Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Erik aa skrev for 5 timer siden:

nå begynner det å synke inn hvordan ville du ha koblet til en hovedbryter her da hadde håpet jeg kunne bruke en bryter på hel opplegget 

Hvorfor er du opptatt av å bruke kun en hovedbryter?

index skrev for 4 timer siden:

Du bør ha en bryter til hvert batteri. Enklest sånn. Og evt en bryter mellom disse to I tilfelle du trenger ekstra startstrøm.

Forslag:

1: Monter nytt batteri et passende sted.

2: monter en ny hovedbryter, og flytt alt av forbruk over til denne.

3: Kople minus på begge batteriene sammen.

4: Kople det Nye batteriet til den nye hovedbryteren.

Da mangler bare ladingen. Den besørges av skillereleet:

5: Kople skillereleet mellom de to batteriene iht produsentens beskrivelse. Helst på forbrukssiden av hovedbryter, om det er på batterisiden risikerer du et lite strømforbruk til releet. I alle fall om du bruker et VSR rele. Jeg har mitt på batterisiden, hovedsaklig fordi jeg da også kan bruke det ifm landstrømlading.

Enig. Men er ikke dette akkurat det jeg foreslo litt tidligere...

Jeg vet jeg har nevnt det før. Men hvis forståelsen av det elektriske er så lav, så mener jeg man bør være med noen som kan dette for å lære. Man må også lære litt om skjemalesing og elektriske lover for å forstå hva man driver med, hvis ikke er risikoen for å lage et brannfarlig opplegg for stor. I en annen tråd for en tid tilbake ble det kverulert i det uendelige hvordan en kabelsko skal presses for at båten ikke skal bli en flytende brannbombe. Denne tråden blir en ytterlighet andre veien...

Komodo

Komodo

Erik aa skrev for 5 timer siden:

nå begynner det å synke inn hvordan ville du ha koblet til en hovedbryter her da hadde håpet jeg kunne bruke en bryter på hel opplegget 

Hvorfor er du opptatt av å bruke kun en hovedbryter?

index skrev for 4 timer siden:

Du bør ha en bryter til hvert batteri. Enklest sånn. Og evt en bryter mellom disse to I tilfelle du trenger ekstra startstrøm.

Forslag:

1: Monter nytt batteri et passende sted.

2: monter en ny hovedbryter, og flytt alt av forbruk over til denne.

3: Kople minus på begge batteriene sammen.

4: Kople det Nye batteriet til den nye hovedbryteren.

Da mangler bare ladingen. Den besørges av skillereleet:

5: Kople skillereleet mellom de to batteriene iht produsentens beskrivelse. Helst på forbrukssiden av hovedbryter, om det er på batterisiden risikerer du et lite strømforbruk til releet. I alle fall om du bruker et VSR rele. Jeg har mitt på batterisiden, hovedsaklig fordi jeg da også kan bruke det ifm landstrømlading.

Enig. Men er ikke dette akkurat det jeg foreslo litt tidligere...

• Create New...