HiWard Startet 26.Mai.2019 Del på Facebook Startet 26.Mai.2019 Jeg er på utkikk etter en bedre måte å føre kabelen fra et hekkmontert ekkolodd gjennom skroget og frem til styrekonsollen. Opplegget som er der nå er helt på tryne med strips til motorbrakett, inn i strømpe, ut av strømpe og så stripset videre på slangene til den hydrauliske styringa. Jeg har lagt ved et bilde som illustrerer det hele. Ikke bare ser dette utrolig uelegant ut, det ødelegger noe av hensikten med kabelstrømpen mellom skrog og motor. Strømpen skal forøvrig erstattes av et fleksibelt rør på sikt, kommer sikkert flere spørsmål i den anledning Så til spørsmålet mitt. Jeg har funnet følgende skroggjennomføring: Denne ser tiltalende ut av flere grunner: den er hvit som skroget mitt, den er vinklet, den er stor nok til at jeg ikke behøver å klippe pluggen på kabelen og den hevdes å være vanntett. Hva tenker folket om å montere denne (høyt) på akterspeilet? Det innebærer å borre hull på max 25mm til plugg og ledning, samt fire mindre hull til festeskruer. Det er selvsagt graden av vanntetthet som blir suksesskriteriet her. Noe jeg kan/bør gjøre med hullene ved montering? Fylle dem med noe? Er dette å fraråde som løsning? Link til produsent: https://www.bluesea.com/products/1007100/Side_Entry_CableClam_with_Stainless_Steel_Dress_Cap Selges her på berget av Watski. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kaptein Plast Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Har samme båt, (men Enduro) og har stygg løsning selv. Der er kabelen skviset ut gjennom skroget sammen med Teleflex'en.. Jeg synes denne ser bra ut, i verste fall kan du jo plassere den på siden i motorbrønnen over vannlinja, så får du den litt ute av syne. Man kan jo dra en hvit strømpe over kabelen til nød. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 7 hours ago, Kaptein Plast said: Har samme båt, (men Enduro) og har stygg løsning selv. Der er kabelen skviset ut gjennom skroget sammen med Teleflex'en.. Jeg synes denne ser bra ut, i verste fall kan du jo plassere den på siden i motorbrønnen over vannlinja, så får du den litt ute av syne. Man kan jo dra en hvit strømpe over kabelen til nød. Ja, jeg var innom denne tanken. Men da bør nok kabelen festes til skroget på et vis og da ender man fort med å bore hull til klips og lignende. Med mindre det finnes en bedre måte å feste kabelen på? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kaptein Plast Svart 30.Mai.2019 Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 Jeg har ett skrudd klips nær toppen, men synes ikke det er noe særlig pent. Kommer nok til å prøve å finne på noe annet, kanskje til og med bytte til innvendig svinger.. Kabelen henger ganske løst bakpå der. Fant også ut at det piplet ut vann av de gamle hullene til svingeren, så jeg tørker ut akterspeilet 'as we speak'.. :p Det bør ikke være noe problem med hull i skroget så lenge man tetter de på ordentlig måte, noe de tydeligvis glemte når det kom til motorboltene på min.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.