Frode_S Startet 26.Mai.2019 Del på Facebook Startet 26.Mai.2019 Hei, første sesong i år med båt med hekkaggregat, båten jeg kjøpte (Bavaria 29 Sport) har ikke rorindikator. Tar jeg en titt over badeplattformen ser jeg selvfølgelig vinkel - men når motoren startes er det for mye støy i vannet til å se evt. justeringer for å sikre at den står rett. Problemet er kun aktuelt når jeg skal backe ut av Y-bommene da det temmelig trangt og vil helst ikke gå skjevt på første pådrag. Kan hydraulikk/ pumper ol. ta skade av å justere aggregatet uten å slå på motoren, dette for å justere aggregatet i rett posisjon før oppstart? Har også vurdert en Davis analog "rorindikator" - men mistenker at dette ikke er optimalt med hydraulisk styring - selv om de sier det er støttet fra produsent, vil jeg tro at den må ofte kalibereres? https://www.davisinstruments.com/product/rudder-position-indicator/ Evt. andre gode tips for å få idikajson på vinkel taes imot med takk :-) Frode Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 FLipper_760 skrev 26 minutter siden: Kan hydraulikk/ pumper ol. ta skade av å justere aggregatet uten å slå på motoren, dette for å justere aggregatet i rett posisjon før oppstart? Nei,pumpa er elektrisk så den er ikke avhengig av at motoren går så det er bare å kjøre drev som du vill Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Takker for inspill @pipe Ble bare litt skeptisk da drevet virker en del tyngre når motoren ikke er startet Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Det er nok fordi spenningen er lavere når motoren ikke går. Typisk 12,7-14,4 stopp/ start. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 @tkb det virker jo veldig fornuftig det du sier der! Godt man fortsatt kan lære noe nytt! Takker så mye for inspill gutta! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Har heller ikke rorindikator. Jeg pleier å legge roret i borde en retning og så telle drøye to tørn tilbake. Da har jeg kontroll på at roret står noen lunde i midtstilling. Ikke særlig high tech løsning, men den virker enten motoren er i gang eller ikke. Du bør teste hvor mange turn du må dreie tilbake på din båt, dette kan variere mellom ulike båter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Brigg - godt du ikke har slutta med den rett-på-mål måten å tenke på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.