Jump to content

Edit History

Oida

Oida

Takk for alle tips! 

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Vi snakker om en Havsfidra? Folk har seilt over Atlanteren med en sånn før.

Du kan ta for gitt at det er en stålkonstruksjon inne i roret. Det er ikke bare en hengsle som er limt på.

Jeg ville smørt epoksylim i sprekken og hold det sammen med tvinger.

Slip av gelcoat ca 10 cm bakover fra sprekken.

Legg på et lag karbon og polyester.

Legg på to lag 300 g CSM og polyester.

Sparkel og puss. 

Gelcoat.

Båten er en Laurin 28. Jeg borret et hull i roret for å se hva som var inni, men da har jeg muligens boret utenfor stålkonstruksjonen. Jeg har endel 450g biaxial glassfiber og epoxy fra west system på lur, jeg hadde håper på å bruke dette. Jeg ser for meg å legge x antall lag med 450g duk og epoxy. For å så blande epoxy og filler og bruke denne som sparkel. Og til slutt slipe/pusse ned og deretter grunning og bunnstoff. Vil dette bli dårlige enn løsningen du presenterer? 

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Høres fornuftig ut !

ser att du holder på og montere Monitorn.........

jeg fikk en skisse fra Scanmar att jeg skall ha 117cm fra vannlinjen opp til de tykke røren.....og att servo-bladet skall stikke opp ca 15cm

her er en manual

http://l-36.com/read_pdf.php?page=13&file=pdf/manuals/Monitor-Windvane-Manual

Takk for tips! Jeg har lest endel i manualen og har kommet frem til at jeg ønsker å montere vindroret høyere enn anbefalt. Grunnen til dette er at hekken på båten "setter seg" veldig i sjøen under seil. Så vannlinjen blir mye høyere enn når båten ligger stille. Se bilde: 

60544307_184830485755174_9147185768064614400_n.jpg.6f23e139e2f74a7a8d1cbe5055c05f95.jpg

På bildet slører jeg i omtrent 5 knop og båten er ferielastet. Når farten passerer 6 knop så setter hekken seg enda mer og når jeg nærmer meg skrogfart så er det omtrent som å seile i oppoverbakke. At vektfordelingen i båten ikke var optimal kan selvfølgelig være en av årsakene her, men uansett så har jeg forstått at spissgattere setter seg når farten øker. 

Oida

Oida

Takk for alle tips! 

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Vi snakker om en Havsfidra? Folk har seilt over Atlanteren med en sånn før.

Du kan ta for gitt at det er en stålkonstruksjon inne i roret. Det er ikke bare en hengsle som er limt på.

Jeg ville smørt epoksylim i sprekken og hold det sammen med tvinger.

Slip av gelcoat ca 10 cm bakover fra sprekken.

Legg på et lag karbon og polyester.

Legg på to lag 300 g CSM og polyester.

Sparkel og puss. 

Gelcoat.

Båten er en Laurin 28. Jeg borret et hull i roret for å se hva som var inni, men da har jeg muligens boret utenfor stålkonstruksjonen. 

Også har jeg endel 450g biaxial glassfiber og epoxy fra west system på lur, jeg hadde håper på å bruke dette. Jeg ser for meg å legge x antall lag med 450g duk og epoxy. For å så blande epoxy og filler og bruke denne som sparkel. Og til slutt slipe/pusse ned og deretter grunning og bunnstoff. Vil dette bli dårlige enn løsningen du presenterer? 

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Høres fornuftig ut !

ser att du holder på og montere Monitorn.........

jeg fikk en skisse fra Scanmar att jeg skall ha 117cm fra vannlinjen opp til de tykke røren.....og att servo-bladet skall stikke opp ca 15cm

her er en manual

http://l-36.com/read_pdf.php?page=13&file=pdf/manuals/Monitor-Windvane-Manual

Takk for tips! Jeg har lest endel i manualen og har kommet frem til at jeg ønsker å montere vindroret høyere enn anbefalt. Grunnen til dette er at hekken på båten "setter seg" veldig i sjøen under seil. Så vannlinjen blir mye høyere enn når båten ligger stille. Se bilde: 

60544307_184830485755174_9147185768064614400_n.jpg.6f23e139e2f74a7a8d1cbe5055c05f95.jpg

På bildet slører jeg i omtrent 5 knop og båten er ferielastet. Når farten passerer 6 knop så setter hekken seg enda mer og når jeg nærmer meg skrogfart så er det omtrent som å seile i oppoverbakke. At vektfordelingen i båten ikke var optimal kan selvfølgelig være en av årsakene her, men uansett så har jeg forstått at spissgattere setter seg når farten øker. 

• Create New...