Timmeeh Startet 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2019 Har en sabb 2H her med vridbar anlegg. Aner en liten lekkasje fra hylsa, og det virker som den fremste innfestningen er løs. På tegning ser det ut som del 16 kan rikkes litt. Det ser ut som den har vært støpt inn i et tverrspant (glassfiberskrog). Det merkelige er at der hvor laminatet har sprukket og løsnet rundt innfestningen, så kommer det fett ut. Har fettpresse montert på bakre smørepunkt til propell. Når man presser fett inn via rør 24 så kommer det fett inni propell hodet sant? Men kan det også sive frem inni hylserør? Og ut i fremkant? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Det er ingen tetninger mellom propell og hylse, så du fyller begge deler med grease på disse ja. Og hvis del 16 er løs er det naturlig at det kommer noe ut her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 index skrev 54 minutter siden: Det er ingen tetninger mellom propell og hylse, så du fyller begge deler med grease på disse ja. Og hvis del 16 er løs er det naturlig at det kommer noe ut her. Så hylserøret fylles også med grease fra bakre smørepunkt? Er det ikke litt merkelig at nr 16 er løs da? Holder det å skjære rent og plastre den fast på nytt? Skjønner ikke hvorfor det skal komme ut grease der, hvis den er skrudd fast i hylserøret men har løsnet litt. Den har ingen mulighet å rotere mer enn en halv cm fra side til side kanskje. Er det lekk i gjengene da, sånn at det kommer ut i gjengene mellom 15 og 16? Vanskelig å se siden den er plastet inn. Kan det være tæring her? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Tviler sterkt på at det er tæring, men det kan jo være at den er litt løs på gjengene av en eller annen grunn. Eller at det er en sprekk I flensen, det kan jo også skje. Noe har jo ført til at den har løsnet, og da kan det ha blitt en sprekk samtidig. Åpne og se;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Hehe og med åpne mener du å kutte vekk glassfiberen rundt flensen i fremkant? Jeg ser ikke hvorfor den er plastret inn og ikke festet med gjennomgangsbolter, men det kan jo være grunner til det. Jeg må nok uansett avfette skikkelig her og skjære vekk så jeg enten får boltet den fast, evt få plastret den inn på nytt...? Og hvis den er sprukket så må balja på land, akslingen løsnes og av med klemflensen, og trekke frem flensen og på med ny?? Håpe at akslingen kan trekkes såpass tilbake fra motor at man slipper å tukle med den? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 Ingen? Det ble tett når jeg fikk presset inn grease ihvertfall. Men det tyder på at fettet siver ut et sted imellom hylserør og fremre flens. Hvis jeg får problemer med å tette dette ved å skru flensen fast, kan jeg plastre rundt flens i fremkant og rundt hylserør i bakkant? Da vil det bli tett og eneste utvei for vannet er via pakkboksen med sine talgpakninger (som jeg selvfølgelig har smørekopp på) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Jeg ville ha fikset det som er galt I stedet for å plastre det inn og late som om alt er OK. Hvis du ikke får det tett med å skru fast flensen, er enten flensen eller røret ødelagt. Fiks det skikkelig når du først holder på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Ja jeg får vel fjerne plast rundt innfestningen og avfette. Fant en rå boks på biltema med navn kraftvask som funka bedre enn bremserens. Det må være sprukket eller tært hull da, kan ikke forstå annet. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Og sannsynligheten for at sleipner sine hylserør, gitt at de finnes i rett lengde, passer min pakkboks og stevnflens er vel ganske stor? Ser sabb 2H har 25mm aksling og ikke 1"som de eldre G har? Jeg tenker på at hylserør fra sleipner er hyllevare flere steder og kan skaffes rimelig kjapt om det skulle være behov. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Har kommet hjem og fått meg en tur i båten. Den er nå skrudd med franske treskruer og plastet fast slik den var før. Virker tett her da. Men idet jeg holdt på med dette så jeg en dråpe komme ut helt bak ved nr12, hvor den går ut gjennom skroget. Er stevnflensen lekk da? Altså i innfestningen? Iogmed at jeg hadde plastet rundt pakkboksen ville jeg ikke starte opp for å se om lekkasjen ble verre når aksling roterte. Kom kanskje 2 dråper totalt på flere minutter med konsentrert blikk.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.