Jump to content

Teak Dørk Ibiza 24

Nerdy

Recommended Posts

Hei, har renset teaken 2 ganger idag med 2 steps "Respect teak cleaner" 

Har egentlig planlagt og legge teaksealer fra "teakseal" - Sandøy Båtdekk imorgen da tiden for båtklargjøring begynner å gå ut for meg.

Renset først 1 gang og var ikke fornøyd og deretter enda en gang men er ikke kjempefornøyd nå heller... Båten har det vært olje på ifjor, vet ikke hvilken da jeg kjøpte den klargjort fra Grimstad Båtsenter.

Er denne teaken ren nok for å legge sealer på?

Er litt fuktig i hjørner men bildene gir vel godt nok inntrykk.. er vel ikke helt imponert selv vertfall men har ikke så mye erfaring med dette..

Takker for svar ikveld, evnt tips til annet stoff mottas med takk, teak ble slipt ifjor visst så vil helst ikke slipe i år.

IMG_20190523_203206.jpg

IMG_20190523_203106.jpg

IMG_20190523_203114.jpg

Pro utgaven er mye sterkere enn den vanlige, og bør kun brukes en gang. Så ikke skrubb, men gjerne bare gå over med svamp istedet for børste. 

Prøv den i baugen først gjerne? 

Ikke noe annet enn det du bør passe på. 

Selv sverger jeg til Høveling Golden teak sealer. Blir ikke mørk og danner ikke film

Nerdy skrev 24 minutter siden:

Skal bruke "teak sealer" som er også produsentnavnet. Noe australsk de selger på sandøy båtdekk

Jeg har god erfaring med Teak Seal, og cleaneren deres. Prøv den før du går på med noe såpass sterkt som Respect sin oksalsyre. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Dette så noe mørkt ut ja. Spesielt hvis teaken ble slipt ned i fjor. 

Jeg har benyttet Respect Teak Cleaner, RTC Pro og Snappy sin teak cleaner. Jeg synes at alle tre sliter en del på treverket. Dette ser man når man spyler rent etter behandling. Det blir en del fiber som følger med vannet da. Så resultat/slitasje ville jeg gått for pro utgaven eller Snappy med en gang. Har benyttet Teak Sealer fra Sandøy samt Høveling etter diskusjoner her på forumet om hva som var best. Min mening er at du blir fornøyd uansett, begge er gode produkter som gir et godt resultat. 

Mange anbefaler å rense teaken med VANISH pulver (flekkfjerner til klesvask, rosa boks) Blandes til en tykk grøt.  Smøres utover, vente fem minutter evt. skrubbe lett med en myk børste på tvers av fiberretningen.  Spyles av.  Og så Høvelings Golden Teak Sealer når det er knusktørt.

Hjalp litt med pro men langt fra fornøyd.

Forrige som har slipet her har slipet veldig grovt oh mye pussespor i dørken. Menmen var tilbud på monter idag så ny eksentersliper ble kjøpt..

Når jeg nå blor ferdig ikveld.... Holder det å spyle av med rent vann før sealer imorgen? 

IMG_20190524_163428.jpg

Ja, det var et merkelig resultat og forstår du ikke er fornøyd. Har behandlet teak som så verre ut med veldig godt sluttresultat, så det der ser merkelig ut. 

Men nå får du ihvertfall pusset det helt ned, og så er det jo alltid greit med noen unnskyldninger for å handle litt powertools. ???

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Henter tilbake denne tråden.

Styrbord teakdekkplate: (platen som er avbildet sammen med eksentersliper i tråden her) 

Når jeg tråkker bakerst på denne så hører man en slags sivelyd, altså det virker som det er vann under platen. Merker det kun bakerst på platen.

Hva gjør jeg med dette? Teaken er skrudd med synlige skruer,vet ikke om dette er skrudd i en plate som deretter går rett i dørken eller hvordan teaken er festet på disse ibizaene. Tips mottas :)

Uten å ha helt kontroll på hva Ibiza gjør i sin produksjon så blir det litt tipping. Det er smørt en eller annen hybrid masse på glassfiber. Så er plata trampet nedpå og det er satt i noen skruer her og der. At det da kan komme inn fuktighet etter noen år er ganske vanlig siden det skjeldent blir hel limt. (Mange striper) 

En teknikk er og løsne skruene i det området som er løst. Prøve å kile opp plata så mye at det går å presse inn nytt lim med en lang sparkelkniv eller annet egnet verktøy. Vekte ned å skru inn skruene igjen. Om mer en halvparten av plata virker løs er det lettest å kile opp hele plata. Om du bruker en lang kniv,baufilblad eller stikksag for å kutte limet er det lettere å få opp plata. Alt dette utfra at dørken er produsert som en hel plate. (Teak stav limt på laminat så det blir en ferdig plate) 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...