Jump to content

Spørsmål til båt med hekkaggregat - vinkel på aggregatet ved start

Frode_S

Recommended Posts

Hei,

første sesong i år med båt med hekkaggregat, båten jeg kjøpte (Bavaria 29 Sport) har ikke rorindikator. Tar jeg en titt over badeplattformen ser jeg selvfølgelig vinkel - men når motoren startes er det for mye støy i vannet til å se evt. justeringer for å sikre at den står rett. Problemet er kun aktuelt når jeg skal backe ut av Y-bommene da det temmelig trangt og vil helst ikke gå skjevt på første pådrag. 

Kan hydraulikk/ pumper ol. ta skade av å justere aggregatet uten å slå på motoren, dette for å justere aggregatet i rett posisjon før oppstart? 

Har også vurdert en Davis analog "rorindikator" - men mistenker at dette ikke er optimalt med hydraulisk styring - selv om de sier det er støttet fra produsent, vil jeg tro at den må ofte kalibereres? 

https://www.davisinstruments.com/product/rudder-position-indicator/

Evt. andre gode tips for å få idikajson på vinkel taes imot med takk :-)

Frode

Har heller ikke rorindikator. Jeg pleier å legge roret i borde en retning og så telle drøye to tørn tilbake. Da har jeg kontroll på at roret står noen lunde i midtstilling. Ikke særlig high tech løsning, men den virker enten motoren er i gang eller ikke. 

Du bør teste hvor mange turn du må dreie tilbake på din båt, dette kan variere mellom ulike båter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...