Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Stradivarius skrev for 16 timer siden:

Litiumbatteriet kan har 90 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 10%). Blybatteriet har, ved 50 A lading, rundt 110 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 50%).

Det er vel vanlig å regne 80% utladning på AGM?

På en eldre båt er det mer enn pris og vekt som må vurderes. Mitt inntrykk er at det foreløpig er en drøss faktorer og duppedingser som byttes, kobles og fikses med før dette funker optimalt. Jeg tror også at totalprisen er mye høyere enn bare prisen på batteri. Jeg har ikke lest en tråd hittil om bytte fra Bly til Litium hvor det har vært «bare å bytte». Vi regner med at det blir Litium neste gang vi bytter, men jeg håper det blir lenge til og at ting har blitt enklere og billigere. 

Barbaria

Barbaria

Stradivarius skrev for 15 timer siden:

Litiumbatteriet kan har 90 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 10%). Blybatteriet har, ved 50 A lading, rundt 110 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 50%).

Det er vel vanlig å regne 80% utladning på AGM?

På en eldre båt er det mer enn pris og vekt som må vurderes. Mitt inntrykk er at det foreløpig er en drøss faktorer og duppedingser som byttes, kobles og fikses med før dette funker optimalt. Jeg har ikke lest en tråd hittil om bytte fra Bly til Litium hvor det har vært «bare å bytte». Vi regner med at det blir Litium neste gang vi bytter, men jeg håper det blir lenge til og at ting har blitt enklere og billigere. 

• Create New...