
HansH
Her blander du kortene litt @pipe. D3 i småbåtverdenen er en ferdigmarinisert utgave av Volvos bilmotor som kalles D5, dvs 2,4 liter og 5 sylindre. Den finner du ikke hos "hoggern". D3 i bilutgave er 2 liter og 4 sylindre. Den kan du sikkert finne hos huggern men antar det er mye jobb å marinisere.
Ellers er jeg ikke sikker på at du har nok løft i akterenden på Huwa'en til å bære en 40-motor med drev. Anbefaler å holde deg i 3X-serien. Finnes jo mange av dem også. Her er hovedvariantene:
Modell | Hk | Fra | Til |
AQAD 30A | 110 | 1983 | 1986 |
MD 30A | 65 | 1983 | 1986 |
TAMD 30A | 110 | 1983 | 1986 |
TMD 30A | 90 | 1983 | 1986 |
AD 31A | 130 | 1986 | 1989 |
AD 31B | 130 | 1989 | 1993 |
AD 31D | 130 | 1993 | 1994 |
AD 31D-A | 1994 | 1994 | |
AD 31L | 131 | 1996 | 2004 |
AD 31L-A | 1994 | 2004 | |
AD 31P | 150 | 1996 | 2004 |
AD 31P-A | 1994 | 2004 | |
AD 31X | 150 | 1993 | 1994 |
AQAD 31A | 130 | 1986 | 1989 |
MD 31A | 62 | 1986 | 1994 |
TAMD 31A | 130 | 1986 | 1991 |
TAMD 31B | 110-130 | 1989 | 1993 |
TAMD 31D | 130 | 1993 | 1994 |
TAMD 31L | 130 | 1994 | 2003 |
TAMD 31L-A | 130 | 1994 | 1998 |
TAMD 31L-B | 130 | 1994 | 2003 |
TAMD 31M | 110 | 1995 | 2001 |
TAMD 31M-A | 110 | 1994 | 2003 |
TAMD 31M-B | 110 | 1994 | 2003 |
TAMD 31P-A | 150 | 1994 | 2004 |
TAMD 31P-B | 150 | 1994 | 1998 |
TAMD 31S | 100 | 2002 | 2003 |
TAMD 31S-A | 100 | 2002 | 2003 |
TAMD 31X | 130 | 1993 | 1993 |
TMD 31A | 100 | 1986 | 1989 |
TMD 31B | 100 | 1989 | 1993 |
TMD 31D | 100 | 1993 | 1994 |
TMD 31L-A | 100 | 1994 | 1997 |
KAD 32P | 170 | 1996 |
2005 |
Vil ikke anbefale deg å gå "bakover" mer enn 10 år til en 40-motor. Tror egentlig 150 hk er mer enn tilstrekkelig. Tror 4X-motorer blir for tungt for denne. Da er det trolig bedre økonomi i å finne en 31 eller 32-motor på 150 hk eller mer.
Skal du bruke masse penger er selvsagt en "ekte" Volvo Penta D3 ideelt her, men tror disse er kostbare på bruktmarkedet ennå.
Edit: @Tjond Tror du blander bokstavrekkefølge på motoren som stod i båten. (AD 31A-P). Jeg gjetter på AD 31P-A som ble produsert 1994-2004. Har vært relativt moderne installasjon da egentlig.
Jeg husker ellers meget godt Huwabåtene fra barndommen på 70-tallet. De ble bygget i nabolaget mitt rett ved siden av Tønsberg Roklubb av båtbyggerne Huseklepp og Wang. Etter Huwa kom Hui 900 som etterhvert ble til Riviera 925, men det er en annen historie.