Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Hei TypeO,

du har en av de letteste (34kg) og enkleste 9.9/15 hk motorene som finnes. (en av de raskeste også...) jeg vet ikke om noen som har slitt ut en slik motor, de varmeskjærer seg pga for lite 2T olje i bensinen eller dyppes i sjøvann og får lagerhavari. En utslitt en har jeg aldrig sett eller hørt om...

Du vurderer å bytte til en 4T motor fra Mercury (56kg?) som har et kult navn... men som er laget for lektere, arbeidsbåter eller seilbåter. Den har utveksling på hele 2.15:1 og en 4 bladers propell med stoooor diameter...  

Du nevner fart og morro - det er det siste den motoren er god på, beklager.

Dens styrke er å stoppe en 8 tonns seilbåt med skikkelig siiiig... og det gjør den bedre enn en "vanlig" 90hk påhenger som vil kavitere og suge luft...  håper ikke du har fått det rådet av en forhandler ???

 

Jeg har flere Yamaha 4T  F9.9 High Thrust som jeg bruker på små lektere / arbeidsbåter, det er det samme konseptet som Mercury Pro Kicker motoren du kikker på men med enda bedre "bakover" egenskaper pga en patentert propell som er nesten like god bakover som forover...

 

enig med  -morten- i at 2T olje er noe søl... men det er det eneste argumentet jeg finner for å bytte :smiley:

 

Husk: 20 kg ekstra på akterspeilet er kanskje like mye som 70kg midt i båten på en liten rib.... du kan teste det ut med vanndunker

dieselfan

dieselfan

Hei TypeO,

du har en av de letteste og enkleste 9.9/15 hk motorene som finnes. (en av de raskeste også...) jeg vet ikke om noen som har slitt ut en slik motor, de varmeskjærer seg pga for lite 2T olje i bensinen eller dyppes i sjøvann og får lagerhavari. En utslitt en har jeg aldrig sett eller hørt om...

Du vurderer å bytte til en 4T motor fra Mercury (56kg?) som har et kult navn... men som er laget for lektere, arbeidsbåter eller seilbåter. Den har utveksling på hele 2.15:1 og en 4 bladers propell med stoooor diameter...  

Du nevner fart og morro - det er det siste den motoren er god på, beklager.

Dens styrke er å stoppe en 8 tonns seilbåt med skikkelig siiiig... og det gjør den bedre enn en "vanlig" 90hk påhenger som vil kavitere og suge luft...  håper ikke du har fått det rådet av en forhandler ???

 

Jeg har flere Yamaha 4T  F9.9 High Thrust som jeg bruker på små lektere / arbeidsbåter, det er det samme konseptet som Mercury Pro Kicker motoren du kikker på men med enda bedre "bakover" egenskaper pga en patentert propell som er nesten like god bakover som forover...

 

enig med  -morten- i at 2T olje er noe søl... men det er det eneste argumentet jeg finner for å bytte :smiley:

 

Husk: 20 kg ekstra på akterspeilet er kanskje like mye som 70kg midt i båten på en liten rib.... du kan teste det ut med vanndunker



×
×
  • Create New...