Tjond Startet 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2019 Har et prosjekt som såvidt er påbegynt. Har fått båten (en Huwa 26) "hjem" og skal i gang å rydde ut/vaske ned. Båten har vært under en tur og motor/drev som satt der er fjernet (VP AD31A-P 150hk/290 drev) Idielt sett er jeg lysten på samme installasjon men er få/ingen i markedet... 290 drev er derimot lett å få tak i. En tidligere eier mener at AD31 motoren er idiell mtp vekt/ytelse for Huwa'n. Spørsmål er om en VP AQAD 40A, 158hk, og VP DP 290 blir for baktung?? Er det noen med litt innsikt som klart kan si noe om en slik installasjon blir for tung eventuelt har ett eller flere forslag til installasjon? Kanskje litt utenfor topic men vil det være en umulig/dyr operasjon å bygge om til aksel/propell? På forhånd takk?? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Kweelhouse Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hei! Jeg ville ha ventet til det dukket opp en AD31 eller evt KAD32. Å bygge om til aksling blir omfattende vil jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 mener å ha lest at vektforeskjellen på 31 og 41 er ca 100 kg for komplett installasjon..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hva en du gjør så sett nå ikke inn en steingallel 40 motor. De var ar aldri særlig bra, forkammermotor med dårlig virkningsgrad og kjøleproblemer. Og nå er de gått ut på dato så det holder. En D3 må jo være ideell i den båten. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Å hva koster en D3 kontra en 31? Tenker det fort blir små dyrt med den D3 installasjon, siden den ikke passer rett ned, noe en 31 gjør. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Okkaby skrev 4 minutter siden: Å hva koster en D3 kontra en 31? Ikke stort hvis du henter en på hoggeren Okkaby skrev 5 minutter siden: Tenker det fort blir små dyrt med den D3 installasjon, Ja fullt marineringssett koster nok endel Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 pipe skrev 25 minutter siden: Ikke stort hvis du henter en på hoggeren Ja fullt marineringssett koster nok endel Plus ombygging i motorrom, siden den ikke vil passe rett ned på gamle fester. Så billigste å enkleste løsning er nok en 31 eller KAD32 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tjond Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hei alle bidragsytere. Tusen takk for innlegg. Gjør det lettere for en med bare kunnskap, på gammel og tung, men akk så driftsikre Ford 2715/PRM pakke. Men utgjør en kg-diff på vel 100++ kg noe stor endring? Ser også det er forskjell på utveksling på enkelte 290drev..... Noen innspill herav for dette har vel ingen ting å,si for vekt? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
LALUNA II Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 40 a Motoren er på 124 Hk og 40B på 158HK til info Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 LALUNA II skrev 4 minutter siden: 40 a Motoren er på 124 Hk og 40B på 158HK til info AQAD 40A 120-155hk AQAD 40B 165hk Dette i følge denne fine listen Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
HansH Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) Her blander du kortene litt @pipe. D3 i småbåtverdenen er en ferdigmarinisert utgave av Volvos bilmotor som kalles D5, dvs 2,4 liter og 5 sylindre. Den finner du ikke hos "hoggern". D3 i bilutgave er 2 liter og 4 sylindre. Den kan du sikkert finne hos huggern men antar det er mye jobb å marinisere. Ellers er jeg ikke sikker på at du har nok løft i akterenden på Huwa'en til å bære en 40-motor med drev. Anbefaler å holde deg i 3X-serien. Finnes jo mange av dem også. Her er hovedvariantene: Modell Hk Fra Til AQAD 30A 110 1983 1986 MD 30A 65 1983 1986 TAMD 30A 110 1983 1986 TMD 30A 90 1983 1986 AD 31A 130 1986 1989 AD 31B 130 1989 1993 AD 31D 130 1993 1994 AD 31D-A 1994 1994 AD 31L 131 1996 2004 AD 31L-A 1994 2004 AD 31P 150 1996 2004 AD 31P-A 