Bisse Startet 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2019 Lager ny konsoll til flybridgen. 16 mm teakplater. (Laminert). Har tatt på tre strøk. Tørket av og pusset pent med 380 papir. Ser veldig bra ut, glatt og fint. Kjens som det er en hinne. Ingen bust som står opp, og ser ut som det er «mettet». Trenger jeg flere strøk? Syntes det høres lite ut med tre strøk. Blir «blanke» felter om jeg tar på mere. Det var nye plater og ikke behandlet tidligere. Står ikke ute i regn. Har trekk over når det ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Fuglen Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Nok olje. Jeg ville lakket i tillegg, gjerne 8 strøk. Da blir det skremmende fint. Og du slipper å ha på olje annet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hadde tenkt å ikke lakke. Er det en tabbe? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
index Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Til utendørs bruk ville jeg ha lakket. Finer liker dårlig regn over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Ville droppa lakk, det sprekker. De blanke feltene du får indikerer at treverket er mettet, kjør på med flere strøk. Du får jo også olje som bygger lag og danner en mer elastisk hinne enn lakk.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Bisse Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 index skrev 28 minutter siden: Til utendørs bruk ville jeg ha lakket. Finer liker dårlig regn over tid. Blir ikke utsatt for noe særlig med regn. Dette er godt tildekket når det regner. Sitter ikke på taket når det regner. Vil bli utsatt for regn om jeg glømmer å dekke til. Vil tro at noe fukt/dråper vil det bli utsatt for, da det er ombord i en båt, men minimalt. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Ida Marie III Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Jeg gikk over fra teak olje til owertrol 2 på teak rekken min akterut.. det er riktignok massiv teak, ikke finer.. Mye enklere og holde..før var det rensing og olje hvert år, nå kan jeg bare glemme det.. Denne owertrol nr 2 er en slags olje som herder sånn halvveis, forblir elastisk ..blir aldri helt hard slik lakk er, med fare for at det slipper og du får disse hvite flekkene der lakken har sluppet pga fukt.. Men det blir en blank overflate...ikke slik blank matt overflate som med teak olje... Så smaken på utseende er jo forskjellig... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Om det er en noenlunde død/stiv konstruksjon, ville vel et lag vevd duk og epoxy med UV lakk over blitt det mest holdbare. Ellers er mange lag lakk bedre enn bare olje, noe fuktighet blir det alltids... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Dette teakbordet har stått ute i 2 år nå, 5 strøk med Epifanes blank teaklakk Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Olje eller lakk gir jo to helt forskjellige utseende. Slik du beskriver tror jeg ikke det er noe problem med olje, men det trenges vel å gå over en gang eller to i sesongen med ei oljefille for å holde det fint. Husk at sola også kan være hard med en oljet overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Det er litt smak og behag dette som du ser. Noen vil ha kun olje. Jeg ville tatt denne på i tillegg. https://www.maritim.no/epifanes-klarlakk-1-ltr- Ganske enkelt, bare å følge oppskriften på boksen. Det finnes og lakk med (teak)farge, men med olje under, ville jeg gått for klarlakk. Du sparer deg for alt vedlikeholdet som en oljet flate krever. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 hva gjør du med endeflatene? de har potensiale til å suge mye vann. Byttet noen innredningsplater i båten i fjor, prøvde å mette endeflatene mest mulig med olje - det ble noen strøk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Roger jo Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) Bisse skrev for 17 timer siden: Lager ny konsoll til flybridgen. 16 mm teakplater. (Laminert). Har tatt på tre strøk. Tørket av og pusset pent med 380 papir. Ser veldig bra ut, glatt og fint. Kjens som det er en hinne. Ingen bust som står opp, og ser ut som det er «mettet». Trenger jeg flere strøk? Sitat | Eller behold den slik i 40 år med å legge på et strøk med en klut og tørke av etter 10 min. med en tørr klut som ikke loer. Etter behov. Lakk er flott men,,,,,,, det kommer en dag. Redigert 26.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.