Jump to content

Full storm langs Mørekysten og i Trøndelag i natt.


Pjolter

Recommended Posts

Ja takk, merka DET ja. Stille vær, kunne ikke motstå fristelsen til å dra ut og prøve å fiske :blush:

Plutselig kom et kraftig vindkast som flerret kalesjen :eek::cryin: Og så var h...te løs! Kom meg i land og fikk "reparert" kalesjen med en kraftig stiftemaskin (!!). Surringer og en presseningsbit holder kanskje båten tørr innvendig til i morgen.

Da jeg forlot båthavna et par timer senere, kom det inn en 16 fots Glastron som søkte nødhavn. To livredde unggutter fortalte at det var 3 meters bølger på Orkdalsfjorden!! :eek:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har vært rimelig heftig. Har hørt om trampoliner på 4 til 5 meter på vei over til naboen, har på vei til jobb i dag sett trær som er brukket og ditto med rotvelt. Når jeg kjørte dattera til skolen i dag minnet det om en høstmorgen i oktober. Gatene var dekket av blader og det lå brukkede grener langs veiene, søppeldunker.... You name it :lol: Dette er altså rapport inne "fra tjukkeste byen". Lurer på hvordan det har vært ute på kysten?

Link to post
Share on other sites

Da jeg forlot båthavna et par timer senere, kom det inn en 16 fots Glastron som søkte nødhavn. To livredde unggutter fortalte at det var 3 meters bølger på Orkdalsfjorden!! :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

3 meters bølger på Orkdalsfjorden Marwin? Det kan ikke ha skjedd mange ganger før?

 

Når var vel ikke jeg våken lenger enn til i ett-tida i natt så det kan vel ha vært annerledes etter dette, men her inne i byen hadde jeg inntrykk av at det var veldig med vindkast. Ikke så jevnt kraftig vind, men voldsomme vindkast.

Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei!

 

Vi hadde nok en fin helg med overnatting og gode opplevelser, men var nok litt ekstra obs på værutviklingen på søndag ettermiddagen......., slik at vi skulle komme oss trygt hjem og ikke bli liggende værfast på en holme i havgapet!

Vi ble værende helt til skumringen tvang oss til avgang - p.g.a. at vi kom i prat med et hyggelig fransk par med havgående seilbåt, som søkte "nødhavn"!

De skulle nordover over Hustadvika og videre var målet "kanskje" Tr.heim, for de skulle ihvertfall være vinteren over en egnet plass på kysten.

Sist vinter var de i Bergen - artig å treffe slike båt-bohemer som tok vær og vind og livet ellers slik det falt seg - ikke noe stress der i gården, nei!

 

Vi ønsket lykke til på turen og anbefalte sterkt å ligge i ro et par dager for å vente på bedre vær / meldinger!

 

Fikk også gitt de noen tips på reiserute og lune uthavner, før vi kom oss hjem til vår lune og trygge hjemmehavn i halv ti- tiden på søndagskvelden.

 

Styggeværet som var varslet, kom med full styrke som ut av en sekk, midt på mandagen og utover kvelden og natta........, skikkelig dårlig sjøvær da ja!

Problemer for fergen over Julsundet

:sailing: Ship'O'Hoi :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

... 3 meters bølger på Orkdalsfjorden Marwin? Det kan ikke ha skjedd mange ganger før?

<{POST_SNAPBACK}>

Nemlig! Å bygge opp så høy sjø fra Orkanger til Korsfjorden, krever "litt" vind; Og DET var det! Og guttene fortalte at sjøen var temmelig krapp i tillegg!

 

Forøvrig ser det ut til at rep. av kalesjen med stor stiftemaskin ble vellykket! :yesnod: Skal prøve de siste par ukene av sessongen med dette og bestille ny fra neste vår.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "normal forsikring"? En kaskoforsikring dekker vel? (Hvis det ikke står noe (med liten skrift) i vilkårene?)

<{POST_SNAPBACK}>

Uten at jeg vet sikkert vil jeg gjette på at dette bildet er tatt f.eks i Karibien etter en orkan. "Normal forsikring" dekker ikke opphold i karibiske farvann nord for 12 grader nord i orkansesongen (definert som 15/5 til 15 november så vidt jeg husker) Dette er ihvertfall gjeldende for Pantaenius, som er ganske store når det gjelder forsikring for langturbåter. Så vidt jeg vet er det tilsvarende klausuler for andre selskap også. 12 grader nord går rett nord for Trinidad og Tobago, så det er et populært sted å tilbringe sommeren.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fant en gammel "stormtråd" som passer godt til dagens forhold. Ble vekket i dag tidlig av matrosen som hadde blitt oppringt om at kutteren "Straumingen" var i ferd med å slite seg. Heldigvis hadde mannskapet på ferja "Geisnes" oppdaget at kutteren lå i en merkelig vinkel ved kaia. Da vi kom dit, var det et par karer allerede kommet seg ombord og hadde konstantert at noen av springene var røket.

 

oedelagt_tau.jpg

 

Her har det vært krefter i sving

 

 

Heldigvis hadde både pullertene og kaia holdt. Kutteren hadde snudd seg og blitt liggende med bauen opp mot vinden. Båten ble vridd rundt og karene fikk lagt ut nye fendere og nye trosser. En stor takk til mannskapet på ferja som var observante og fikk varslet i tide. Vinden er meldt og skulle vare ennå et døgn, men det ser ut til at båten ligger forholdsvis trygt nå.

 

straumingen.jpg

 

Da det sto på som verst i dag tidlig var det både for mørkt og for mye vind til å få tatt noen bilder, så dette bildet er tatt ca kl. 12.00 da vi var tilbake for å se til båten.

 

Selv om vinden har løyet litt, blåser det fremdeles godt, så jeg er litt redd at Amica vil bli bli stående under åpen himmel før helga er over. Vinden rusker godt i overbygget vi har lagt, så jeg frykter for at alt løfter seg til værs snart.

 

Noen tøffinger har vi imidlertid blant oss her ute i Namdalen også. Da vi var å så om "Straumingen" for et par timer siden, kunne vi observere at "Draugen" basket seg fram i bølgene her langs Seierstadfjorden. Det spørs om det ble litt for tøft, for midtveis snudde han og la kursen innover i Nordsundet igjen.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...