Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

 

Har ellers hørt mye skryt omkring disse motorene av båtfolk som har byttet ut den gamle motoren. Her kan man jo få en ny motor for en overkommelig pris. Hvis man har en litt eldre snekke med en ny motor, da bør man jo ha noe som "funker".

https://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/

 

Hvis man så også har fått gått over og eventuelt skiftet ut gjennomføringene under vann, og skroget er ok, så er det jo egentlig ikke så mange feilkilder tilbake. (Med mindre man liker mye elektronikk og den slags.)

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=141164451

 

Man kan jo selvfølgelig ta i bruk den gamle snekka "slik som den er" og så ha en plan og et budsjett for renovering og oppgradering når det behovet melder seg.

Også brukt motor er jo en mulighet, men da vet man jo kanskje ikke helt status for "ny motor".

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=135100327

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

 

Har ellers hørt mye skryt omkring disse motorene av båtfolk som har byttet ut den gamle motoren. Her kan man jo få en ny motor for en overkommelig pris. Hvis man har en litt eldre snekke med en ny motor, da bør man jo ha noe som "funker".

https://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/

 

Hvis man så også har fått gått over og eventuelt skiftet ut gjennomføringene under vann, og skroget er ok, så er det jo egentlig ikke så mange feilkilder tilbake. (Med mindre man liker mye elektronikk og den slags.)

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=141164451

 

Man kan jo selvfølgelig ta i bruk den gamle snekka "slik som den er" og så ha en plan og et budsjett for renovering og oppgradering når det behovet melder seg.

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

 

Har ellers hørt mye skryt omkring disse motorene av båtfolk som har byttet ut den gamle motoren. Her kan man jo få en ny motor for en overkommelig pris. Hvis man har en litt eldre snekke med en ny motor, da bør man jo ha noe som "funker".

https://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/

 

Hvis man så også har fått gått over og eventuelt skiftet ut gjennomføringene under vann, og skroget er ok, så er det jo egentlig ikke så mange feilkilder tilbake. (Med mindre man liker mye elektronikk og den slags.)

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=141164451

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

 

Har ellers hørt mye skryt omkring disse motorene av båtfolk som har byttet ut den gamle motoren. Her kan man jo få en ny motor for en overkommelig pris. Hvis man har en litt eldre snekke med en ny motor, da bør man jo ha noe som "funker".

https://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/

 

Hvis man så også har fått gått over og eventuelt skiftet ut gjennomføringene under vann, og skroget er ok, så er det jo egentlig ikke så mange feilkilder tilbake. (Med mindre man liker mye elektronikk og den slags.)

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

 

Har ellers hørt mye skryt omkring disse motorene av båtfolk som har byttet ut den gamle motoren. Her kan man jo få en ny motor for en overkommelig pris. Hvis man har en litt eldre snekke med en ny motor, da bør man jo ha noe som "funker".

https://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

 

I ettertid så har jeg nok tenkt tanken et par ganger at det hadde vært en hel del enklere med en snekke i stedet for en seilbåt. På en snekke så må det vel være stort sett skrog, motor og gjennomføringer det dreier seg om, og skulle motoren ryke, så kommer man mye bedre til for å bytte den enn på en seilbåt.

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting. (Og så har man jo også slike ting som mast, seil, rigging, kjøl og kjølfeste å følge opp i tillegg.)

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret. 

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting.

Arne2

Arne2

9 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, eller delvis blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret.

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting.

Arne2

Arne2

8 hours ago, Okkaby said:

Ser det anbefales lengre oppe å kjøre en time med mer eller mindre full guffe. Ja det da hadde jeg kasta kjøper på sjøen lenge før den time har gått. En 30-40 år gammel motor skal ikke kjøres på full guffe i en time. 10-15 bør lenge holde for å se om den koker.

 

Litt kraftig belastning var vel formuleringen. Normal gangfart var vel egentlig meningen. Med blokkert kjøling så koker min Volvo Penta 2003 etter ca 15-20 minutter ved normal gangfart, dvs ca 2.100 av 3.200 omdrininger, som er det den gjør på maks. Har prøvd å kjøre den på maks, men det har ikke så mye for seg. Ved 2.100 så gjør båten ca 6 knop. Ved 3.200 så blir det masse støy og bølger og 7 knop.

Hvis man skal være noenlunde sikker på å avdekke at kjølesystemet eventuelt er blokkert, så mener jeg at man bør kjøre mer enn 20 minutter gjerne over en halv time i "normal gangfart".

Ellers så var jo noeav det som overrasket meg med min båt at det 40 år gamle skroget var i overraskende god stand. Det hadde vært uten vedlikehold i mange år og malingen var løsnet, men selve strukturen var allikevel ok. Av en eller annen grunn så var det forholdsvis mer skade på roret.

Selve skroget ser ut til å holde veldig godt. Hvis man har en litt nyere motor og gode gjennomføringer ut til sjø, så bør man ha et veldig godt utgangspunkt med en snekke. På en seilbåt (som jeg har) så er det jo mye mer trangt og vanskelig å komme til for reparasjoner og slike ting.



×
×
  • Create New...