Chiefengineer
Mktf skrev for 22 timer siden:Hei, har en Viknes 1030 fra 2009 med yanmar 6LY3 STP motor med teleflex i6000 elektronisk styring. Har to styreposisjoner og sliter med at jeg ikke får velge posisjonen ute for å styre fra den. Når jeg slår på tenningen blir det lys i begge som normalt og spaken inne fungerer som den skalz mens den ute bare blinker i det grønne lyset når jeg trykker på select knappen...
Har prøvd å kalibrere begge stasjonene på nytt, uten at det hjalp. Har selvfølgelig også prøvd å tatt strøm og sjekket kabler.
Hver stasjon har en egen styreboks og begge disse er koblet inn på NMEA2000 nettet ombord, jeg har sjekket koblingen der, og de er også iorden...
Noen som har tips?
![]()
Det eneste jeg kan si er at dette er et standard problem på Viknes 1030 med dette motoroppsettet. Jeg kjenner 3-4 stk. som har denne kombinasjonen motor/båt og som har hatt samme problem. Kontrollen vil ikke bytte mellom inne/uteposisjon. Så om du kontakter Viknes eller Yanmar så vil de ganske sikkert kjenne til problemstillingen. Om ikke tenker jeg de snakker usant. Er dessverre ikke sikker på hva som har vært løsningen i disse tilfellene.