Jump to content

Problem med gasshendler Viknes 1030

Mktf

Recommended Posts

Hei, har en Viknes 1030 fra 2009 med yanmar 6LY3 STP motor med teleflex i6000 elektronisk styring. Har to styreposisjoner og sliter med at jeg ikke får velge posisjonen ute for å styre fra den. Når jeg slår på tenningen blir det lys i begge som normalt og spaken inne fungerer som den skalz mens den ute bare blinker i det grønne lyset når jeg trykker på select knappen... 

Har prøvd å kalibrere begge stasjonene på nytt, uten at det hjalp. Har selvfølgelig også prøvd å tatt strøm og sjekket kabler.

Hver stasjon har en egen styreboks og begge disse er koblet inn på NMEA2000 nettet ombord, jeg har sjekket koblingen der, og de er også iorden...

Noen som har tips? :eek:

På volvo sin elektroniske spak sitter det en fysisk bryter i tillegg til avlesning av potensiometeret. Så er det slik at for å få lov til å ta kommando ute så må spaken stå i nøytral (fri) inne.  Kan det tenkes at en av spakbryterne feiler?

Har ikke så lang erfaring med dette enda, men når den blinker grønt, venter den vel på at spaken er innom samme stilling som den aktive. Sånn sett, gir det mening det JRK sier, om spaken inne står i fri, og byteren for fri fusker ute. Har du forsøkt å skifte når den står i forover med pådrag på den inne?

Hvordan gjør du for å kalibrere de? Har ikke lest noe om det selv enda.

JRK skrev for 6 timer siden:

På volvo sin elektroniske spak sitter det en fysisk bryter i tillegg til avlesning av potensiometeret. Så er det slik at for å få lov til å ta kommando ute så må spaken stå i nøytral (fri) inne.  Kan det tenkes at en av spakbryterne feiler?

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Har ikke så lang erfaring med dette enda, men når den blinker grønt, venter den vel på at spaken er innom samme stilling som den aktive. Sånn sett, gir det mening det JRK sier, om spaken inne står i fri, og byteren for fri fusker ute. Har du forsøkt å skifte når den står i forover med pådrag på den inne?

Hvordan gjør du for å kalibrere de? Har ikke lest noe om det selv enda.

Kan være noe feil med spaken ja, har prøvd å bytte stasjon i flere forskjellige posisjoner uten hell..

Kalibreringen gjør man ved å holde holde inne "N" knappen på stasjonen man vil kalibrere mens man vrir ecu nøkkelen til på. Da begynner det å blinke i begge lysene. Så fører man spaken fram til max gass forover og trykker på select. Så tar man spaken akkurat i gir fremover og trykker på select. Så tar man den i fri og trykker på select og deretter gjør man det samme med bakover. 
Denne prosessen har jeg gjort på begge spakene og det virker som om kalibreringen blir gjennomført korrekt på begge to, men fortsatt ingen forskjell..

Mktf skrev for 22 timer siden:

Hei, har en Viknes 1030 fra 2009 med yanmar 6LY3 STP motor med teleflex i6000 elektronisk styring. Har to styreposisjoner og sliter med at jeg ikke får velge posisjonen ute for å styre fra den. Når jeg slår på tenningen blir det lys i begge som normalt og spaken inne fungerer som den skalz mens den ute bare blinker i det grønne lyset når jeg trykker på select knappen... 

Har prøvd å kalibrere begge stasjonene på nytt, uten at det hjalp. Har selvfølgelig også prøvd å tatt strøm og sjekket kabler.

Hver stasjon har en egen styreboks og begge disse er koblet inn på NMEA2000 nettet ombord, jeg har sjekket koblingen der, og de er også iorden...

Noen som har tips? :eek:

Det eneste jeg kan si er at dette er et standard problem på Viknes 1030 med dette motoroppsettet. Jeg kjenner 3-4 stk. som har denne kombinasjonen motor/båt og som har hatt samme problem. Kontrollen vil ikke bytte mellom inne/uteposisjon. Så om du kontakter Viknes eller Yanmar så vil de ganske sikkert kjenne til problemstillingen. Om ikke tenker jeg de snakker usant. Er dessverre ikke sikker på hva som har vært løsningen i disse tilfellene.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Chiefengineer skrev On 24.5.2019 at 15.16:

Det eneste jeg kan si er at dette er et standard problem på Viknes 1030 med dette motoroppsettet. Jeg kjenner 3-4 stk. som har denne kombinasjonen motor/båt og som har hatt samme problem. Kontrollen vil ikke bytte mellom inne/uteposisjon. Så om du kontakter Viknes eller Yanmar så vil de ganske sikkert kjenne til problemstillingen. Om ikke tenker jeg de snakker usant. Er dessverre ikke sikker på hva som har vært løsningen i disse tilfellene.

Snakket med Viknes, de mente at selve spaken var gåen.. Fikk pris på ny spak med kontrollboks til den.. kostet 30 lapper..
Snakket med Seastar (tidligere Teleflex). De ga flere tips til feilsøking og kunne tilby å levere ny spak og kontrollboks til 16 lapper.

Mens om man tar en tur på ebay, for man samme utstyret for 3600

• 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gullfisk skrev On 26.5.2020 at 23.22:

Hva ble løsningen for deg her til slutt @Mktf?

Hei,

Fikk tilslutt de hendlene som var montert til å virke. Gjorde kalibreringsprosessen flere ganger, og plutselig funket det.. uten at jeg kan si helt sikkert hva som gjorde det dessverre :(

• 1 år senere...

Jeg kan oplyse, at jeg har det samme problem med en Yanmar 6BY260 motor, den sidder i en Jeanneau MF925, og den har også to styrepladser. Jeg skal betale 30.000 danske kroner, som er 42.000,- norske kroner. Som jeg ser det er det tyveri, at det lille print skal koste så meget. Jeg vil meget gerne høre fra jer, hvis der er en som har en kontakt til Teleflex/Seastar.

God jul til jer.

Hilsen Ole Hammerholt

• 2 uker senere...

Har hatt samme problem på en Viknes 880.

Dette problemet var på aktre styreposisjon og ble løst ved å bruke en prosedyre som jeg fikk da problemet ble fikset ved Rogaland Marine på Bokn. https://www.rogalandmarine.no/verksted

Har dessverre ikke denne prosedyren lenger da båten er solgt, men det var ikke behov for å koble fra noenting. Kun bruk av en snodig kombinasjon med av/på av hovedsikring, tenningsnøkkel og brytere på hendel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...