1994 2004 AD 31X 150 1993 1994 AQAD 31A 130 1986 1989 MD 31A 62 1986 1994 TAMD 31A 130 1986 1991 TAMD 31B 110-130 1989 1993 TAMD 31D 130 1993 1994 TAMD 31L 130 1994 2003 TAMD 31L-A 130 1994 1998 TAMD 31L-B 130 1994 2003 TAMD 31M 110 1995 2001 TAMD 31M-A 110 1994 2003 TAMD 31M-B 110 1994 2003 TAMD 31P-A 150 1994 2004 TAMD 31P-B 150 1994 1998 TAMD 31S 100 2002 2003 TAMD 31S-A 100 2002 2003 TAMD 31X 130 1993 1993 TMD 31A 100 1986 1989 TMD 31B 100 1989 1993 TMD 31D 100 1993 1994 TMD 31L-A 100 1994 1997 KAD 32P 170 1996 2005 Vil ikke anbefale deg å gå "bakover" mer enn 10 år til en 40-motor. Tror egentlig 150 hk er mer enn tilstrekkelig. Tror 4X-motorer blir for tungt for denne. Da er det trolig bedre økonomi i å finne en 31 eller 32-motor på 150 hk eller mer. Skal du bruke masse penger er selvsagt en "ekte" Volvo Penta D3 ideelt her, men tror disse er kostbare på bruktmarkedet ennå. Edit: @Tjond Tror du blander bokstavrekkefølge på motoren som stod i båten. (AD 31A-P). Jeg gjetter på AD 31P-A som ble produsert 1994-2004. Har vært relativt moderne installasjon da egentlig. Jeg husker ellers meget godt Huwabåtene fra barndommen på 70-tallet. De ble bygget i nabolaget mitt rett ved siden av Tønsberg Roklubb av båtbyggerne Huseklepp og Wang. Etter Huwa kom Hui 900 som etterhvert ble til Riviera 925, men det er en annen historie. Redigert 26.Mai.2019 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 HansH skrev 19 minutter siden: Her blander du kortene litt @pipe. D3 i småbåtverdenen er en ferdigmarinisert utgave av Volvos bilmotor som kalles D5, dvs 2,4 liter og 5 sylindre. Den finner du ikke hos "hoggern" Gjorde jeg ? Volvo Penta D3 kan hentes på huggeren i form av Volvo D5 Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) HansH skrev 58 minutter siden: Edit: @Tjond Tror du blander bokstavrekkefølge på motoren som stod i båten. (AD 31A-P). Jeg gjetter på AD 31P-A som ble produsert 1994-2004. Har vært relativt moderne installasjon da egentlig. Supert HansH. Dette var jo både oppklarende og rådgivende innlegg! Og ja, litt myeleverpostei på brilleglassene.... Motoren skal selvfølgelig være AD 31P-A ? Redigert 26.Mai.2019 av Tjond (see edit history) Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Tjond Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) Når vi først er på 30x motor og ikke gå 10 år bakover på 40x..... Hva da med denne?? VP AQAD 30? Blir den å anse som "grønt anker" og bli alt for lat med sine bare 115 Hk? Redigert 26.Mai.2019 av Tjond ble dobbelposting....? (see edit history) Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Både 40 og 30 motorene kan du se helt bort fra det er gammel drit. Forkammermotorer fra en annen tid. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Bårdp skrev 1 minutt siden: Både 40 og 30 motorene kan du se helt bort fra det er gammel drit. Forkammermotorer fra en annen tid. ???? Hmmmmm. Gjelder det da AD31P-A også da?? Mao, bør prøve å få tak i en KAD32 da?? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 31 er innsprøytnings motor. KAD32 har i tillegg kompressor. En nyere 31 er helt greit for båten din. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Ja nyere 31 eller 32 motor vil nokk bli bra. Men får du tak i en D3 er den jo både lettere og sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Bårdp skrev 10 minutter siden: Ja nyere 31 eller 32 motor vil nokk bli bra. Men får du tak i en D3 er den jo både lettere og sterkere. Men den krever også ombygging i motorrom. 31/32 passer rett ned uten ombygging. Så spørs hvor mye han vil ligge i dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tjond Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Jeg takker alle bidragsytere i tråden. Absolutt lærerikt for meg!! Sikkert ikke siste gang jeg forhører meg med folkevitenskapen her inne?? Ha en finfin forsommerkveld? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.