Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Her blander du kortene litt @pipe. D3 i småbåtverdenen er en ferdigmarinisert utgave av Volvos bilmotor som kalles D5, dvs 2,4 liter og 5 sylindre.  Den finner du ikke hos "hoggern". D3 i bilutgave er 2 liter og 4 sylindre. Den kan du sikkert finne hos huggern men antar det er mye jobb å marinisere.

 

Ellers er jeg ikke sikker på at du har nok løft i akterenden på Huwa'en til å bære en 40-motor med drev. Anbefaler å holde deg i 3X-serien. Finnes jo mange av dem også. Her er hovedvariantene:

 

Modell Hk Fra Til
AQAD 30A 110 1983 1986
MD 30A 65  1983 1986
TAMD 30A 110  1983 1986
TMD 30A 90  1983 1986
AD 31A 130 1986 1989
AD 31B 130 1989 1993
AD 31D 130 1993 1994
AD 31D-A   1994 1994
AD 31L 131 1996 2004
AD 31L-A   1994 2004
AD 31P 150 1996 2004
AD 31P-A   1994 2004
AD 31X 150 1993 1994
AQAD 31A 130 1986 1989
MD 31A 62  1986 1994
TAMD 31A 130  1986 1991
TAMD 31B 110-130  1989 1993
TAMD 31D 130  1993 1994
TAMD 31L 130  1994 2003
TAMD 31L-A 130  1994 1998
TAMD 31L-B 130  1994 2003
TAMD 31M 110  1995 2001
TAMD 31M-A 110  1994 2003
TAMD 31M-B 110  1994 2003
TAMD 31P-A 150  1994 2004
TAMD 31P-B 150  1994 1998
TAMD 31S 100  2002 2003
TAMD 31S-A 100  2002 2003
TAMD 31X 130  1993 1993
TMD 31A 100  1986 1989
TMD 31B 100  1989 1993
TMD 31D 100  1993 1994
TMD 31L-A 100  1994 1997
KAD 32P 170 1996

2005

 

Vil ikke anbefale deg å gå "bakover" mer enn 10 år til en 40-motor. Tror egentlig 150 hk er mer enn tilstrekkelig. Tror 4X-motorer blir for tungt for denne. Da er det trolig bedre økonomi i å finne en 31 eller 32-motor på 150 hk eller mer.

 

Skal du bruke masse penger er selvsagt en "ekte" Volvo Penta D3 ideelt her, men tror disse er kostbare på bruktmarkedet ennå.

Edit: @Tjond Tror du blander bokstavrekkefølge på motoren som stod i båten. (AD 31A-P). Jeg gjetter på AD 31P-A som ble produsert 1994-2004. Har vært relativt moderne installasjon da egentlig.

 

Jeg husker ellers meget godt Huwabåtene fra barndommen på 70-tallet. De ble bygget i nabolaget mitt rett ved siden av Tønsberg Roklubb av båtbyggerne Huseklepp og Wang. Etter Huwa kom Hui 900 som etterhvert ble til Riviera 925, men det er en annen historie.

HansH

HansH

Her blander du kortene litt @pipe. D3 i småbåtverdenen er en ferdigmarinisert utgave av Volvos bilmotor som kalles D5, dvs 2,4 liter og 5 sylindre.  Den finner du ikke hos "hoggern". D3 i bilutgave er 2 liter og 4 sylindre. Den kan du sikkert finne hos huggern men antar det er mye jobb å marinisere.

 

Ellers er jeg ikke sikker på at du har nok løft i akterenden på Huwa'en til å bære en 40-motor med drev. Anbefaler å holde deg i 3X-serien. Finnes jo mange av dem også. Her er hovedvariantene:

 

Modell Hk Fra Til
AQAD 30A 110 1983 1986
MD 30A 65  1983 1986
TAMD 30A 110  1983 1986
TMD 30A 90  1983 1986
AD 31A 130 1986 1989
AD 31B 130 1989 1993
AD 31D 130 1993 1994
AD 31D-A   1994 1994
AD 31L 131 1996 2004
AD 31L-A   1994 2004
AD 31P 150 1996 2004
AD 31P-A   1994 2004
AD 31X 150 1993 1994
AQAD 31A 130 1986 1989
MD 31A 62  1986 1994
TAMD 31A 130  1986 1991
TAMD 31B 110-130  1989 1993
TAMD 31D 130  1993 1994
TAMD 31L 130  1994 2003
TAMD 31L-A 130  1994 1998
TAMD 31L-B 130  1994 2003
TAMD 31M 110  1995 2001
TAMD 31M-A 110  1994 2003
TAMD 31M-B 110  1994 2003
TAMD 31P-A 150  1994 2004
TAMD 31P-B 150  1994 1998
TAMD 31S 100  2002 2003
TAMD 31S-A 100  2002 2003
TAMD 31X 130  1993 1993
TMD 31A 100  1986 1989
TMD 31B 100  1989 1993
TMD 31D 100  1993 1994
TMD 31L-A 100  1994 1997
KAD 32P 170 1996

2005

 

Vil ikke anbefale deg å gå "bakover" mer enn 10 år til en 40-motor. Tror egentlig 150 hk er mer enn tilstrekkelig. Tror 4X-motorer blir for tungt for denne. Da er det trolig bedre økonomi i å finne en 31 eller 32-motor på 150 hk eller mer.

 

Skal du bruke masse penger er selvsagt en "ekte" Volvo Penta D3 ideelt her, men tror disse er kostbare på bruktmarkedet ennå.



×
×
  • Create New...