Oida
Takk for alle tips!
Mulligan skrev for 4 timer siden:Vi snakker om en Havsfidra? Folk har seilt over Atlanteren med en sånn før.
Du kan ta for gitt at det er en stålkonstruksjon inne i roret. Det er ikke bare en hengsle som er limt på.
Jeg ville smørt epoksylim i sprekken og hold det sammen med tvinger.
Slip av gelcoat ca 10 cm bakover fra sprekken.
Legg på et lag karbon og polyester.
Legg på to lag 300 g CSM og polyester.
Sparkel og puss.
Gelcoat.
Båten er en Laurin 28. Jeg borret et hull i roret for å se hva som var inni, men da har jeg muligens boret utenfor stålkonstruksjonen. Jeg har endel 450g biaxial glassfiber og epoxy fra west system på lur, jeg hadde håper på å bruke dette. Jeg ser for meg å legge x antall lag med 450g duk og epoxy. For å så blande epoxy og filler og bruke denne som sparkel. Og til slutt slipe/pusse ned og deretter grunning og bunnstoff. Vil dette bli dårlige enn løsningen du presenterer?
Gunga Din skrev for 2 timer siden:
Høres fornuftig ut !
ser att du holder på og montere Monitorn.........
jeg fikk en skisse fra Scanmar att jeg skall ha 117cm fra vannlinjen opp til de tykke røren.....og att servo-bladet skall stikke opp ca 15cm
her er en manual
http://l-36.com/read_pdf.php?page=13&file=pdf/manuals/Monitor-Windvane-Manual
Takk for tips! Jeg har lest endel i manualen og har kommet frem til at jeg ønsker å montere vindroret høyere enn anbefalt. Grunnen til dette er at hekken på båten "setter seg" veldig i sjøen under seil. Så vannlinjen blir mye høyere enn når båten ligger stille. Se bilde:
På bildet slører jeg i omtrent 5 knop og båten er ferielastet. Når farten passerer 6 knop så setter hekken seg enda mer og når jeg nærmer meg skrogfart så er det omtrent som å seile i oppoverbakke. At vektfordelingen i båten ikke var optimal kan selvfølgelig være en av årsakene her, men uansett så har jeg forstått at spissgattere setter seg når farten øker.