrommet der varmeren er montert? Muligens det finnes lydpotter som kan brukes også? 2. Støy fra dieselpumpen til varmeapparatet. Denne "klikkingen" forplanter seg i hele båten, og gjør at det er irriterende og høre på om natten når termostaten slår inn varmeren. Hjelper det å montere rør og pumpe på gummiben el.l? 3. Generell støy fra viften som forplantes gjennom slanger og kommer ut gjennom dyseuttakene. Håper at noen har løst tilsvarende problemer, og ønsker å dele dette med meg. Ove Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Har du hørt med forhandleren av båten da? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Jeg kjenner problemet bare fra klimaanlegg på landjorda. Støy fra luftinntak og utblåsing skyldes som regel for store lufthastigheter, som har å gjøre med dimensjonering av luftslanger og utforming/dimensjonering av dyser og ventilrister. For meg høres det ut som om du har litt "trangt" system. Men jeg regner med at det er dimensjonert etter Webasto's regler. Lyd fra vifter kan en som regel dempe ved å legge inn en form for lydfeller som plasseres nær inntak/uttak. Når det gjelder støy fra dieselpumpe, må det gå an å støisolere aggregatet. Her må en imidlertid ta hensyn til mulig behov for kjøling(?). "Gummiben" høres ut som et rimelig første forsøk. Jeg er ellers helt på linje med thor i at du bør ta dette opp med forhandleren av båten før du gjør noen endringer på systemet. Ellers bør det nevnes at noen er veldig mye mer var for støy enn andre. Kanskje du hører til disse? Selv er jeg (og resten av familien) av det slaget som ikke våkner, selv om verden skulle rase sammen rundt oss. Likevel fårstår jeg at du har et problem som må taes på alvor. Håper du finner en løsning, så dette ikke ødelegger båtgleden for deg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Aquarius Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Hei, har samme båt og samme problem. Har snakket med Colberg Kaspari som er importør av Webasto. De foreslår følgende: Fjern inntaket for forbrenningsluft fra cocpit og la Webastoen suge forbrenningsluft direkte fra motorrommet. Dette er visst vanlig. Eventuelt kan slangen for inntak av forbrenningsluft flyttes opp til motorrommets luftinntak oppunder dollbordet på SB side (dette kommer jeg til å gjøre). Om dette ikke er tilstrekkelig, finnes også en liten lyddemper som kan tilleggsmonteres på slangen. Dunkelyden fra membranpumpen skyldes montering på dieseltanken (=stortromme). Løsne pumpen fra tanken så er det problemet redusert. Skal ut til Kolberg en av dagene for å kjøpe tilleggsdyser for toalett og cabin. Skal følge opp med mer info. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
ovelaur Svart 30.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Takk for tips! Jeg kommer til å gjøre tilsvarende som deg. Antar at jeg kommer til å stripse forbrenningsluft slangen inn til siden av luftinntaket oppe under styrbord dollbord. Det er jo meget fort gjort å teste ut. Kommer også til å legge opp 2 dyser i cockpit, og en inne på toalettet. Regner da med at støyen fra utløpsdysen nede i cabin blir lavere siden luftstrømmen vil minke med antall uttak som er åpne. Og jeg vil ha den på badet åpen alltid og kanskje litt åpning på den ene i cockpit for å holde dugget borte. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Hej på er! jag har Eberspächer, (spelar nog ingen roll i sammanhanget!) när jag kjöpte båten satt det bara ljuddämpare på insug förbränningsluft ! har i eftertid monterat ljuddämpare även på avgas-slangen, samt 3 dämpare efter varandra på utblås varmluft, (kjöpte dessa billigt i en fyndlåda på ÖppetVarv, förra året ) Ebersprächern sitter monterad i motorrummet, förbränningsluft hämtas från cockpit-bänk (som er ventilerad!) förbränning går ut i fribordet, strax under avbärarlisten! Nu har jag fått systemet nesten ljudlöst, många gånger måste jag känna med handen vid ett varmlufts-utblås om värmaren er på........ har dock ett annat problem som ikke er löst.....bränslepumpen (tror det er den!) stör TV-bilden, när TV'n er på ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ovelaur Svart 30.