JRK
Hei,
Systemet passer aller motorer med elektronisk spak, der motoren bare leser en motstandsverdi.
Det er en ting og lage dette til egen båt og bruk. Å påta seg ansvar ved å levere det til andre, uten noen form for offentlig godkjenning blir noe annet, selv om man vet at systemet er sikkert. Designet er slik at om man rører den manuelle spaken, så kobler remote systemet ut. i tillegg er elektronikken galvanisk skilt fra båtens strømsystem.
I ettertid har jeg fått vite at "Dockmate" lager et slikt system som kommuniserer med gass/gir spaken på tilsvarende måte, og da føles det enda tryggere. Hadde håpet å få med meg Sleipner, som et seriøst firma som kunne levere det, men de er ikke interressert. Det er vel et litt begrenset marked.
Så langt har det fungert prikkfritt, og det er virkelig til stor hjelp. Har ingen problem med sitte på fordekket å kjøre båt inni båsen eller til berget med dregg, under forutsetning av at det ikke er for mye vind. Jeg styrer jo bare girfunksjonen, så jeg får jo ikke mer en tomgangsfart.
Nå får jeg teste ferdig i sommer, Om jeg skulle lage for noen andre så måtte jeg i alle fall lage et ordentlig kretskort. (Det jeg har i dag er jo laget vha av veroboard).Dette er endel arbeid og med logistikken med å bestille deler osv så flyr timene. Delene som skal til koster under 500,- og da er det brukt anerkjenrte leverandører på komponentene.
Om jeg eventuelt kjeder meg til vinteren og lager et kort så tar jeg eventuelt kontakt