Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Så vidt jeg kan se så passer ikke denne bryteren med den løsningen vi har diskutert over. Denne bryteren kunne ha vært brukt, men da ble det på et vis "en helt annen løsning" basert på manuell styring av innkoblede batterier. Den løsningen vi har diskutert over baserer seg jo på "automatisk inn og utkobling av forbruksbatteri".

 

Begge metoder er mulig som alternativ til hverandre, men jeg tror ikke det vil være så lett å kombinere dem.

 

Det er nok allikevel mulig å få til en inn og utkobling av to batterier, men det er vel egentlig å fraråde. Sjansen for at noe kan gå alvorlig galt er vel en god del eller mye større. Når så er sagt så viste vel faktisk den første videoen med reklame for "Blue Sea Systems" akkurat den type bryter og den type funksjon som du etterlyser, men jeg vil fraråde dette.

 

Når man kobler opp forbrukssiden til en 21 fots båt, og lar "startsystemet" være slik som det er, de er man jo innenfor er forholdsvis enkelt prosjekt. Med en gang man begynner å skru og mekke på det systemet som leverer startstrøm til motor, da er man over i noe annet.

 

Her er i alle fall beskrivelsen av bryteren og oppkoblingen en gang til (Men bruk heller 2 brytere slik som foreslått, og la være å endre noe på det eksisterende systemet, spesielt der det går mye strøm.)

 

Prøvde å sjekke hos Biltema om de hadde en slik bryter, men fant ingen.

 

Denne bryteren ser ut til å kunne klare to batterier, men Maritim har ikke lagt ut dokumentasjon. Anbefalingen blir: Ikke gjør det, ikke rot med startsystemet og bruk heller to separate brytere.

 

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-hovedbryter-to-polet-400-amp

 

 

 

Arne2

Arne2

Så vidt jeg kan se så passer ikke denne bryteren med den løsningen vi har diskutert over. Denne bryteren kunne ha vært brukt, men da ble det på et vis "en helt annen løsning" basert på manuell styring av innkoblede batterier. Den løsningen vi har diskutert over baserer seg jo på "automatisk inn og utkobling av forbruksbatteri".

 

Begge metoder er mulig som alternativ til hverandre, men jeg tror ikke det vil være så lett å kombinere dem.

 

Det er nok allikevel mulig å få til en inn og utkobling av to batterier, men det er vel egentlig å fraråde. Sjansen for at noe kan gå alvorlig galt er vel en god del eller mye større. Når så er sagt så viste vel faktisk den første videoen med reklame for "Blue Sea Systems" akkurat den type bryter og den type funksjon som du etterlyser, men jeg vil fraråde dette.

 

Når man kobler opp forbrukssiden til en 21 fots båt, og lar "startsystemet" være slik som det er, de er man jo innenfor er forholdsvis enkelt prosjekt. Med en gang man begynner å skru og mekke på det systemet som leverer startstrøm til motor, da er man over i noe annet.

 

Her er i alle fall beskrivelsen av bryteren og oppkoblingen en gang til (Men bruk heller 2 brytere slik som foreslått, og la være å endre noe på det eksisterende systemet, spesielt der det går mye strøm.)

 

Prøvde å sjekke hos Biltema om de hadde en slik bryter, men fant ingen.

 

Denne bryteren ser ut til å kunne klare to batterier, men Maritim har ikke lagt ut dokumentasjon. Anbefalingen blir: Ikke gjør det, bruk heller to separate brytere.

 

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-hovedbryter-to-polet-400-amp

 

 

 

Arne2

Arne2

Så vidt jeg kan se så passer ikke denne bryteren med den løsningen vi har diskutert over. Denne bryteren kunne ha vært brukt, men da ble det på et vis "en helt annen løsning" basert på manuell styring av innkoblede batterier. Den løsningen vi har diskutert over baserer seg jo på "automatisk inn og utkobling av forbruksbatteri".

