Ketil M Startet 29.August.2005 Link til dette innlegget Startet 29.August.2005 Etter å ha søkt gjennom hele erfaringsbasen, har jeg det enda ikke klart for meg hvordan dette med diameter og stigning egentlig innvirker på maksfart, akselerasjon (?) og forbruk. Hvis vi helt hypotetisk tar for oss en planende båt med F.eks 100 Hk motor/1.66 utveksling, og med original propell er 13x13. Hva ville resultatet bli med en 15x13 i stedet? Hva med 13x15? Hva med 15x15? Mvh en forvirret og undrene Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Jeg har et progam som kalkulere dette. Om du sender meg e-post adressen din så kan jeg sende deg programmet som heter PropCalc. arkmarin@c2i.net Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Stevens Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 (redigert) Det programmet er tilgjengelig på nettet også: http://www.castlemarine.co.uk/download/propinst.exe Ellers, disse to sidene er ikke helt hva du etterspør, men allikevel ganske bra på sitt: http://www.go-fast.com/Prop_Slip_Calculator.htm http://www.go-fast.com/boat_speed_predictions.htm Redigert 30.August.2005 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Hvis vi helt hypotetisk tar for oss en planende båt med F.eks 100 Hk motor/1.66 utveksling, og med original propell er 13x13. Hva ville resultatet bli med en 15x13 i stedet? Hva med 13x15? Hva med 15x15? <{POST_SNAPBACK}> Grovt forenklet: Stigningen er relativt grei , den kan man anse som "girutveksling" , mer stigning = større utveksling. Diameter vil avhenge av flere ting, størrelse/vekt på båt, dreiemoment på motor osv. Diameter er også oftest begrenset oppad av skrog eller drev/undervannshus på påhenger. Hvis diameter blir for liten i forhold til effekt og båtvekt osv. så får man for mye slipp , og effektiviteten går ned. Hvis diameter blir for stor , blir det unødig mye motstand i vannet og man taper turtall , slik at man taper fart. Men vil ha godt grep i vannet så det blir lite slipp. Som en tommelfingerregel vil 1" stigning fra eller til, gi +- 2-300 omdreininger forskjell. Hvis man da har en påhenger på 100hk, en båt på 20 fot, og en propell på 13x13" , så vil man få ca 4-500 omdreininger mindre , og forhåpentligvis mer fart hvis man bytter til en 13x15". Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.