dieselfan
Godt poeng, nomen. Når det er overlapp mellom virkeområdet så kan man spenne de mot hverandre og sjekke om de viser likt. Det hjelper betydelig.
Kalibrering kan en også gjøre selv med rått resultat.... jeg har en 25mm id lagerbukk som jeg spenner i skrustikka. Så et 110cm langt flattjern med et 2mm hull i den ene enden og 25mm hull 1000mm i senteravstand fra 2mm hullet. I 25mm hullet er det sveist fast en 25mm slipt aksel som glir inn i lagerbukken når akselen er kald. I den andre enden av akselstumpen har jeg frest 19mm sekskant (kunne vært en påsveist 17mm mutter eller noe du har liggende)
Jeg reiser en del og følger opp arbeid som utføres i land som ikke jobber etter "norsk standard" på godt og vondt.
Noen er etter mitt skjønn ekstremt flinke til å få ting til med enkle midler og løsninger.
Jeg bygde kalibratoren under etter ide fra en jeg så i "jungelen" jo mindre friksjon jo mer nøyaktig....
Vei flattjern og vekter og tau (eller 2mm sveisetilsett som jeg bruker) og ta inn G og vipps - repeterbarheten er helt syk og nøyaktigheten styres egentlig av hvor nye vekta du bruker er hvor nær 1000mm du kommer....
Og nomen... husk jeg er helt vill etter Stahlwille