Guest Avmønstret# Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Det er ett sjansespill. Samtidig. Det er en grunn til at det selges så mange gamle båter med Yanmar 2-3/GM, det er ekstremt gode og holdbare motorer. Men vanskelig valg ja.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 nomen skrev for 9 timer siden: Det er ikke "rævkjøring" å holde en båt i max fart en halv times tid, ikke en time heller. Er den i god stand, skal den tåle det. En ny motor kan tåle det, men det anbefales ikke. Med en 30 år gammel motor er det å be om trøbbel. En time på marsjfart er helt ok, max fart er ikke ok. Mener jeg. Mange motorer i bil og båt er identiske. Hvorfor mener du at å gjøre det samme i bil er noe helt annet? 110 km/til tilsvarer ca halvparten av max turtall, dette kan overhode ikke sammenlignes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) index skrev for 1 time siden: Mange motorer i bil og båt er identiske. Hvorfor mener du at å gjøre det samme i bil er noe helt annet? For å svare på spørsmålet så holder båtmotoren ett vesentlig lavere turtall på maks gass enn bilmotoren gjør (som regel) Ellers er jeg enig med deg at det er tull å presse en gammel motor til maks turtall i lang tid for å sjekke motoren. Man får like mye sjekk med å dra av noen hundre omdreininger i fra maks Redigert 26.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 pipe skrev for 5 timer siden: For å svare på spørsmålet så holder båtmotoren ett vesentlig lavere turtall på maks gass enn bilmotoren gjør (som regel) Mulig det er sånn på nyere motorer. De jeg har vært borti har samme turtall i bil og båt. Hvilke motorer snakker vi om nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) Det måtte sikkert vært bedre å snakke om de motorene som ikke får høyere turtall på bunn gass i første gir i en bil enn de på max foreskreven turtall på en båt som står i gear. For der har jeg ingen forslag For å gi noen eksempler andre veien så har vi evig unge V6 og V8 bensin motorer i fra USA og Volvo Penta D3 som jeg har i båt og bil. Forskjellen på max foreskreven turtall på båtmotoren og turtall sperren på bilmotoren er betydelig. Vil tro området 1000-1500 o/min er dekkende alt ettersom Redigert 26.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Ok. Spiller ingen rolle for meg, jeg har ikke til hensikt å ta livet av andres motorer. Og jeg hadde ikke tillatt slik oppførsel ved salg. Verken av båt eller bil. En viss respekt for andres eiendom må man kunne forvente. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) index skrev 24 minutter siden: Ok. Spiller ingen rolle for meg, Enig i det andre du skriver da ikke jeg heller hadde tillatt noen å kjøre båtmotoren min på max fart i en time. Da fikk de heller kjøpe av noen andre selv om motoren antagelig hadde tålet det. Husker jeg skulle selge en båt engang der kjøper ikke ville kjøpe før han hadde startet motoren. Det er godt forstålig men begynne å mase om å starte motoren på første visning når båten ligger i vinteropplag i havnen med fare for minus grader på natten og avstengte vannkraner skjer bare ikke Skulle fått ordnet det men da skulle vi vært enige om at det ble handel hvis motoren gikk. Stå på hodet for "dekksparkere" som ramler innom i fra finn.no har jeg sluttet helt med så hvis noen kommer med for meg urimelige krav kan de leite videre. Jeg har vært dumsnill for mange ganger og kommet i flere uheldige situasjoner fordi jeg har gått den ekstra mila for kjøpere, men det er det f.... meg slutt på. Det har jeg jammen spart mye frustrasjon og tid på Redigert 26.