seilfred Startet 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2019 Ja, som tittel sier. Ligger i Bergen nå, og så at propellsinken var borte. Hadde ny på i slutten av mars, så tviler på det var tæring, men har gått mye motor de siste dagene og mistenker den kan ha skrudd seg av. Spørsmålet er i hvor stort omfang dette er en hastesak.. Jeg gidder jo ikke få en fullstendig oppspist propell, men er på tur og hadde heller ingen planer om løft med det samme... Spørsmål nr 2 er om min type sink er å få fatt i her i området i det hele tatt?? Det er en sinkanode fra korsør propeller i Danmark. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Skadepotensialet varierer. Hulda har ikke hatt anode på propell eller aksling på 15 år. Dog er Hulda av stål. Og konstruktøren har et ryddig elektrisk anlegg. Uten å bli rettslig ansvarlig, lite trolig at det skjer noe på de nærmeste månedene. Uten at jeg kjenner ditt el.anlegg, materialer i propell og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Hulda skrev 20 minutter siden: Skadepotensialet varierer. Hulda har ikke hatt anode på propell eller aksling på 15 år. Dog er Hulda av stål. Og konstruktøren har et ryddig elektrisk anlegg. Uten å bli rettslig ansvarlig, lite trolig at det skjer noe på de nærmeste månedene. Uten at jeg kjenner ditt el.anlegg, materialer i propell og aksling. Takker for svar Hulda. tenker at jeg nøyer meg med å holde et våkent øye på situasjonen foreløpig. Når badesesongen nå etterhvert kommer krypende kunne det jo være det gikk an å sette en ny på, så fremt jeg fikk fatt i en.... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 I løpet av de 32 årene jeg har hatt min Saga 27, er det vel bare en håndfull år jeg har hatt sink på propell eller aksling, og propellen er den samme som da den var ny i 1986. Men greit nok, jeg har orden på det elektriske. For å hindre problemer når jeg ligger med landstrøm, har jeg installert skilletrafo. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Hadde ein Tresfjord 28 i 27 år. Dei 25 første åra utan anode. Lite tæring, men propellakslingen var isolert frå motoren, og det elektriske anlegget var topola. Kanskje det hadde litt å sei? Eller kva seier du Lars! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Lars H. skrev 5 minutter siden: For å hindre problemer når jeg ligger med landstrøm, har jeg installert skilletrafo. Nettopp, det har ikke jeg.. men dog, hva er worst case tenker jeg?? propellen tærer så mye at den faller av? Tviler vel på det skjer iløpet av de neste månedene, men isåfall ringer jeg RS... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Fjordgubbe skrev 10 minutter siden: propellakslingen var isolert frå motoren Jeg har ikke peiling, men hvordan gjør man det i praksis? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Uten skilletrafo og jordfeil på din eller en annen båt i nærheten og begge med landstrøm, ja da kan propeller være ødelagt i løpet av uker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
3rik Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Fin mulighet til å få seg ett friskt bad! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Lars H. skrev 11 minutter siden: Uten skilletrafo og jordfeil på din eller en annen båt i nærheten og begge med landstrøm, ja da kan propeller være ødelagt i løpet av uker. Ja det er jo skrekken. Når jeg nå ikke har noe umiddelbar mulighet for å ta opp, og vi er på tur. Hva skal/kan jeg se etter? Hva bør jeg passe på?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 seilfred skrev 14 minutter siden: Ja det er jo skrekken. Når jeg nå ikke har noe umiddelbar mulighet for å ta opp, og vi er på tur. Hva skal/kan jeg se etter? Hva bør jeg passe på?? Ta en pils og roe ned. Har du landstrøm, ikke peiling, bruk jordet skjøteledning og dobbeltisolert utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 (redigert) Hulda skrev 29 minutter siden: Ta en pils og roe ned. Den er grei jeg forholder meg rolig. Hulda skrev 29 minutter siden: Ta en pils og roe ned. Har du landstrøm, ikke peiling, bruk jordet skjøteledning og dobbeltisolert utstyr. Ja, jeg takker for svar, men jeg er jaggu ikke sikker på hva jeg har.. Landstrømmen tilkobler jeg via en slik blå stor trepolet sak. Heter det CCE tro? derfra går det til en boks som fordeler ut til ladere og til én 220v kontakt inne (kun i bruk ved landstrøm). Såvidt jeg skjønner ligger jording på motor, men mine kunnskaper er begrenset Redigert 25.Mai.2019 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Det er den jordingen som er farlig hvis det ikke på den ledningen sitter en sk. ZincSaver som et absolutt minimum. Uansett, får du en heftig jordfeil, vil en vanlig anode bli spist opp på få uker. Du kan lese deg opp til elektriker ved å søke her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 (redigert) Nå spør jeg sikkert dumt, men jeg vet ikke bedre.. Hvor går jordingen på en båt hvis den ikke går via motoren? ps. Forutsatt at det er en plastbåt? Redigert 25.Mai.2019 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Du kan kjøre den rett til en Dynaplate. Eller til trafo nullpunkt, om du har en slik. Eller klippe jord (ikke koble den) om du har trafo. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Lars H. skrev for 22 timer siden: I løpet av de 32 årene jeg har hatt min Saga 27, er det vel bare en håndfull år jeg har hatt sink på propell eller aksling, og propellen er den samme som da den var ny i 1986. Men greit nok, jeg har orden på det elektriske. For å hindre problemer når jeg ligger med landstrøm, har jeg installert skilletrafo. Disse Saga båtene har vel i utgangspunktet skroganode som er koblet mot motorblokk, hylserør og propellaksling? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Kun mot flyndre/hylserør. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hank Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 På min Saga går det ledning fra hylserør til motorblokk og da skal også propellen være beskyttet i følge håndboken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hvis du ikke har fleksibel kopling som isolerer, så funker det som beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hank skrev 23 minutter siden: På min Saga går det ledning fra hylserør til motorblokk og da skal også propellen være beskyttet i følge håndboken. Med en slik ledning får man nok en slik forbindelse via garkassen. På min 1986 modell er det ingen slik ledning. Kanskje de glemte ledningen da båten ble produsert? Eller at de ikke tenkte på dette i alle årene saga'n ble produsert, 1969 til 2005? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hank Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Ja, ledningen sitter på en av mutrene på gearkassen. Jeg har Saga 25 93 modell og anodekoblingen er som sagt beskrevet i håndboka. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Bare en tanke: hva ville skje hvis man satte en anode på akslingen på innsiden av skroget?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Ingenting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
seilfred Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Lars H. skrev 13 minutter siden: Ingenting. Liker svaret. Bare lurte.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.