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Takk for svar! Har du kjørt varmeren din med bare vifte for å sjekke om det er viften eller pumpen som lager støy? Det finnes sikkert filter som kan settes på TVen. Har også støy på frekvenser rundt 175MHz på min TV ombord. Men har ikke gått til grunns i det. Har faktisk mistanke om at det skyldes antenneforsterkeren. Det finnes filter til både antenneinntak og spenningsinntak. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Har du kjørt varmeren din med bare vifte for å sjekke om det er viften eller pumpen som lager støy? Det finnes sikkert filter som kan settes på TVen. Har også støy på frekvenser rundt 175MHz på min TV ombord. Men har ikke gått til grunns i det. Har faktisk mistanke om at det skyldes antenneforsterkeren. Det finnes filter til både antenneinntak og spenningsinntak. <{POST_SNAPBACK}> skall kolla detta.... min antennförstärkare rök denne semestern (faktiskt det enda missödet underhela semestern) skall se om jag kan få lagat den först eller om jag måste kjöpa en ny! veldi få komponenter, det var ngt motstånd som hade blivit överhettat + att jag själv lyckades göra sönder en transistor (tror jag det var! ) så får jag börja o leta var störningskällan er, det er ju bara när TV'n er på samtidigt som värmaren så detta har ju ikke högsta prioritet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
joelle Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Dette er interesant at lese etter att jeg har kikket på innlegg rundt dette med varme i båt innen jeg monterte min wallas på plass. Wallasen har helt klart minuset att den er mye mer følsom for lav spenning en webasto og ebern, men som ett pluss må jeg si att jeg ikke hører noe spesiellt fra den når den går på full guffe. Er det ikke 75mm rør på vallas og 60mm på eber og webasto? det finnes overganger fra 60 til 75 som man kan bruke hvis man vil ha mindre luftrmotstand og utifra det jeg skjønner så kan det godt va dimensjonen på røra som lager litt av bråket. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Er det ikke 75mm rør på vallas og 60mm på eber og webasto? ........... <{POST_SNAPBACK}> Hej Joelle tror jag hade 90mm på min, men jag er ikke riktigt sikker! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ovelaur Svart 30.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Webasto bruker 80mm. Kjedlig, fordi det er så få andre som gjør det. Og dermed ser det ut til at overganger, splittere osv blir ekstra dyre Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Hei! Sjekket på siden til Seatronic. Eberspächer har på DL2 75 mm og på DL4 og DL5 valgfritt 75 eller 90mm. på wallas sto det ikke noe om slangestørelse. Men vil tro at det er 75mm eller 90mm Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
blueline Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Jeg har et spørsmål om lyddemper på varmeapparat. Jeg har kun hatt lyddemper på eksosen, men disse lyddemperne som det snakkes om på innsug/varmsiden osv. er dette hyllevare eller hjemmproduksjon? Dvs. hvor får jeg tak i dette. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Hvilken varmer har du? Jeg har montert og idag prøvekjørt en Eber D4. Orginalt er det med eksoslyddemper og forbrenningsluftlyddemper. I tillegg kan man kjøpe lyddemper for luftinnsug. Se mer Her Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Monterete ny Eber D4L før denne sesongen. Hadde en Ardic 432 tidliger som jeg ikke var fornøyd med. Varmet godt men litt for mye problemer. Denne støyet også ganske mye. Røropplegg med dyser i alle cabiner og salong samt ute i cockpit. Har en relativt stor lyddemper etter varmeren og tidligere på Ardicen var det også en på innluften. Kjører uten den nå og den går nesten lydløst. Det eneste jeg kan høre er tikkingen fra pumpa spesielt når varmeren starter. Ifølge leverandøren var det lite å gjøre med dette. Varmeren er montert i samme rom som dieseltanken og tar luft derfra. Det eneste som jeg har litt problemer med er att når jeg stenger spjeldet for varme ned i båten og vil ha alt oppe så stopper den av og til pga att den blir for varm. På maks effekt.Trolig pga for liten dim på slangen. Prosjekt for vinteren,trangt.. