Jump to content

Valg av båt med styrekonsoll. Pioner - Terhi - Linder - Sandstrøm

Råndalen

Recommended Posts

Hei Forumet,

Jeg ønsker å kjøpe en åpen båt ca 16' størrelse og med styrekonsoll. Motor størrelse 30hk - 40hk.

Båten skal brukes til fiske og noen kortere turer med familien. Båten skal ligge i båthavn om sommeren.

Jeg har vurdert Terhi 445C eller den nye 450CC og ny båt så ligger denne på ca 110 tusen - 120 tusen. Men synes Terhi stjeler mye plass innvendig til lagringsplass.

Har også sett på Pioner Viking som har god innvendig plass og bred styrekonsoll. Denne blir en god del tyngre enn Terhi og krever noe mer motor og er dyrere.

Linder 445 max har også vært vurdert, men er ikke spesielt glad i aluminums båter. Pris og vekt er forsåvidt ok her.

Så er det Sandstrøm classic 495S som er kommet opp som siste alternativ som ligger i samme vektklasse og pris som Pioner.

Så spørsmålet til Forumet.

Hva ville dere valgt utfra egne erfaringer?

Hvilken båt krever minst/mest vedlikehold?

Hvilken båt går lettest i plan?

• 3 uker senere...

Deler mine første erfaringer med nyanskaffet Terhi 450CC. Vi kjøpte den som "alt-mulig" båt til å ha på hytta (på Fosen i Trøndelag). De første inntrykkene bekrefter grunnen til at vi valgte denne. Finsk snusfornuft og praktisk med mange smarte løsninger som egen bøtte under midttofte, utsparring så årer kan pakkes bort, gode gripehåndtak over alt, mye stuerom etc. Godt med sitteplasser når vi henter gjester og fungerer fint til  stående fiske for to pers. Stødig. Men er fiske hovedbruken så ville jeg kanskje valgt en båt med med mer åpen løsning foran konsollen. Men som sagt fin plass for 1-2 å stå oppreist rundt senterkonsollen. Og da kjekt med solid gripehåndtak rundt hele vindskjermen. Planer lett synes jeg, også med flere pers ombord. Har ikke fått testet den i særlig røft vær ennå, men virker tør under gange. Har 40hk Honda og tror det er akkurat passe. 

Alo Alo Auskar skrev On 8.6.2019 at 10.00:

Deler mine første erfaringer med nyanskaffet Terhi 450CC. Vi kjøpte den som "alt-mulig" båt til å ha på hytta (på Fosen i Trøndelag). De første inntrykkene bekrefter grunnen til at vi valgte denne. Finsk snusfornuft og praktisk med mange smarte løsninger som egen bøtte under midttofte, utsparring så årer kan pakkes bort, gode gripehåndtak over alt, mye stuerom etc. Godt med sitteplasser når vi henter gjester og fungerer fint til  stående fiske for to pers. Stødig. Men er fiske hovedbruken så ville jeg kanskje valgt en båt med med mer åpen løsning foran konsollen. Men som sagt fin plass for 1-2 å stå oppreist rundt senterkonsollen. Og da kjekt med solid gripehåndtak rundt hele vindskjermen. Planer lett synes jeg, også med flere pers ombord. Har ikke fått testet den i særlig røft vær ennå, men virker tør under gange. Har 40hk Honda og tror det er akkurat passe. 

Hei og takk for svar,

Ja det er også mitt inntrykk av Terhi 450 at du har masse fancy løsninger for å stuve ting bort. Men det går på bekostning av god plass foran konsollet. Jeg skal primært ha en båt for fisketurer.

Har nå sett på Sandstrøm classic 495 S, men den har litt lite sitteplass og plass til å legge fiskeutstyret.

Pioner Viking har god plass for fiske og sitte muligheter.

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...