Mktf Startet 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2019 Hei, har en Viknes 1030 fra 2009 med yanmar 6LY3 STP motor med teleflex i6000 elektronisk styring. Har to styreposisjoner og sliter med at jeg ikke får velge posisjonen ute for å styre fra den. Når jeg slår på tenningen blir det lys i begge som normalt og spaken inne fungerer som den skalz mens den ute bare blinker i det grønne lyset når jeg trykker på select knappen... Har prøvd å kalibrere begge stasjonene på nytt, uten at det hjalp. Har selvfølgelig også prøvd å tatt strøm og sjekket kabler. Hver stasjon har en egen styreboks og begge disse er koblet inn på NMEA2000 nettet ombord, jeg har sjekket koblingen der, og de er også iorden... Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 På volvo sin elektroniske spak sitter det en fysisk bryter i tillegg til avlesning av potensiometeret. Så er det slik at for å få lov til å ta kommando ute så må spaken stå i nøytral (fri) inne. Kan det tenkes at en av spakbryterne feiler? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Har ikke så lang erfaring med dette enda, men når den blinker grønt, venter den vel på at spaken er innom samme stilling som den aktive. Sånn sett, gir det mening det JRK sier, om spaken inne står i fri, og byteren for fri fusker ute. Har du forsøkt å skifte når den står i forover med pådrag på den inne? Hvordan gjør du for å kalibrere de? Har ikke lest noe om det selv enda. Sitér dette innlegget Link to post
Mktf Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 JRK skrev for 6 timer siden: På volvo sin elektroniske spak sitter det en fysisk bryter i tillegg til avlesning av potensiometeret. Så er det slik at for å få lov til å ta kommando ute så må spaken stå i nøytral (fri) inne. Kan det tenkes at en av spakbryterne feiler? Gullfisk skrev for 6 timer siden: Har ikke så lang erfaring med dette enda, men når den blinker grønt, venter den vel på at spaken er innom samme stilling som den aktive. Sånn sett, gir det mening det JRK sier, om spaken inne står i fri, og byteren for fri fusker ute. Har du forsøkt å skifte når den står i forover med pådrag på den inne? Hvordan gjør du for å kalibrere de? Har ikke lest noe om det selv enda. Kan være noe feil med spaken ja, har prøvd å bytte stasjon i flere forskjellige posisjoner uten hell.. Kalibreringen gjør man ved å holde holde inne "N" knappen på stasjonen man vil kalibrere mens man vrir ecu nøkkelen til på. Da begynner det å blinke i begge lysene. Så fører man spaken fram til max gass forover og trykker på select. Så tar man spaken akkurat i gir fremover og trykker på select. Så tar man den i fri og trykker på select og deretter gjør man det samme med bakover. Denne prosessen har jeg gjort på begge spakene og det virker som om kalibreringen blir gjennomført korrekt på begge to, men fortsatt ingen forskjell.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 (redigert) Mktf skrev for 22 timer siden: Hei, har en Viknes 1030 fra 2009 med yanmar 6LY3 STP motor med teleflex i6000 elektronisk styring. Har to styreposisjoner og sliter med at jeg ikke får velge posisjonen ute for å styre fra den. Når jeg slår på tenningen blir det lys i begge som normalt og spaken inne fungerer som den skalz mens den ute bare blinker i det grønne lyset når jeg trykker på select knappen... Har prøvd å kalibrere begge stasjonene på nytt, uten at det hjalp. Har selvfølgelig også prøvd å tatt strøm og sjekket kabler. Hver stasjon har en egen styreboks og begge disse er koblet inn på NMEA2000 nettet ombord, jeg har sjekket koblingen der, og de er også iorden... Noen som har tips? Det eneste jeg kan si er at dette er et standard problem på Viknes 1030 med dette motoroppsettet. Jeg kjenner 3-4 stk. som har denne kombinasjonen motor/båt og som har hatt samme problem. Kontrollen vil ikke bytte mellom inne/uteposisjon. Så om du kontakter Viknes eller Yanmar så vil de ganske sikkert kjenne til problemstillingen. Om ikke tenker jeg de snakker usant. Er dessverre ikke sikker på hva som har vært løsningen i disse tilfellene. Redigert 24.Mai.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Elektroniske hendler tar av og til kvelden, ikke ukjent at disse må byttes innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Mktf Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Chiefengineer skrev On 24.5.2019 at 15.16: Det eneste jeg kan si er at dette er et standard problem på Viknes 1030 med dette motoroppsettet. Jeg kjenner 3-4 stk. som har denne kombinasjonen motor/båt og som har hatt samme problem. Kontrollen vil ikke bytte mellom inne/uteposisjon. Så om du kontakter Viknes eller Yanmar så vil de ganske sikkert kjenne til problemstillingen. Om ikke tenker jeg de snakker usant. Er dessverre ikke sikker på hva som har vært løsningen i disse tilfellene. Snakket med Viknes, de mente at selve spaken var gåen.. Fikk pris på ny spak med kontrollboks til den.. kostet 30 lapper.. Snakket med Seastar (tidligere Teleflex). De ga flere tips til feilsøking og kunne tilby å levere ny spak og kontrollboks til 16 lapper. Mens om man tar en tur på ebay, for man samme utstyret for 3600 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Har også vært problemer med spakene til BY serien, men om det er samme type vet jeg ikke, naboen byttet just på sin 880. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Hva ble løsningen for deg her til slutt @Mktf? Sitér dette innlegget Link to post
Mktf Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Gullfisk skrev On 26.5.2020 at 23.22: Hva ble løsningen for deg her til slutt @Mktf? Hei, Fikk tilslutt de hendlene som var montert til å virke. Gjorde kalibreringsprosessen flere ganger, og plutselig funket det.. uten at jeg kan si helt sikkert hva som gjorde det dessverre :( Sitér dette innlegget Link to post
Hammerholt Svart 3.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2021 Jeg kan oplyse, at jeg har det samme problem med en Yanmar 6BY260 motor, den sidder i en Jeanneau MF925, og den har også to styrepladser. Jeg skal betale 30.000 danske kroner, som er 42.000,- norske kroner. Som jeg ser det er det tyveri, at det lille print skal koste så meget. Jeg vil meget gerne høre fra jer, hvis der er en som har en kontakt til Teleflex/Seastar. God jul til jer. Hilsen Ole Hammerholt Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Har hatt samme problem på en Viknes 880. Dette problemet var på aktre styreposisjon og ble løst ved å bruke en prosedyre som jeg fikk da problemet ble fikset ved Rogaland Marine på Bokn. https://www.rogalandmarine.no/verksted Har dessverre ikke denne prosedyren lenger da båten er solgt, men det var ikke behov for å koble fra noenting. Kun bruk av en snodig kombinasjon med av/på av hovedsikring, tenningsnøkkel og brytere på hendel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.