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 (redigert) Hei Har en Eber D4 i min B32, og den er så godt som lydløs! Bruker kun den medfølgende eksosslangen og demper på forbrenningsluft - ingen demper på utblåsning. For å sikre at brenneren ikke ender opp med å gå med alle spjeld lukket, har jeg latt det ene spjeldet i kabinen være av en type som er fast åpent. De andre tre (dass, akterlugar og forpigg) kan lukkes. Pumpen er montert i et ekstra gummioppheng (laget selv!), og kledd med rørisolasjon fra Clas. Det tynne plastrøret fra pumpen til varmer er lagt inni en 8mm bensinslange! På denne måten forsvant all tikkelyd (som holdt på å gjøre meg GAL!). Har brukt 90mm slange som hovedføring til salong, med avtapping på 75mm til dass, akter og forlugar. Redigert 15.November.2005 av Stein-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Takk for tipset Stein-Erik. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Monterete ny Eber D4L før denne sesongen. Hadde en Ardic 432 tidliger som jeg ikke var fornøyd med. Varmet godt men litt for mye problemer. Denne støyet også ganske mye. Røropplegg med dyser i alle cabiner og salong samt ute i cockpit. Har en relativt stor lyddemper etter varmeren og tidligere på Ardicen var det også en på innluften. Kjører uten den nå og den går nesten lydløst. Det eneste jeg kan høre er tikkingen fra pumpa spesielt når varmeren starter. Ifølge leverandøren var det lite å gjøre med dette. Varmeren er montert i samme rom som dieseltanken og tar luft derfra. Det eneste som jeg har litt problemer med er att når jeg stenger spjeldet for varme ned i båten og vil ha alt oppe så stopper den av og til pga att den blir for varm. På maks effekt.Trolig pga for liten dim på slangen. Prosjekt for vinteren,trangt.. Ja du kan kansje sette ned termostaten litt for du lukker alle uttak minus ett? Egentlig skal ett være fast åpent. Varmeren har 90 mm uttak, men man kan jo redusere det. Jeg har redusert det ved å koble på et Y-stykke (90-75-75 mm) etter en 1/2 meter med 90mm slange. Resten av slangene er 75 mm. Må si jeg ble postivt overrasket over varmeren. Rask til slå seg på, og varmer veldig bra med mye luft Støyer heller ikke mye selv om båten nå er helt tom og støy lettere forplanter seg. Har erfaring med Ardic, Termic og Wallas fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Hangarskibet opvarmes av en Eberspächer D5L, ny av året, velvillig levert av Stavanger Seil og møysomt montert av Skipper Worse selv (på tross av 12 pølsefingre ... ). Denne erstatter tidligere D7. Slangene er 90 mm. Ny eksos med innebygget lyddemper. Apparatren er montert i maskinrommet, hvor det rettelig hører hjemme, uten demping på innsug, hverken friskluft eller forbrenningsluft. Friskluften tas fra SB hovedluftinntak til maskinrommet mens forbrenningsluftgen tas fra maskinrommet. Det kan høres et lite sus fra hver dyse og oppe i salongen kan man svakt høre selve maskineriet. Intet av dette er noe å besvære seg over. Selv Quindebestet, hvis hørsel og andre sanser er usedvanlig tander, tåler dette. Straks verre er det for Hennes Høihellighet dersom hun en kald aften IKKE hører disse tilvante søvndyssende lyder. