Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Jeg lurer på om ikke denne litt enklere og billigere utgaven også kan gjøre jobben. 

 

Prinsippet blir da: 

 

Forbrukerne er koblet til forbruksbatteriet.

Dynamo og startmotor er koblet til starbatteri via startbryter.

Når dynamoen går og produserer spenning så kobler den forbruksbatteriet sammen med startbatteriet.

 

https://www.maritim.no/rele-sperre-12v80a

http://www.sanel.com.tr/en/power-relay.htm

 

Ellers lurt å spørre noen som faktisk har greie på disse tingene, på båt.

De som selger og de som produserer disse tingene kan/vil kanskje også svare og forklare litt.

Edit:

 

Oppkoblingen på billigutgaven ser ut til å bli litt annerledes, men ikke så mye.

Hvis man kobler 80 og 86 til pluss og minus til dynamoen, og de to bateribussene til 30 og 87, hvordan unngår man da at startbatteriet får dette til å slå inn i "utide". Mulig at det er laget slik at man må passere "riktig ladespenning" før det slår inn. Synes ikke det framgår direkte av dokumentasjonen, men det er mulig at Maritime vet.

Og så litt mer over samme tema:

 

https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/elektrisk/batteriutstyr/blue-sea-skillerelè-75a-gir-ingen-spenningsfall-lev-u-kabler-106920-p0000009934

Arne2

Arne2

Jeg lurer på om ikke denne litt enklere og billigere utgaven også kan gjøre jobben. 

 

Prinsippet blir da: 

 

Forbrukerne er koblet til forbruksbatteriet.

Dynamo og startmotor er koblet til starbatteri via startbryter.

Når dynamoen går og produserer spenning så kobler den forbruksbatteriet sammen med startbatteriet.

 

https://www.maritim.no/rele-sperre-12v80a

http://www.sanel.com.tr/en/power-relay.htm

 

Ellers lurt å spørre noen som faktisk har greie på disse tingene, på båt.

De som selger og de som produserer disse tingene kan/vil kanskje også svare og forklare litt.

Edit:

 

Oppkoblingen på billigutgaven ser ut til å bli litt annerledes, men ikke så mye.

Hvis man kobler 80 og 86 til pluss og minus til dynamoen, og de to bateribussene til 30 og 87, hvordan unngår man da at startbatteriet får dette til å slå inn i "utide". Mulig at det er laget slik at man må passere "riktig ladespenning" før det slår inn. Synes ikke det framgår direkte av dokumentasjonen, men det er mulig at Maritime vet.

Arne2

Arne2

Jeg lurer på om ikke denne litt enklere og billigere utgaven også kan gjøre jobben. 

 

Prinsippet blir da: 

 

Forbrukerne er koblet til forbruksbatteriet.

Dynamo og startmotor er koblet til starbatteri via startbryter.

Når dynamoen går og produserer spenning så kobler den forbruksbatteriet sammen med startbatteriet.

 

https://www.maritim.no/rele-sperre-12v80a

http://www.sanel.com.tr/en/power-relay.htm

 

Ellers lurt å spørre noen som faktisk har greie på disse tingene, på båt.

De som selger og de som produserer disse tingene kan/vil kanskje også svare og forklare litt.

Arne2

Arne2

Jeg lurer på om ikke denne litt enklere og billigere utgaven også kan gjøre jobben. 

 

Prinsippet blir da: 

 

Forbrukerne er koblet til forbruksbatteriet.

Dynamo og startmotor er koblet til starbatteri via startbryter.

Når dynamoen går og produserer spenning så kobler den forbruksbatteriet sammen med startbatteriet.

 

https://www.maritim.no/rele-sperre-12v80a

http://www.sanel.com.tr/en/power-relay.htm

 

Ellers lurt å spørre noen som faktisk har greie på disse tingene, på båt.



×
×
  • Create New...