Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Jeg har skillerele samme som på bilde Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Jeg har skillerele samme som på bilde Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Ja, men da bør du bruke dette da siden du har det;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) Ikke dumt med noen alternativer hva angår komponenter. Forstørrer man imidlertid opp "lokket" på Bosh releet til 930,- så ser det jo ut som at dette er et rele med manuell og ikke automatisk styring (?). Det kan se ut som at dette fungerer likt med Maritime sitt rele til 129,- kr ??!! https://www.watski.no/search/?q=skillerele&category3[]=Diverse Innstallasjonsmateriale 12V Ellers så var det jo en veldig "fiks og fin" tilkobling til batteriene. En ting jeg sitter og filosoferer litt over, så langt uten svar, det hvilken dimensjon av kabler man bør bruke hvor. (Noen som vet ..?) (Her kommer det vel også litt an på størrelsen på båten og anlegget, typen båt, osv.) Legger et par linker til "alternative batteribrytere" fra Biltema til senere bruk ifbm koblingsskjema. https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/hovedstrombryter-100-a-2000016429 https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/hovedstrombryter-250-a-2000020071 Et bryterpanel for forbrukskretsene hadde vel sikkert greit å ha, slik at man slipper å ende opp som et juletre. Hvor finner man det? Skal vi se, her har vi en med både automatsikringer og brytere: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/bryterpanel-med-automatsikringer-2000021273 Redigert 5.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Hei alt jeg har koblet til går via samme bryterpanel som du henviser til. Det som er koblet direkte med sikring mellom er lensepumpe og ledninger fra panel. Men hvordan kobler jeg alt sammen startbatteri. Forbruksbatteri. Skillerele. Og 1 hovedbryter og jeg skjønner att forbruk skal på forbruksbatteri og motor til startbatteri Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Hvis du har noen av delene i bruk allerede, så blir det jo enklere. Skal forsøke å komme opp med et noenlunde komplett koblingsskjema for alt sammen med påførte produktnummer fra Biltema, så får "sjøulkene" kommentere og komme med rettelser og forslag. Hvor mange ampere trekker lensepumpa? Eller eventuelt: Hvilken type er det? Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Takk for svar og engasjement pumpen er den de har på biltema med flotør supert att du vil hjelpe ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Hmm, trådstarter har tydeligvis ingen ambisjoner om å forstå strømopplegget i båten, han ber bare noen fortelle hvordan ting skal kobles ut i fra litt ulne muntlige beskrivelser, og nå til slutt et ferdig innkjøpt rele med ukjent spec. Og så skal han koble det hele selv til slutt. Kan dette gå bra? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) 11 minutes ago, Gunnar said: Hmm, trådstarter har tydeligvis ingen ambisjoner om å forstå strømopplegget i båten, han ber bare noen fortelle hvordan ting skal kobles ut i fra litt ulne muntlige beskrivelser, og nå til slutt et ferdig innkjøpt rele med ukjent spec. Og så skal han koble det hele selv til slutt. Kan dette gå bra? Ull eller ikke, det kommer vel også litt an på hvor ørene sitter. Hele opplegget går jo på å gå gjennom specken på alle komponentene og så lage en enkel forståelig beskrivelse av det hele. Hva er det som er komplisert? Behøver det å være komplisert? Hvorfor ikke bare gå gjennom forlaget og kommentere, når det kommer? Redigert 5.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Sitat Ull eller ikke, det kommer vel også litt an på hvor ørene sitter. Hele opplegget går jo på å gå gjennom specken på alle komponentene og så lage en enkel forståelig beskrivelse av det hele. Hva er det som er komplisert? Ære være deg for å engasjere deg, men du kan også bli sittende igjen med et visst ansvar hvis båteieren egentlig ikke vet hva han gjør. Jeg mener man må forsøke å forstå strømopplegget hvis man skal koble selv, ellers er det bedre å sette det hele bort til noen som kan det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 43 minutes ago, Erik aa said: Takk for svar og engasjement pumpen er den de har på biltema med flotør supert att du vil hjelpe ?? Hvor stor båt og hvor stor dynamo dreier det seg om? Hva slags båt? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 3 minutes ago, Gunnar said: Ære være deg for å engasjere deg, men du kan også bli sittende igjen med et visst ansvar hvis båteieren egentlig ikke vet hva han gjør. Jeg mener man må forsøke å forstå strømopplegget hvis man skal koble selv, ellers er det bedre å sette det hele bort til noen som kan det. Det er sant nok at det å koble opp et elektrisk anlegg medfører risiko. Det er også sant nok at man må forstå hvordan et anlegg fungerer for at det hele skal gå bra. Man må også gjennomføre en riskovurdering av den jobben som skal gjøres. Så langt har vi så langt ikke kommet i denne tråden. men vi beveger oss dit og i den retningen. Beklager hvis jeg var litt spiss i formuleringen. Det var vel et forsøk på å være litt morsom, men det er jo ikke sikkert det var vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Arne2 skrev 10 minutter siden: Hvor stor båt og hvor stor dynamo dreier det seg om? Hva slags båt? I signaturen til trådstarter står det at båten er en Flipper flash, er ikke det en båt med utenbordsmotor? