Jump to content

Kjøpe snekke med sjøvannskjølt yanmar fra 80 tallet, skummelt?


Frkn

Recommended Posts

Planlegger å kjøpe en snekke fra 80 tallet til sommeren. Står mellom ca. 21-22 fots åpen type og 24-25 fots cabin type. De små er rimeligere og muligens greit nok til mitt bruk. Mange er utstyrt med sjøvannskjølt yanmar, 15-33hk. Er det skummelt mtp. problemer/økonomi å satse på en slik? Eierne forteller ifm. annonse om motorer som starter og går år etter år.

 

Usikker på hvor lenge jeg ønsker å ha båten. Blir første båt for en småbarnsfamilie. Vil derfor nødig bytte motor i en slik båt, det blir for dyrt.. 

 

Her er ett par eksempel på båter med nevnte motor: 

https://www.finn.no/124501982

https://www.finn.no/147527659

 

Link to post

Gamle båter, gamle motorer. Umulig å si hvor lenge sånne motorer varer da. Hvordan har vedlikehold vært gjennom mange, mange år....men en fordel å kunne skru litt selv. Så nyt det så lenge det varer kanskje. Det koster tross alt like mye å ha sørvis på nyere båter. Trenger jo heller ikke å legge ut på de store hav heller. Lykke til

Link to post

Kjøpte en gammel 32 fot seilbåt med en Volvo Penta for ca 1 år siden, med en heller dårlig vedlikeholdsstatus. Det er jo ikke likt, men regner med at noe har overføringsverdi.

 

Det første halve året så gikk stort sett all fritid til å reparere båt, og det aller meste gikk i stykker. Etter et halvt år med reparasjoner og vedlikehold, så stabiliserte det hele seg og det hele ser ut til å fungere nokså feilfritt, i alle fall så langt.

 

Moralen er at hva som følger med en gammel båt, det kommer veldig an på det vedlikeholdet den har fått. Problemene kan være løst, eller de kan mer eller mindre stå i kø.

Hvis det finnes ventiler og gjennomføringer under vannflaten, og det gjør det jo vanligvis, så bør man sjekke de grundig. (Jeg sjekket etter jeg hadde kjøpt og da brakk ventilhendlene tvers av når jeg sjekke dem. Dieselslangen like så, den brakk også tvers av når jeg bøyde på den og dieselen rant ned i båten.)

Man bør testkjøre motoren med litt kraftig belastning i minst en halv time, eller aller helst en hel time, og så sjekke for varmgang og farge på eksosen. (Jeg sjekket i 5 minutter og da jeg hadde kjøpt den så oppdaget jeg at den kokte etter 10.)

Alt i alt så er jeg jo veldig godt fornøyd. Den gamle motoren fra 1990 oppfører seg som om den var ny, og alle ting ser nå ut til å fungere, men noe av haken med det hele det var jo at stort sett all fritid forsvant til dette prosjektet gjennom ca et halvt år.

Ellers så er jo mange ting en del enklere på en snekke enn på en seilbåt. Man kan jo for eksempel få kjøpt en byttemotor av type Yanmar for en overkommelig pris, og på en snekke så er det jo ikke like vanskelig å "komme til" som på en seilbåt.

Det som ellers er problemet med sjøvannskjølte motorer det er vel, etter hva jeg forstår at de kan ha en tendens til å korrodere innvendig med påfølgende tilstopping av kjølesystemet og overoppheting.

Ville ha tatt med meg en som "kan båt" og som har "erfaring" for å gå gjennom båten før et kjøp. (Det gjorde ikke jeg og det gikk jo som det gikk) 

Når det gjelder båttype, så ville jeg valgt en som er tett "både ovenfra og nedenfra", slik at den ikke fylles enten av regnvann eller sjøvann. (Og ja, min lakk selfølgelig, både ovenfra og nedenfra.)

Link to post
Frkn skrev for 12 timer siden:

Skulle nok funnet ut av ting og tang, men det er verre med tid til eventuell skruing. Pluss at det er kjedelig hvis det blir kluss når vi er på tur (med små ombord).

De motorene der ruster som regel i stykker i topplokkets kjølekanaler. Ut fra erfaring er skruing bortkastet tid. Som regel kommer blokka rett etter. Det er ingen fasit for hvor lenge det holder.

Link to post
Frkn skrev for 13 timer siden:

Skulle nok funnet ut av ting og tang, men det er verre med tid til eventuell skruing. Pluss at det er kjedelig hvis det blir kluss når vi er på tur (med små ombord).

 

Dette høres ut som en oppskrift på en dårlig førstegangsopplevelse med egen båt, og det er nok mange som har gjort dette, som konkluderer med: aldri mer båt. 

Ikke tid/kunnskap  til å skru + gammel innenbords + snekke = lite båtliv i praksis.

