
Arne2
Tja .. Båten min ble opprinnelig levert med en VP MD7 på 17.5 hester. Så satte den forrige eieren inn en VP 2003 på 28 hester.
På ca 2.200 omdreinger så fungerer det hele "i skjønn harmoni" og båten går vel med den fart som den er bygd for ca litt over 6 knop.
Når man så legger inn de siste hestene som båten ikke er bygd for så blir det motorlyd, bølger, sjøsprut og spetakkel uten like. Båten graver seg ned og det går vel 0.5-1 knop raskere.
Jeg ville nok ikke ønske å kjøre med 100% motorhastighet i en time nei.
Normal belastning og den hastighet som båten er bygd for ville nok, etter mitt syn, være et bedre valg.
Nå er det en seilbåt som jeg har, men det kan vel være snekker også som også har en større motor enn det som er optimalt for skroget.
Hvis så er tilfellet, så skulle man vel tro at det er av det gode for en dieselmotor å kjøre med 50% belastning eller der omkring over tid, i stedet for 100%