Jump to content

Hvor mange strøk med olje på teak?

Bisse

Recommended Posts

Lager ny konsoll til flybridgen. 16 mm teakplater. (Laminert). Har tatt på tre strøk. Tørket av og pusset pent med 380 papir. Ser veldig bra ut, glatt og fint. Kjens som det er en hinne. Ingen bust som står opp, og ser ut som det er «mettet». Trenger jeg flere strøk? Syntes det høres lite ut med tre strøk. Blir «blanke» felter om jeg tar på mere. Det var nye plater og ikke behandlet tidligere. Står ikke ute i regn. Har trekk over når det ikke er i bruk. 

E1004378-57FB-4DB6-B456-4CBD78029DB1.jpeg

94771CD6-E0E9-4FD9-AEC4-88ED21EA8E99.jpeg

783578CC-C8BC-4D55-AC68-02A43AD7B483.jpeg

Ole-Martin Nilsson, Halden.

index skrev 28 minutter siden:

Til utendørs bruk ville jeg ha lakket. Finer liker dårlig regn over tid.

Blir ikke utsatt for noe særlig med regn. Dette er godt tildekket når det regner. Sitter ikke på taket når det regner. Vil bli utsatt for regn om jeg glømmer å dekke til. Vil tro at noe fukt/dråper vil det bli utsatt for, da det er ombord i en båt, men minimalt. 

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Jeg gikk over fra teak olje til owertrol 2 på teak rekken min akterut.. det er riktignok massiv teak, ikke finer..

Mye enklere og holde..før var det rensing og olje hvert år, nå kan jeg bare glemme det..

Denne owertrol nr 2 er en slags olje som herder sånn halvveis, forblir elastisk ..blir aldri helt hard slik lakk er, med fare for at det slipper og du får disse hvite flekkene der lakken har sluppet pga fukt..

Men det blir en blank overflate...ikke slik blank matt overflate som med teak olje...

Så smaken på utseende er jo forskjellig...

hva gjør du med endeflatene?   de har potensiale til å suge mye vann. 

Byttet noen innredningsplater i båten i fjor, prøvde å mette endeflatene mest mulig med olje - det ble noen strøk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bisse skrev for 17 timer siden:

Lager ny konsoll til flybridgen. 16 mm teakplater. (Laminert). Har tatt på tre strøk. Tørket av og pusset pent med 380 papir. Ser veldig bra ut, glatt og fint. Kjens som det er en hinne. Ingen bust som står opp, og ser ut som det er «mettet». Trenger jeg flere strøk? 

Sitat

783578CC-C8BC-4D55-AC68-02A43AD7B483.jpeg

|

Eller behold den slik i 40 år med å legge på et strøk med en klut og tørke av etter 10 min. med en tørr klut som ikke loer. Etter behov.

Lakk er flott men,,,,,,, det kommer en dag.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...