Hardball Startet 29.August.2005 Link til dette innlegget Startet 29.August.2005 Hei igjen. Har desverre fått ett nytt problem med min BMW Motor og/eller Drev: Var ute på fisketur i aftens, da jeg plutselig mistet skyvet på drevet og motoren ruset noe. Dette hendte mens jeg var oppe i marsj fart. Det som hender er att alt virker OK når jeg går med lite turtall, men når jeg skal løfte den i plan så ruser motoren og mister skyvet i båten. Så jeg bakket til land. Det er noe banking i giret når jeg legger drevet helt mot babord og setter inn giret. Er det ett gir problem? Hva kan jeg forvente meg når jeg ringer ett motorverksted i morgen? (Hørtes dyrt ut) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Høres ut som det er vulken(gummien) i propellen som har gitt seg.. Bankelyder når en legger heilt over ene eller andre veien er vanligvis drivknute slark. Må da av med drevet og skifte knute , uten at eg er noen ekspert hverken på den ene drevtypen eller den andre. Glemte priser.. Ny propell og knute + arbeid.. umuligt å tippe.. Samtidig skifte belg om det finnes på BMW drev?? Redigert 29.August.2005 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
henboe Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Tror du kommer unna med en ny propell!! Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Har hatt det samme problemet selv. Lag et overrett (risse en strek) merke på propell navet og ut på mutteren. Prøv å legg båten i fullt skyv for å se på om merkene har flyttet seg fra hverandre...og har de det???? =Ny propell. Lykke til. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Hardball Svart 29.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Takker for svar. Skal ta en titt i morgen. Det var synd att jeg ikke kjøpte den propellen som jeg ble tilbudt i fjor sommer Frank A. Du har vel ikke en propell liggede på lur? Redigert 29.August.2005 av Hardball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 BMW-drevet har også lamellplater (clutch-plater), er disse slitte, vil den da slure/ruse. Men bare i forover, siden akterover har egne plater. Da må platene skiftes. Sjekk oljen om den virker brent... Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Tror du kommer unna med en ny propell!! <{POST_SNAPBACK}> det må da være mye billigere å få vulket propellen på nytt? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hardball Svart 30.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Hmmmmmm det var merkelig, var innom båten for å teste ut teorien om vulkinga. Nå virket alt OK. Tror det kan være lamellene. Er det mulig att disse slurer mer når temperaturen i drevet stiger? Har ett drev på hånden som skal være "fabrikk" overhalt, tror muligens jeg kjøper det, istedenfor å overhale mine lameller. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Har ett drev på hånden som skal være "fabrikk" overhalt, tror muligens jeg kjøper det, istedenfor å overhale mine lameller. <{POST_SNAPBACK}> Du overhaler ikke lamellene, du skifter de. Er ikke så dyre, jeg skiftet i mitt drev engang. Du bør da skaffe deg verkstedshåndbok. Eller du kan "kjøpe deg fri"... Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 31.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2005 Unnskyld, mente selvfølgelig å bytte alle 18 stk. lamellene. De har en stk. pris på 130 kr. Skal også bytte knuten, har fått litt slark i den. Vet ikke hvor lang tid ett motorverksted vil trenge for å bytte disse lamellene? Er det noe mere som bør byttes når man har drevet åpen? Har selvfølgelig verksedshåndbok. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 31.August.2005 Link til dette innlegget Svart 31.August.2005 Sjekk lagerene, selv om disse sannsynligvis er ok. Bytt også impeller i pumpe, evt pumpehus om dette er veldig slitt. Alle pakninger bør også skiftes når du åpner drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 1.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2005 OK. Takker. Skal ta en test tur idag, igjen. For å skjekke ut om det kan være propellen. Tror jeg heller evnt. kjøper ett overhalt drev, om jeg må ordne mitt. Så kan jeg overhale mitt i vinter. Putter heller 30.000 i ett ferdig overhalt, så får jeg båten klar til jakta. Venter bare på om verkstedet kan oversende meg dokumentasjon på hva som er overhalt, samt. om de har garanti på overhalingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 Hadde samme problem på ett VP280SP for tre år siden. Sendte propellen til Winrace propellers i Arendal, de skiftet gummibussing og justerte propellen. Bedre enn ny og hvis jeg ikke husker feil kom det seg på ca. 1100,- inkl. frakt t/r Sitér dette innlegget Link to post
Arnulf Svart 9.September.2005 Link til dette innlegget Svart 9.September.2005 Du spesifiserer lite hva slags motor og drev.? Siden det er en eldre weekender kan det være mariniserte BMW 2000 TI , 130 hk med ZF drev (proff drev). Hadde en Fjord 24 Attache med 2 stk for noen år siden. Fikk rusing innimellom når propeller sugde luft. Var ofte feil vektfordeling i båten. ?? (Forøvrig de beste BMW som er laget men de drar jo på årene etterhvert) Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 12.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2005 Jeg har en BMW D-190, som yter 165 hk. Drevet er ett BMW Mark II. (vet ikke om det er ett drev for 190 eller 636) men finner det ut når jeg tar båten opp idag, da skal jeg måle diameteren på krysset,slik att jeg kan bestille et nytt. (slitt) Feilen min ligger trolig i lamellene, så disse ligger nå på posten. (8000 kr) Havøysund patentslipp får i oppdrag å bytte dette, da JAKTA er begynt. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 12.September.2005 Link til dette innlegget Svart 12.September.2005 Lykke til (med både drev og jakt...) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.