
Arne2
Man kan selvfølgelig ikke droppe en bryter som gir hurtig og øyeblikkelig utkobling, ettersom dette er en vital sikkerhetsfunksjon og sannsynligvis også et formelt krav.
Når det der i mot gjelder en sikring, så ville det så absolutt ha noe for seg. Når det gjelder det ekstra forbruksbatteriet som blir satt inn så er det jo ikke så mange ampere dette skal levere. Prinsippet er jo at den startkretsen som er der ikke røres på grunn at denne er laget for å levere en forholdsvis stor strømstyrke.
For forbruksbatteriet så er den strømstyrken som det hele dimensjoneres for forholdsvis liten og her kunne man jo godt ha satt inn en sikring i tillegg til og i serien med batteribryteren.
Edit:
Man kan jo for eksempel legge inn en slik sikring på 30 A på forbrukssiden. (Og gjerne ha et par i reserve.)
Da er man vel begrenset til ca 360 W maks, hvis det holder.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/sikringer/sikringsholder-2000016466
Hvis man planlegger å trekke 10-20 A på forbrukssiden så holder det jo. Hvis det er noe mer, så behøver man kanskje noe større.