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Caluna Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Kastet ut orginalmontert 2,4 KW Ardic og satte inn en Eber D4 i våres. Termomarin i Sandefjord ga meg innbytte på Ardic'en, så regnestykket ble ganske hyggelig etterhvert Benyttet samme eksosrør, samme lyddemper på varmluft til salong (65 mm) men borret opp nytt 90mm uttak i cocpit. Monterte pumpa i medfølgende gummioppheng. Denne sesongen har båten vært en ny opplevelse! Eber'n går jamt, siden termostaten regulerer ned hastigheten. Bruker MYE mindre strøm enn Ardic'en, og jeg har den på døgnet rundt om våren og høsten. Lydnivået både inne og ute er dramatisk redusert, og båten er passe varm alltid! Quinden var skeptisk til å bruke penger på ny varmer siden den gamle tross alt ga varme, men nå har pipa fått en annen lyd - dette er det smarteste skipper'n har gjort for å glede henne Hører litt svak tikking fra pumpa, men det er da bare "godlyd"? Det er peanuts sammelignet med tyfonen jeg hadde på Bb side tidligere! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Er det slik at Eberen regulerer vifte/forbrenning trinnløst avhengig av temperatur i salong/lugar? Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Er det slik at Eberen regulerer vifte/forbrenning trinnløst avhengig av temperatur i salong/lugar? Eber D4 har 4 trinn: 1Kw, 2Kw, 3Kw og 4Kw som den regulerer automatisk etter termostat. Har selv plassert termostaten i salongen, men den kan du plassere hvor du vil. Det er også mulig å ha 2 termostater, med en bryter som velger hvilken termostat Eberen skal forholde seg til. Siden det bare er 2 ledninger til termostaten, er dette en enkel sak å legge opp hvis man ønsker å f. eks. svitsje til termostat i cocpit eller salon avhengig av hvor man oppholder seg. Er det så varmt at 1Kw trinnet også blir for varmt, vil Eberen slå seg av. Da vil den kjøre ny oppstartsprosedyre (med forgløding) når temperaturen faller under termostatnivået. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Har en webasto varmer ombord jeg .Den høres jo men syntes det er nada i forhold til mange andre båter jeg har vært ombord i .Det som bråker mest hos meg er innsuget ,selve varmeren står rett innenfor et tynt skott ca 20 cm fra hodeputa ,den er nesten ikke hørbar .Men luftinnsuget bråker bra når den står på full guffe ,etter at den har varma opp skuta og de står på økonmi brenning er det ikke stort og høre .Men er det veldig kaldt på vinter'n så står den jo stort sett og går for fult hele tia . Min har stoppa noen ganger og da har det vært lo inni innsuget rett før vifta , det har vært så lite at det syns nesten ikke så den er veldig ømfintlig sånn . Noen her som har flytta innsuget ned i motorrom og har fin ærfaring med dette ? Tenker på om en tåler den varmlufta og om det kommer til og lukte motor i hele båten .Veit flere som har dette men det er på nye flotte båter og ikke på ei gammal snekke som svetter litt og gir fra seg litt lukt ....... TINE II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Eber D4 har 4 trinn: 1Kw, 2Kw, 3Kw og 4Kw som den regulerer automatisk etter termostat.Dette høres jo bra ut, kan en høre denne reguleringen? Endrer viften hastighet? Hva med de andre merkene, regulerer de på samme måte? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Jeg anbeflaer å hente friskluft til brenneren utenfra så du får inn ny friskluft i båten. Det blir ikke problemer med lo eller dårlig lukt. Du vil få en törr og frisk båt. Å hente luft fra motorrommet er nok en meget dårlig ide. En annen ting å tenke på er at om du har enkel eksosledning på varmeren vil den täre i stykker(vibrasjoner og syrer er tärer i stykker de tynne rustfrie eksosslangene) og du vil få eksoslekkasje. Jeg har selv fått det og var da glad for at jeg hentet friskluft ute slik at avgasskonsenstrasjonene i båtne ble liten. Det samme er om du skulle få brann röykutvikling i motorrommet. Det er selvfölgelig noen ulemper med å hente luft ute. Du vil få lavere effekt da du henter kald luft og du må ha en luftinntak som gjör at du ikke får inn vann/spröyt. Pass også på at du ikke får eksos fra motoren heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.