Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Det er rett at jeg tok feil over.

 

I min VP 2003 manual så står det riktig nok at lagret rett ved svinghjulet er et "thrustlager", men det gjelder nok bare i forhold til de kreftene som opptrer lokalt i motoren.

 

Fant manualen til Yanmar gearkassen og kikket litt på oppbyggingen. Thurustlagret i gearkassen blir vel det som man ser på side 2-7 item 18 i manualen. (Skal tro om ikke det stemmer.) Ville eventuelt forvente å finne en "roller bearning" og det er jo det som det er.

 

Ellers når man ser på oppbyggingen av gearkassa så ser det jo ut til at det skal kunne fungere med å kjøre med gearet kontinuerlig i revers, men det skal vel godt gjøres å få en importør eller en "juridisk ansvarlig" for produktet til å garantere like driftsforhold og samme antall gangtimer med gearkassen kontinuerlig i revers. (Til tross av at det kanskje rent praktisk vil fungere ok.)

 

Der fikk jeg lært noe nytt, og som nevnt så synes jeg trådene er spesielt interessant på grunn av at jeg på sikt tenker på å bytte ut min Volvo Penta 2003 med en tilsvarende Yanmar, og jeg tror disse motorene i utgangspunktet leverer RPM i hver sin retning. 

 

Fant ellers tråden om byggingen av Hulda, og det var jo litt av et prosjekt. Ikke så lite nei.
 

KM_Series_Service_Manual_incl_KM35P.zip

Arne2

Arne2

Det er rett at jeg tok feil over.

 

I min VP 2003 manual så står det riktig nok at lagret rett ved svinghjulet er et "thrustlager", men det gjelder nok bare i forhold til de kreftene som opptrer lokalt i motoren.

 

Fant manualen til Yanmar gearkassen og kikket litt på oppbyggingen. Thurustlagret i gearkassen blir vel det som man ser på side 2-12 item 37 i manualen. (Skal tro om ikke det stemmer.) Ville eventuelt forvente å finne en "roller bearning" og det er jo det som det er.

 

Ellers når man ser på oppbyggingen av gearkassa så ser det jo ut til at det skal kunne fungere med å kjøre med gearet kontinuerlig i revers, men det skal vel godt gjøres å få en importør eller en "juridisk ansvarlig" for produktet til å garantere like driftsforhold og samme antall gangtimer med gearkassen kontinuerlig i revers. (Til tross av at det kanskje rent praktisk vil fungere ok.)

 

Der fikk jeg lært noe nytt, og som nevnt så synes jeg trådene er spesielt interessant på grunn av at jeg på sikt tenker på å bytte ut min Volvo Penta 2003 med en tilsvarende Yanmar, og jeg tror disse motorene i utgangspunktet leverer RPM i hver sin retning. 

 

Fant ellers tråden om byggingen av Hulda, og det var jo litt av et prosjekt. Ikke så lite nei.
 

KM_Series_Service_Manual_incl_KM35P.zip

Arne2

Arne2

Det er rett at jeg tok feil over.

 

I min VP 2003 manual så står det riktig nok at lagret rett ved svinghjulet er et "thrustlager", men det gjelder nok bare i forhold til de kreftene som opptrer lokalt i motoren.

 

Fant manualen til Yanmar gearkassen og kikket litt på oppbyggingen. Thurustlagret i gearkassen blir vel det som man ser på side 2-12 item 37 i manualen. (Skal tro om ikke det stemmer.) Ville eventuelt forvente å finne en "roller bearning" og det er jo det som det er.

 

Ellers når man ser på oppbyggingen av gearkassa så ser det jo ut til at det skal kunne fungere med å kjøre med gearet kontinuerlig i revers, men det skal vel godt gjøres å få en importør eller en "juridisk ansvarlig" for produktet til å garantere like driftsforhold og samme antall gangtimer med gearkassen kontinuerlig i revers. (Til tross av at det kanskje rent praktisk vil fungere ok.)

 

Der fikk jeg lært noe nytt, og som nevnt så synes jeg trådene er spesielt interessant på grunn av at jeg på sikt tenker på å bytte ut min Volvo Penta 2003 med en tilsvarende Yanmar, og jeg tror disse motorene i utgangspunktet leverer RPM i hver sin retning. 

KM_Series_Service_Manual_incl_KM35P.zip



×
×
  • Create New...