Jump to content

Edit History

to-vid

to-vid

Min favoritt er fortsatt iNavX på iPad.

Bruket Navionics kart, men kan også kjøpe andre type kart.

Har installert de fleste andre kartappene som diskuteres,og det er flere fordeler med de, men når det gjelder, så blir det til at det er iNavX som startes opp. Tradisjonelt har mobildata vært dyrt, spesielt utenlands. Har derfor konsekvent brukt aper med offline kart som lastes ned på forhånd.

Noen fordeler med iNavX:

- kart som dekker Skagerak, inkluder Danmark (det gjør visst Navionics også nå)

- båten hopper alltid tilbake til på skjermen etter at en har tittet litt rundt, slik at en slipper å gjøre dette manuelt. Veldig praktisk når det er litt bevegelse i båten og vanskelig å treffe riktig på skjermen.

- kan ofsette båtens posisjon på skjermen. Min favoritt et iPad på høykant, nord opp og offset aktivert. Da benyttes mesteparten av skjermen til kart for dit man skal, og ikke halve skjermen for dit man kommer fra. Har ikke sett at noen av de andre har denne muligheten.

- enkelt å lage ruter og redigere disse

- kart koster en del, men når de er kjøpt er de dine så lenge padda fungerer (1 års oppdatering inkludert)

Edit: iNavX har endret modell slik at de også opererer med årlig abb. på ønsket kartområde. Usikker på hva som skjer dersom abb. ikke fornyes. Inntil nå har man fortsatt hatt kartene, men mistet muligheten for oppdatering. Pris for Navionics+ kart for Skagerak og Kattegat koster nå 1050,- pr år. Dette er noe dyrt da det samme kartet i Navionics Boating koster 479,- 

- opptegning av kart ser mye bedre ut enn på Navionics, selv om det er samme kartene

iNavX finnes også til Android, men har ingen erfaring med den versjonen bortsett fra en betaversjon på mobilen.

Fordeler med andre apper som jeg savner i iNavX:

Navionics Boating:

- mulighet for autoruting (når det fungerer)

- «Drivstoffbørs» der man kan sjekke, eller legge inn priser på diesel/bensin på de forskjellige marinaene. Enkelt å søke etter priset på f.eks diesel i nærområdet

iSailor:

- tegner kartene best/finest (min subjektive oppfatning)

- enkel i bruk

Embark:

- Ikke fått testet denne enda, men kartene ser bra ut

- ser ut som man må abonnere på pro versjonen for å få nedlastbare kart

to-vid

to-vid

Min favoritt er fortsatt iNavX på iPad.

Bruket Navionics kart, men kan også kjøpe andre type kart.

Har installert de fleste andre kartappene som diskuteres,og det er flere fordeler med de, men når det gjelder, så blir det til at det er iNavX som startes opp. Tradisjonelt har mobildata vært dyrt, spesielt utenlands. Har derfor konsekvent brukt aper med offline kart som lastes ned på forhånd.

Noen fordeler med iNavX:

- kart som dekker Skagerak, inkluder Danmark (det gjør visst Navionics også nå)

- båten hopper alltid tilbake til på skjermen etter at en har tittet litt rundt, slik at en slipper å gjøre dette manuelt. Veldig praktisk når det er litt bevegelse i båten og vanskelig å treffe riktig på skjermen.

- kan ofsette båtens posisjon på skjermen. Min favoritt et iPad på høykant, nord opp og offset aktivert. Da benyttes mesteparten av skjermen til kart for dit man skal, og ikke halve skjermen for dit man kommer fra. Har ikke sett at noen av de andre har denne muligheten.

- enkelt å lage ruter og redigere disse

- kart koster en del, men når de er kjøpt er de dine så lenge padda fungerer (1 års oppdatering inkludert)

- opptegning av kart ser mye bedre ut enn på Navionics, selv om det er samme kartene

iNavX finnes også til Android, men har ingen erfaring med den versjonen bortsett fra en betaversjon på mobilen.

Fordeler med andre apper som jeg savner i iNavX:

Navionics Boating:

- mulighet for autoruting (når det fungerer)

- «Drivstoffbørs» der man kan sjekke, eller legge inn priser på diesel/bensin på de forskjellige marinaene. Enkelt å søke etter priset på f.eks diesel i nærområdet

iSailor:

- tegner kartene best/finest (min subjektive oppfatning)

- enkel i bruk

Embark:

- Ikke fått testet denne enda, men kartene ser bra ut

- ser ut som man må abonnere på pro versjonen for å få nedlastbare kart

• Create New...