Vassbakken Startet 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2019 Har nylig kjøpt meg en Uttern D68 med en Mercruiser 1,7TDI. Er ganske uerfaren med båt og har en del ting jeg lurer på. Fint om jeg kunne få noen tips her fra noen som har erfaring medsamme båt/motor. 1. Forige eier sa at han "marsjet" fint på 4000 omdreininger, men dette er jo tilnærmet fult turatll. Hva vil være normalt turtall på motor under normal marsfart? Evt hvor mange knop er det vanlig at denne skal gå. 2. Hva er normalt dieselforbruk på en slik båt ved normal marsjfart? 3. Ser det er en glødelampe, men denne lyser aldri. Er det gløding på disse motorene og hvordan gløder man i så fall? 4. Finnes det noen form for bruksanvisning/manual for disse båtene? Fulgte med en generell bruksanvisning for både båt og motor, men ingen som dekket denne båten. Tenker da på hva alle knappene på dashbordet for eksempel. Finner ingen forklaring på hva disse er til. En knapp er vist til utlufting av motorrommet for farlige gasser. Skal denne brukes under normal kjøring eller er det bare dersom det utvikler røyk eller andre ting i motorrommet? 5. Lensepumpe. En av knappene ser ut til å være en lensepumpe. Er det eutomatisk start på denne når båten ligger til kai og det skulle komme vann inn i motorrommet? Vil den i så fall virke når begge hovedstrømsbryterne er slått av? 6. er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på når det gjelder motor og drev? Tenker da på ting som bør sjekkes regelmessig under bruk. Blir glad for alle svar og tips både når det gjelder båten og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 (redigert) Dette med marsj fart er artig. Eg tenker marsj fart som den farten der båten går fint i plan og mest økonomisk. Det er denne farten man ønsker å ligge mest i for å spare drivstoff. Hvis den er noenlunde lik d66 vil denne farten være i overkant av 22 23 knop. Der planer min båt fint og eg opplever laveste forbruk. Lensepumpen i d66 har nivåbryter. Den starter automatisk ved nivå. Du må nesten teste for å være sikker på dette. Spesielt mtp om den funksjonen fortsatt fungerer. Min sluttet ? Uttern owners på Facebook er en fin plass for jakt etter informasjon om disse båtene. Redigert 23.Mai.2019 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.