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Mye rare folk ja, det er sikkert. Mye skjøre gamle motorer også skjønner jeg? Spøk til side, hvis man selv har tøffet rundt på halv gass i "alle" år, skjønner jeg også at man ikke vil ha en fremmed "villbass" ombord som skal kjøre alt på max. Alt med måte som det heter, og evt. Kjøleproblemer kan avdekkes på mere skånsom kjøring. Jeg gir meg allikevel ikke på at en godt vedlikeholdt, riktkg brukt og bra motor skal tåle angitt maksbelastning. Og hadde jeg blitt nektet å prøve båten på maks fart/belastning, hadde jeg umiddelbart blitt skeptisk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 nomen skrev 21 minutter siden: Jeg gir meg allikevel ikke på at en godt vedlikeholdt, riktkg brukt og bra motor skal tåle angitt maksbelastning. Og hadde jeg blitt nektet å prøve båten på maks fart/belastning, hadde jeg umiddelbart blitt skeptisk. For min del trenger du ikke å gi deg på det for det er jo riktig. Hender jo jeg kjører max selv men har var det snakk om max gass i en time eller noe i den duren. Hadde nok godt bra det også da mine motorer er relativt nye men å kjøre en 30 år gammel maskin på full trottel i en time som sitter i en snekke som sjeldent eller aldri har fått den belastningen er jeg mer skeptisk til. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) Tja .. Båten min ble opprinnelig levert med en VP MD7 på 17.5 hester. Så satte den forrige eieren inn en VP 2003 på 28 hester. På ca 2.200 omdreinger så fungerer det hele "i skjønn harmoni" og båten går vel med den fart som den er bygd for ca litt over 6 knop. Når man så legger inn de siste hestene som båten ikke er bygd for så blir det motorlyd, bølger, sjøsprut og spetakkel uten like. Båten graver seg ned og det går vel 0.5-1 knop raskere. Jeg ville nok ikke ønske å kjøre med 100% motorhastighet i en time nei. Normal belastning og den hastighet som båten er bygd for ville nok, etter mitt syn, være et bedre valg. Nå er det en seilbåt som jeg har, men det kan vel være snekker også som også har en større motor enn det som er optimalt for skroget. Hvis så er tilfellet, så skulle man vel tro at det er av det gode for en dieselmotor å kjøre med 50% belastning eller der omkring over tid, i stedet for 100% Redigert 26.Mai.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frkn Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Til dere som diskuterer bånn gass ifm. prøvekjøring: Satt tilfeldigvis og leste i manualen til en nyere yanmar 3ym30: Motorene i YM-serien er laget for å betjenes med maksimal gass (3600 o/min) i mindre enn 5 % av total motortid (30 minutter av hver 10. time) og marsjfart (3400 o/min eller mindre). Vil anta at andre motorer har lignende ordlyd i manual. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Plagsomt med sånne myter rundt testing av gamle motorer. Fikk oppleve det "hands on" da en potensiell kjøper av snekka med original VP fra 76 brått ga full gass på motoren i fri, kald motor. Jeg trodde jeg skulle få hjertestans, men fikk heldigvis dradd spaken tilbake kjapt. Men det ble salg, på vei ut fjorden la de inn full gass på motoren så røyken lå bak som ett teppe.... sov dårlig i et par uker etter, var sikker på de kom til å kjøre motoren i sund og klage til meg etterpå. --- Vi som alltid kjørte motoren rolig og forsiktig opp så den ble driftsvarm, for å så kjøre den rolig ned når vi skulle til lands. Og ja, belastet den godt i noen minutter på hver tur for å "blåse ut litt" sot på eksosventiler osv. Men å gi flatt jern på en 40 år gammel motor er jo bare tull å holde på med, særlig når det å få tak i nye deler er som å finne hønsetenner. Sitér dette innlegget Link to post
Frkn Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Hei igjen, hva skjer typisk/normalt når en gammel 2QM begynner å ta kvelden? mister man plutselig motorkraft under drift? eller dør de "gradvis"? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Enten så dør den med et smell, eller overoppheter den. Enten gradvis eller akutt. QM'ene er vel kjent for sprukne topper, forårsaket av overoppheting pga rust I kjølekanalene. Og nye topper er rådyre. Bortsett fra dette er det snakk om enkle og robuste motorer. Helt sikker kan man aldri være på sjøen, men sannsynligheten for at noe skal skje er nok større med en åttitalls sjøvannskjølt motor enn med en nyere ferskvannskjølt. Det kan fort gå bra I ti år til. Men om det ikke går bra, er båten null verdt. Og om du setter I ny motor så blir verdien etterpå neppe stort mer enn kostnaden for den nye motoren. Kanskje til og med mindre. Jeg ville ha lagt noen kroner mer I en båt med nyere motor, da slapper du bedre av på sjøen og har også en båt som lar seg selge når behovene endrer seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.