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 10 minutes ago, Lars H. said: I signaturen til trådstarter står det at båten er en Flipper flash, er ikke det en båt med utenbordsmotor? Da er det jo egentlig noe forholdsvis smått, og det var vel egentlig også det jeg tenkte. Ellers så er det nok sikkert greit nok å ha startstrøm til en slik påhengsmotor. Ser ellers at du har lagt ut bilde av en av mine gamle venner, Sikorsky S61-N. Det er jo forsåvidt også en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Arne2 skrev 14 minutter siden: Ser ellers at du har lagt ut bilde av en av mine gamle venner, Sikorsky S61-N. Det er jo forsåvidt også en båt. Hee? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Gunnar skrev 1 time siden: Hmm, trådstarter har tydeligvis ingen ambisjoner om å forstå strømopplegget i båten, han ber bare noen fortelle hvordan ting skal kobles ut i fra litt ulne muntlige beskrivelser, og nå til slutt et ferdig innkjøpt rele med ukjent spec. Og så skal han koble det hele selv til slutt. Kan dette gå bra? Skjønner att jo att du kan alt hvis du synes tråden er helt bak mål så spar deg for kommentarer. Jeg spør bare om litt hjelp her og jeg har jo fått noen gode innspill på hva jeg spør om. Ikk for å legge skylden på noen om noe blir feil Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Arne2 skrev 54 minutter siden: Hvor stor båt og hvor stor dynamo dreier det seg om? Hva slags båt? Detter er en FLIPPER FLÆSH 21 fot med 140 suzuki 2006 mod Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Arne2 skrev 58 minutter siden: Hvor stor båt og hvor stor dynamo dreier det seg om? Hva slags båt? Båten er en FLIPPER Flash 21 fot med 140 hk Suzuki 206 mod Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 1 hour ago, Lars H. said: Hee? To stykker ser jeg, men det blir vel litt off-topic. Ikke deler fra Biltema i disse to. http://oljepionerene.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Åh ja, nå forstår jeg, har hatt noen turer med de maskinene. Men enig, - total avsporing. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 52 minutes ago, Erik aa said: Båten er en FLIPPER Flash 21 fot med 140 hk Suzuki 206 mod Det blir jo forholdsvis smått, bortsett fra en forholdsvis stor startstrøm, vil jeg tro. På den annen side, startbatteri og startkrets er der jo allerede, det skal ikke bygges opp på nytt. Da kan oppgaven egentlig "defineres" til å forbrukssiden til en kurs for seg selv med et eget batteri, slik at man ikke tømmer startbatteriet. Det eneste som skal dimensjoneres og planlegges , det er jo sånn sett også forbrukssiden på en 21 fots båt, og dette bør vel egentlig være en "kurant oppgave". Har kladdet litt på en serviett og vil forsøke å tegne det litt penere og legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) Da blir jo hele prosjektet en hel del enklere og billigere enn først antatt. Mindre enn 500,- kroner totalt. Legger først ut koblingsskjemaet til Biltema vare no 25-219 og så noen litt flere detaljer etterpå. (Det er noe som mangler, men dette er jo et utgangspunkt.) https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018 https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf Redigert 5.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 (redigert) Første utkast. Egentlig det samme som Biltema sin løsning, men litt flere detaljer. Noe av det viktigste prinsippet rundt sikkerhet er at man ikke rører det eksisterende anlegget, man bare kobler til et ekstra batteri og en forbrukerkurs. For sikkerhet brukes også en ekstra batteribryter. Venstre batteri er eksisterende startbatteri. Høyre er nytt forbruksbatteri. Redigert 6.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik aa Svart 6.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Takk for skisser nå begynner det å synke inn hvordan ville du ha koblet til en hovedbryter her da hadde håpet jeg kunne bruke en bryter på hel opplegget Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Du bør ha en bryter til hvert batteri. Enklest sånn. Og evt en bryter mellom disse to I tilfelle du trenger ekstra startstrøm. Forslag: 1: Monter nytt batteri et passende sted. 2: monter en ny hovedbryter, og flytt alt av forbruk over til denne. 3: Kople minus på begge batteriene sammen. 4: Kople det Nye batteriet til den nye hovedbryteren. Da mangler bare ladingen. Den besørges av skillereleet: 5: Kople skillereleet mellom de to batteriene iht produsentens beskrivelse. Helst på forbrukssiden av hovedbryter, om det er på batterisiden risikerer du et lite strømforbruk til releet. I alle fall om du bruker et VSR rele. Jeg har mitt på batterisiden, hovedsaklig fordi jeg da også kan bruke det ifm landstrømlading. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.