Jump to content

Edit History

Peter-

Peter-

Fuglen skrev 9 minutter siden:

Å fortøye med dregg bak og baugen i land?

Slipp ut dreggen, f.eks. 3 båtlengder fra land, alt etter som, mer skader ikke, send kona (eller mannen) frem og hoppe i land med tampene.

Stram inn passelig på dreggtauet. Gå selv i land og slå et par kiler i fjellet, mens kona (mannen) holder båten.

Sett fast. Stram eventuelt mer på dreggtauet. Baugstige er ofte greit.

I Lysefjorden er det fort 100-200 meter dypt 10 meter fra land. Sjekk kartet før du dropper dreggen der.

Har selv ikke ankervinsj enda, så jeg gjør dette på grunnest mulig vanndyp.

Finn ei lun vik eller bak noen holmer, skjermende både for båttrafikk og vind.

Den teknik kender jeg godt - det jeg mente var at ligge langs fjellet som på docken... har set nogle båte gøre dette især på Sydkysten nær telemark..

Slår man kilerne ind i en crack eller hvordan? Kan man få kilen tilbage eller efterlader man denne?

Mvh,

Peter

Peter-

Peter-

Fuglen skrev 5 minutter siden:

Å fortøye med dregg bak og baugen i land?

Slipp ut dreggen, f.eks. 3 båtlengder fra land, alt etter som, mer skader ikke, send kona (eller mannen) frem og hoppe i land med tampene.

Stram inn passelig på dreggtauet. Gå selv i land og slå et par kiler i fjellet, mens kona (mannen) holder båten.

Sett fast. Stram eventuelt mer på dreggtauet. Baugstige er ofte greit.

I Lysefjorden er det fort 100-200 meter dypt 10 meter fra land. Sjekk kartet før du dropper dreggen der.

Har selv ikke ankervinsj enda, så jeg gjør dette på grunnest mulig vanndyp.

Finn ei lun vik eller bak noen holmer, skjermende både for båttrafikk og vind.

Den teknik kender jeg godt - det jeg mente var at ligge langs fjellet som på docken... har set nogle båte gøre dette især på Sydkysten når telemark..

Slår man kilerne ind i en crack eller hvordan? Kan man få kilen tilbage eller efterlader man denne?

Mvh,

Peter

• Create New...