Jump to content

Propellsink falt av, hvor mye skade kan det gjøre?

seilfred

Recommended Posts

Ja, 

som tittel sier. Ligger i Bergen nå, og så at propellsinken var borte. Hadde ny på i slutten av mars, så tviler på det var tæring, men har gått mye motor de siste dagene og mistenker den kan ha skrudd seg av. 

Spørsmålet er i hvor stort omfang dette er en hastesak.. Jeg gidder jo ikke få en fullstendig oppspist propell, men er på tur og hadde heller ingen planer om løft med det samme...

Spørsmål nr 2 er om min type sink er å få fatt i her i området i det hele tatt?? Det er en sinkanode fra korsør propeller i Danmark.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Hulda skrev 20 minutter siden:

Skadepotensialet varierer. Hulda har ikke hatt anode på propell eller aksling på 15 år. Dog er Hulda av stål. Og konstruktøren har et ryddig elektrisk anlegg. Uten å bli rettslig ansvarlig, lite trolig at det skjer noe på de nærmeste månedene. Uten at jeg kjenner ditt el.anlegg, materialer i propell og aksling.

Takker for svar Hulda.

tenker at jeg nøyer meg med å holde et våkent øye på situasjonen foreløpig. Når badesesongen nå etterhvert kommer krypende kunne det jo være det gikk an å sette en ny på, så fremt jeg fikk fatt i en....

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

I løpet av de 32 årene jeg har hatt min Saga 27, er det vel bare en håndfull år jeg har hatt sink på propell eller aksling, og propellen er den samme som da den var ny i 1986. Men greit nok, jeg har orden på det elektriske. For å hindre problemer når jeg ligger med landstrøm, har jeg installert skilletrafo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 5 minutter siden:

For å hindre problemer når jeg ligger med landstrøm, har jeg installert skilletrafo.

Nettopp, det har ikke jeg..

men dog, hva er worst case tenker jeg??

propellen tærer så mye at den faller av? Tviler vel på det skjer iløpet av de neste månedene, men isåfall ringer jeg RS...

Uten skilletrafo og jordfeil på din eller en annen båt i nærheten og begge med landstrøm, ja da kan propeller være ødelagt i løpet av uker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Uten skilletrafo og jordfeil på din eller en annen båt i nærheten og begge med landstrøm, ja da kan propeller være ødelagt i løpet av uker.

Ja det er jo skrekken. 

Når jeg nå ikke har noe umiddelbar mulighet for å ta opp, og vi er på tur. Hva skal/kan jeg se etter? Hva bør jeg passe på??

Hulda skrev 29 minutter siden:

Ta en pils og roe ned.

Den er grei:drink: jeg forholder meg rolig. 

Hulda skrev 29 minutter siden:

Ta en pils og roe ned. Har du landstrøm, ikke peiling, bruk jordet skjøteledning og dobbeltisolert utstyr.

Ja, jeg takker for svar, men jeg er jaggu ikke sikker på hva jeg har..:worry: 

Landstrømmen tilkobler jeg via en slik blå stor trepolet sak. Heter det CCE tro?

derfra går det til en boks som fordeler ut til ladere og til én 220v kontakt inne (kun i bruk ved landstrøm). Såvidt jeg skjønner ligger jording på motor, men mine kunnskaper er begrenset

Redigert av seilfred (see edit history)

Lars H. skrev for 22 timer siden:

I løpet av de 32 årene jeg har hatt min Saga 27, er det vel bare en håndfull år jeg har hatt sink på propell eller aksling, og propellen er den samme som da den var ny i 1986. Men greit nok, jeg har orden på det elektriske. For å hindre problemer når jeg ligger med landstrøm, har jeg installert skilletrafo.

Disse Saga båtene har vel i utgangspunktet skroganode som er koblet mot motorblokk, hylserør og propellaksling? 

Hank skrev 23 minutter siden:

På min Saga går det ledning fra hylserør til motorblokk og da skal også propellen være beskyttet i følge håndboken. 

Med en slik ledning får man nok en slik forbindelse via garkassen. På min 1986 modell er det ingen slik ledning. Kanskje de glemte ledningen da båten ble produsert? Eller at de ikke tenkte på dette i alle årene saga'n ble produsert, 1969 til 2005?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...