 

Begge metoder er mulig som alternativ til hverandre, men jeg tror ikke det vil være så lett å kombinere dem.

 

Det er nok allikevel mulig å få til en inn og utkobling av to batterier, men det er vel egentlig å fraråde. Sjansen for at noe kan gå alvorlig galt er vel en god del eller mye større. Når så er sagt så viste vel faktisk den første videoen med reklame for "Blue Sea Systems" akkurat den type bryter og den type funksjon som du etterlyser, men jeg vil fraråde dette.

 

Når man kobler opp forbrukssiden til en 21 fots båt, og lar "startsystemet" være slik som det er, de er man jo innenfor er forholdsvis enkelt prosjekt. Med en gang man begynner å skru og mekke på det systemet som leverer startstrøm til motor, da er man over i noe annet.

 

Her er i alle fall beskrivelsen av bryteren og oppkoblingen en gang til (Men bruk heller 2 brytere slik som foreslått, og la være å endre noe på det eksisterende systemet, spesielt der det går mye strøm.)

 

Prøvde å sjekke hos Biltema om de hadde en slik bryter, men fant ingen.

 

 

Arne2

Arne2

Så vidt jeg kan se så passer ikke denne bryteren med den løsningen vi har diskutert over. Denne bryteren kunne ha vært brukt, men da ble det på et vis "en helt annen løsning" basert på manuell styring av innkoblede batterier. Den løsningen vi har diskutert over baserer seg jo på "automatisk inn og utkobling av forbruksbatteri".

 

Begge metoder er mulig som alternativ til hverandre, men jeg tror ikke det vil være så lett å kombinere dem.

 

Det er nok allikevel mulig å få til en inn og utkobling av to batterier, men det er vel egentlig å fraråde. Sjansen for at noe kan gå alvorlig galt er vel en god del eller mye større. Når så er sagt så viste vel faktisk den første videoen med reklame for "Blue Sea Systems" akkurat den type bryter og den type funksjon som du etterlyser, men jeg vil fraråde dette.

 

Når man kobler opp forbrukssiden til en 21 fots båt, og lar "startsystemet" være slik som det er, de er man jo innenfor er forholdsvis enkelt prosjekt. Med en gang man begynner å skru og mekke på det systemet som leverer startstrøm til motor, da er man over i noe annet.

 

Her er i alle fall beskrivelsen av bryteren og oppkoblingen en gang til (Men bruk heller 2 brytere slik som foreslått, og la være å endre noe på det eksisterende systemet, spesielt der det går mye strøm.)

 

 

Arne2

Arne2

Så vidt jeg kan se så passer ikke denne bryteren med den løsningen vi har diskutert over. Denne bryteren kunne ha vært brukt, men da ble det på et vis "en helt annen løsning" basert på manuell styring av innkoblede batterier. Den løsningen vi har diskutert over baserer seg jo på "automatisk inn og utkobling av forbruksbatteri".

 

Begge metoder er mulig som alternativ til hverandre, men jeg tror ikke det vil være så lett å kombinere dem.

 

Det er nok allikevel mulig å få til en inn og utkobling av to batterier, men det er vel egentlig å fraråde. Sjansen for at noe kan gå alvorlig galt er vel en god dele eller mye større. Når så er sagt så viste vel faktisk den første videoen med reklame for "Blue Sea Systems" akkurat den type bryter og den type funksjon som du etterlyser, men jeg vil fraråde dette.

 

Når man kobler opp forbrukssiden til en 21 fots båt, og lar "startsystemet" være slik som det er, de er man jo innenfor er forholdsvis enkelt prosjekt. Med en gang man begynner å skru og mekke på det systemet som leverer startstrøm til motor, da er man over i noe annet.

 

Her er i alle fall beskrivelsen av bryteren og oppkoblingen en gang til (Men bruk heller 2 brytere slik som foreslått, og la være å endre noe på det eksisterende systemet, spesielt der det går mye strøm.)

 

 



×
×
  • Create New...