 

Synd om det skulle ende slik for dere også, er det ikke da bedre å kjøpe seg en liten eldre Askeladd med vindskjerm, kanskje en nyere påhengs,og kalesje? Da vil dere få bruke båten, og komme dere hjem til planlagt tid (...og alle var enige om at det hadde vært en fin tur). 

 

Hilsen en som har been there, done that. Og måtte bytte motor på snekka for å få den solgt. 

Men: vi fortsatte med båtliv etter noen hvileår....

Link to post

En får en bytte motor til rimelig pris, om/når den evt stopper.

 

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Om du har (økonomisk), kjøp en båt med en nyere påhenger. Større sjanse for å få mange gode opplevelser med den.

 

 

Den vil nok ha høyere restverdi også, når 3 fot syken melder seg, og dere vil oppgradere.

 

en billig snekke med en haug av en sjøvannskjølt motor, kan fort bli veldig dyr.

 

Jeg hadde aldri kjøpt båt med 30++ år gammel sjøvannskjølt motor, er sjansespill nok med de som er ferskvannskjølte.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Okkaby skrev for 1 time siden:

En får en bytte motor til rimelig pris, om/når den evt stopper.

 

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

Vel, hadde jeg fått beskjed av selgeren at jeg ikke fikk kjøre motoren på "full guffe", hadde handelen vært over før den hadde begynt.

 

En båt/motor som er iorden skal tåle det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
hanto1 skrev for 2 timer siden:

På større motorer så skal man kun kjøre fullt i kort tid, samt at produsenten oppgir et max turtall motoren skal kjøres over tid. På min motor kan jeg kjøre kontinuerlig på 3600, mens maxturtall skal være 3800/3900 

Kan hende jeg misforstod "Okkaby" sin mening med "full guffe".

 

Det jeg mener med "full guffe" er naturligvis produsentens oppgitte maksimale turtall for kontinuerlig bruk.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 14 minutter siden:

Kan hende jeg misforstod "Okkaby" sin mening med "full guffe".

 

Det jeg mener med "full guffe" er naturligvis produsentens oppgitte maksimale turtall for kontinuerlig bruk.

 

 

Ja du misforstod nok hehe Full guffe er alt motor klare. Kjørte sjøl dette i ca 10min på den gamle TMD40A, etterpå lå den ca 300 under full guffe i ca 30min før vi tøffet tilbake til havnen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

 

Har ellers hørt mye skryt omkring disse motorene av båtfolk som har byttet ut den gamle motoren. Her kan man jo få en ny motor for en overkommelig pris. Hvis man har en litt eldre snekke med en ny motor, da bør man jo ha noe som "funker".

https://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/

 

Hvis man så også har fått gått over og eventuelt skiftet ut gjennomføringene under vann, og skroget er ok, så er det jo egentlig ikke så mange feilkilder tilbake. (Med mindre man liker mye elektronikk og den slags.)

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=141164451

 

Man kan jo selvfølgelig ta i bruk den gamle snekka "slik som den er" og så ha en plan og et budsjett for renovering og oppgradering når det behovet melder seg.

Også brukt motor er jo en mulighet, men da vet man jo kanskje ikke helt status for "ny motor".

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=135100327

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Dere som driver og rævkjører andres båter med full pinne  i en time under prøvekjøring: Gjør dere sånn når dere prøvekjører bil også?  Full pinne i førstegir i en times tid, bare for å se om det går? Mye rare folk der ute.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå gjør du deg (forhåpentligvis) dum .

Å kjøre en båt på maks fart (innenfor produsentens spesifikasjoner) er ikke det samme som å kjøre bil på bånn gass i 1. gir.

 

Det skjønner du vel!

 

Hvis du skal sammenligne med bil. Hadde du kjøpt en bil hvor selgeren nektet deg å kjøre en halvtimes tur i 110 km/t?

 

Uansett, å sammenligne med bil blir bare tull, biler har ikke de utfordringene med bl.a kjøling og korrosjon i motorene som båter.

 

Det er ikke "rævkjøring" å holde en båt i max fart en halv times tid, ikke en time heller. Er den i god stand, skal den tåle det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Å kjøpe noe så gammelt er jo et sjansespill, men jeg vil ikke svartmale det helt. 

 

Jeg kjøpe i 2006 en Nidelv 24 snekke med en VP17C fra 1981. Hadde den i 6-7 år før det oppstod et problem. Fikset greit på verksted for 6-7000 kr. Et par år etter var det et par andre deler som måtte byttes - kostet 2-3 tusen.

 

Så det er ikke ensbetydende med plunder og heft å kjøpe noe gammelt, men litt på reservekontown kan jo være greit... Men om du kjøper en med motor som er 10-12 år gammel så kan det jo skje noe med denne også. Hvordan vedlikeholdet har vært er viktig, men det er jo ikke så greit å vite dette når man kjøper brukt.

 

I prisklassen du snakker om så er det jo ikke enorme summer det er snakk om, så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en gammel båt/motor - du får jo mye for penga ??

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...