Jump to content

Varmt vann kommer og går

Sunbridge3000

Recommended Posts

Har problemer med varmtvannet i båten. Isotherm 40l Basic som varmes av kjølevannet.

Får et par liter varmtvann, så starter vannpumpen og det kommer kaldt vann. Så stopper gjerne pumpen og det kommer varmt vann igjen.

Har prøvd litt med å skru blandeventil både til den ene og andre enden. Lot den stå i midtposisjon til slutt. 

Kan det være noe feil  innenfor blandeventil? Er det et rør der? Eller er det bare å starte med å bytte blandeventilen? Har ikke koblet til strøm til tanken enda. Den er ikke ny.

Jeg hadde noe liknende og satt en tilbakeslagsventil inn mot bereder. Det som skjer at når du skrur på kaldvann før pumpen slår inn at overtrykk i bereder forsynner vannsystemet med varmtvann, når så pumpn slår inn blir systemet forsynt med kald vann fra tanken, når pumpen slår seg av tar bereder over igjen.

Når du setter inn en tilbakeslagsventil kan ikke varmtvann renne tilbake til kaldvannsiden og problemet skal være løst.

vannsystem.jpg

Redigert av Moon72 (see edit history)
Moon72 skrev 1 time siden:

Jeg hadde noe liknende og satt en tilbakeslagsventil inn mot bereder. Det som skjer at når du skrur på kaldvann før pumpen slår inn at overtrykk i bereder forsynner vannsystemet med varmtvann, når så pumpn slår inn blir systemet forsynt med kald vann fra tanken, når pumpen slår seg av tar bereder over igjen.

Når du setter inn en tilbakeslagsventil kan ikke varmtvann renne tilbake til kaldvannsiden og problemet skal være løst.

Da vil jeg si at bereder er feilmontert, siden den virker som en gedigen ekspansjons-tank. 

den må ha en stor  luftpute og mye mindre varmtvann enn den skal ha.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bereder skal jo lufte seg selv når du tapper varmt vann. Har ikke problemer med luft i vannet. Skal bruke litt mer tid på å tappe vann med regulator helt open og stengt. Men ellers er bereder montert ved siden av motor, litt lavere. Så den skal være riktig montert. Selve røropplegget kan være feil. Kjøpte båten September 2018, og har varmtvannet har aldri vært helt i vater:)UITPzbytSYybE0UyoOqucw.jpg.32a82e0c3c1926384eb1b3673760b310.jpgOm72o7YrRR6wxraDBdVuUg.jpg.163c32cf0b1db88ef4555527663c5278.jpg

Åpner du blandebatteri på kun varmtvann, så skal det ikke komme vann fra kaldtvanns siden om rør er koblet rett. Så er det samme problem på alle tappe steder, så ligger probelet nok hos blandeventil.

Men varmer ikke bereder opp vannet, så vil det være kaldt så klart.

Grunn for tilbakeslags ventil på kaldt innløp, er så en ikke får varmtvann tilbake i kaldtvann systemet.

Blandeventil ser ut som den er montert rett, så er mulig den har tatt kvelden og lukker for mye kaldtvann gjennom når pumpen kjøre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Beste rådet fra en gammel avdanket rørlegger hehe

Får sjøl en nye blandeventil til uka, da det ikke var dette på berederen når jeg kjøpte båten. Blir fort litt for vamt vann da.

https://www.banggood.com/Full-Copper-Temperature-Mixing-Valve-Thermostatic-Core-Thermostatic-Shower-DN15-16mh-p-1453120.html?utm_design=41&utm_source=emarsys&utm_medium=Shipoutinform171129&utm_campaign=trigger-emarsys&utm_content=Winna&sc_src=email_2671705&sc_eh=3c92fd5ff5e984731&sc_llid=12830713&sc_lid=104858042&sc_uid=rNUinOG1fy&ID=224&cur_warehouse=CN

Prøver meg på en billig kina dings. Fungere den, så er det fint. Ellers får det bli en nye til 900 spenn lokalt.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Vil nok sjekket at ting er koblet rett ja.

Koble fra fra varmtvanns slangen fra blendeventil,å ha en bøtte under, så ser du om det kommer vann gjennom bereder når du starter pumpen. Kan være blendeventil, som er føkka. Husk fremdeles å ha kaldt vanns slangen frakoblet. 

Har ting fungert før, så mistenker jeg at det er blendeventil som er gåen.

Jeg hadde ett lignede forløp, det ble ikke ordentlig varmvann når jeg tappet, men det kunne komme blaff av varmt vann underveis. Jeg skrudde blandeventil til max varmt vann, løste hendelen med skuren i midten, satte den på igjen slik at jeg fikk skru enda mere. Det var en stopper på selve hendelen slik at dette var mulig. Har hatt nok varmevann etterpå. Det varierer i temperatur avhengig om pumpa går eller ei, men om det er normalt eller ikke vet jeg ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...