Saltos Startet 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2019 (redigert) Et kjapt og dumt spørsmål. Jeg har bomtrekk på storseilet, så det er jeg ikke bekymret for. Men jeg ser at genoen mister mer og mer fargen for hver sesong som går og lurer derfor på om det kan være lurt å stue bort seilet dersom skuta ligger til land et par uker eller mer. Det er et stort seil, så å brette det krever stor plass og litt tid. Jeg er også redd for å ødelegge det på spikere og dritt når det ligger flatt. Men jeg mener å huske at jeg leste at soveposer ikke trengtes å rulles sammen, men kunne med fordel stappes rett ned i posen. Hva tenker dere om å stappe hele genoan inn i «påsan» uten å brette det først? Det ville i allefall senket terskelen en del tror jeg for å ta ned genoen, dersom den kunne bli firt rett inn i seilposen sin. Genoen er av tynt stoff, nesten som fallskjermstoff. Tanker rundt dette? Vil det ødelegge seilet? Hvis ikke, hva vil ødelegge mest – stapping eller solen? Redigert 24.Mai.2019 av Saltos ekstra linjeskift mellom avsnitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Uv-beskyttelsen beskytter seilet, antar at du har det. Å stappe det ned i en sekk er ikke lurt. Google så finner du både videoer og figurer. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Men av den nysjerrigperen jeg er så lurer jeg på hvorfor det ikke er lurt? All skittentøyet mitt hiver jeg jo i en kurv, dytter i en vaskemaskin og sentrifugerer på 1800 omdreininger i minutter og bruker de gang på gang. Hva er så spesielt med dette seilet? Blir det skrukkete? Går fibrene i stykker? Jeg forstår jo at gammeldakse tunge bomullsseil som i tillegg ikke er helt tørre ikke er ultimat å stappe inn i en sekk, men moderne seil som er tørre? Det er jo mange ting mang gjør fordi man alltid har gjort det sånn, men er dette en slik ting? Joda, det er UV-strip på det, men det må jo byttes etter lengre opphold i solen det også, og det koster penger og. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Det er fort gjort pakke et seil hvis dere er to personer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Disisel Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Jeg synes du skal gjøre det slik du mener det kan gjøres. Legg gjerne ut en snutt på youtube Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Nå vet ikke jeg hva slag seil du har men duken i nyere moderne seil er stiv og liker ikke godt å bli brettet. Stapper du det ned i en sekk får det masse små bretter. Legger du det sammen slik som vis på videoen så får det bretter med større radius og det er best for fibrene i seilet. De virkelig dyre seglene bretter man ikke i det hele tatt men ruller dem i hele seilets lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 TS, du skriver genoa, sikter du da til et ordinært forseil, hvit duk litt tynnere enn storseilet, eller spinaker som har en helt tynn duk? Grunnen til at du ikke skal rulle en sovepose er at fyllet ikke skal pakkes flatt, bli tynnere og dermed miste isolasjonsevnen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.