Jump to content

BMW Motor/Drev problem.


Hardball

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Har desverre fått ett nytt problem med min BMW Motor og/eller Drev: :puke:

 

Var ute på fisketur i aftens, da jeg plutselig mistet skyvet på drevet og motoren ruset noe. Dette hendte mens jeg var oppe i marsj fart. :fishing:

 

Det som hender er att alt virker OK når jeg går med lite turtall, men når jeg skal løfte den i plan så ruser motoren og mister skyvet i båten. Så jeg bakket til land.

Det er noe banking i giret når jeg legger drevet helt mot babord og setter inn giret. :headbang:

 

Er det ett gir problem?

Hva kan jeg forvente meg når jeg ringer ett motorverksted i morgen?

(Hørtes dyrt ut) :cryin:

Link to post

Høres ut som det er vulken(gummien) i propellen som har gitt seg..

Bankelyder når en legger heilt over ene eller andre veien er vanligvis drivknute slark. Må da av med drevet og skifte knute , uten at eg er noen ekspert hverken på den ene drevtypen eller den andre.

 

Glemte priser..

Ny propell og knute + arbeid.. umuligt å tippe.. Samtidig skifte belg om det finnes på BMW drev??

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hmmmmmm det var merkelig, var innom båten for å teste ut teorien om vulkinga.

Nå virket alt OK.

 

Tror det kan være lamellene. :cryin:

 

Er det mulig att disse slurer mer når temperaturen i drevet stiger?

 

Har ett drev på hånden som skal være "fabrikk" overhalt, tror muligens jeg kjøper det, istedenfor å overhale mine lameller. :smash:

Link to post

Unnskyld, mente selvfølgelig å bytte alle 18 stk. lamellene. De har en stk. pris på 130 kr.

Skal også bytte knuten, har fått litt slark i den.

 

Vet ikke hvor lang tid ett motorverksted vil trenge for å bytte disse lamellene?

 

Er det noe mere som bør byttes når man har drevet åpen?

 

Har selvfølgelig verksedshåndbok.

Link to post

OK. Takker. Skal ta en test tur idag, igjen. For å skjekke ut om det kan være propellen.

 

Tror jeg heller evnt. kjøper ett overhalt drev, om jeg må ordne mitt. Så kan jeg overhale mitt i vinter.

 

Putter heller 30.000 i ett ferdig overhalt, så får jeg båten klar til jakta.

Venter bare på om verkstedet kan oversende meg dokumentasjon på hva som er overhalt, samt. om de har garanti på overhalingen.

Link to post

Du spesifiserer lite hva slags motor og drev.? Siden det er en eldre weekender kan det være mariniserte BMW 2000 TI , 130 hk med ZF drev (proff drev). Hadde en Fjord 24 Attache med 2 stk for noen år siden. Fikk rusing innimellom når propeller sugde luft. Var ofte feil vektfordeling i båten. ??

 

(Forøvrig de beste BMW som er laget men de drar jo på årene etterhvert)

Link to post

:flag:

Jeg har en BMW D-190, som yter 165 hk.

Drevet er ett BMW Mark II. (vet ikke om det er ett drev for 190 eller 636)

men finner det ut når jeg tar båten opp idag, da skal jeg måle diameteren på krysset,slik att jeg kan bestille et nytt. (slitt)

 

Feilen min ligger trolig i lamellene, så disse ligger nå på posten. (8000 kr)

 

Havøysund patentslipp får i oppdrag å bytte dette, da JAKTA er begynt. :seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...