Jump to content

Tunnel for baugpropell

fiat

Recommended Posts

Jeg skal montere baugpropell på en 21`daycruser og er litt usikker på prosessen med innstøping av tunnelen. 

Det er her snakk om 110 mm tunell. 

Har lest flere innlegg og Sleipner sin monteringsanvisning men blir bare mer usikker. 

Epoxy Vs Polyester avrunding av kanter, oppbygging i forkant etc. 

Noen mener epoxy er enklere og raskere, og andre mener polyester??? 

Det nevnes at avrunding av kanter og oppbygging i forkant kun har effekt på større tuneller. Hva er riktig?? 

Har planer om å bruke polyester og duk innvendig og polyester sparkel utvendigt. 

Hva mener dere om det?? 

Legger på så mye støp (duk og polyester) innvendig at styrken blir ivaretatt. 

Håper på mange gode svar?

Avrunding av kanter er ganske viktig på alle størrelser. Viktig mhp. skyvekraft og støy. Men nødvendig radius på avrundingen er mindre for små diametere. Jeg ville prøvd å få den rimelig stor, minst 10 % av tunneldiametere, dvs 11mm + i ditt tilfelle.

Oppbygging i forkant er mindre viktig for optimal effekt av baugpropellen, men kan muligens gi mindre motstand for hutiggående båter.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nilspils sin anbefaling er slik jeg hadde planlagt det, men ville høre nødvendigheten av ekstraarbeidet. 

Kutter tunnellen ca 10mm for lang i forkant og sparker det ut forover. 

Avrunder i akterkant. 

Det finnes polyester sparkel med lange og korte fibrer, og den lange må vel bli tilnærmet fiber i duk. 

Iallefall blir jo oppbygging og styrke på innsiden med polyester og duk 

Noen som har erfaring med polyester sparkel?? 

Noen betraktninger fra en som har støpt inn noen tunellen . Utbygg i forkant rør er viktig da du risikerer vann bevegelse igjennom røret under gange og propellen vil gå rundt. Utbygg så mye at ikke vannstrømmen treffer bakveggen i tunell. De gir deg også mulighet til å laminere utvendig som er en ekstra sikkerhet. 

Sørg for å få riktig rør i forhold til valg av resin. Rør leveres både i epoxy og polyester.

Grovsøip røret brutalt derdet skal lamineres !!

Det er lite styrke i armert sparkel uansett type så jeg prøver alltid å laminere noe utvendig etter at hul rommet  mellom gammelt laminat og rør er fylt fra utsiden. Her er det vanskelig å få inn noe som har armering. Jeg bruker helst Gelcoat sparkel der. Så lages alle avrundinger før laminering.

Fungerer med en tynn csm for polyester eller en tynn vevet matte for epoxy til laminering utenpå Gelcoat sparkel. For oppbygging er en vannbestandig fibersparkel grei. 

Et tynt laminat utenpå det igjen er enda bedre. Husk å slipe røret innvendig der det skal lamineres så ikke det blir en innsnevring.

Et lite tips. Støp innvendig i minst to omganger for kontroll midt under røret.........

lykke til.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...