JRK Startet 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2019 Kopierer litt fra en tidligere tråd da prosjektet er er ferdig utviklet og montert. Har en Viksund 340 2007 modell med VP D6/370. På denne har jeg Sleipner thruster foran og bak, samt Engbo ankervinsj bak. Litt tungvint med to fjernkontrollere, så jeg vurderer å gå til anskaffelse av Sleipners RC-23E. I og med at jeg ikke har vinsj foran, er ideen å bruke denne funksjonen på fjernkontrollen til å kjøre girkassen frem og tilbake. Denne båten har såpass stort vindfang at det er en savnet funksjon. Om man skal legge seg longside eller gå inn med baug eller hekk rekker det med tomgangsturtall fra motoren (3-4 knop). Man får altså full frihet til å manuvrere båten i alle retninger uansett hvor man står på båten. Nå er jo ikke dette min ide. Det finnes allerede et system som heter Dockmate, som i tillegg også har kontroll på gasspådrag, men dette koster noen titusener. Som sagt prosjektet er realisert. Styring av girkasse viste seg å ha noen ulemper, Det viste seg at det var enklere å gå inn på Gass/Girhendel og lure denne med noen relleer og potensiometeroppsett. I tillegg er det lagt inn endel logikk slik at fjerkontrollen kobles ut om man rører gass girhendelen. Fjernekontrollen koster ca. 3000,- og så ble det bestilt inn smådeler fra ebay for 500,- Deriblant orginale plugger til gir/gass hendel slik at om systemet skulle feile en gang så kan fjernkontrollen lett kobles vekk og man setter på plass de orginale pluggene mellom motor og hendel. Alt i en IP 66 boks, der elektronikken er lakket for best mulig korrosjonsbeskyttelse. Da jeg ikke har vinsj fremme så brukes altså disse knappene til å sette moren i fremover eller revers, mens den går på tomgang. (Får prøve å endre symbolene på disse knappene). Prøvde for morro skyld, og hadde kontakt med fjernkontrollen 30 m unna, så her kan man legge til uansett hvor man står på båten og om fra land om man ønske. Alltid morro at man får ting til å virke når man har lagt ned noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 (redigert) Heisann Vi måtte bytte motor i 2017 tror jeg det var. Hadde dette systemet passet på vår motor ? Det er ikke så farlig om ikke ankere er med. Vi har Engbo anker Hadde du vert interessert i å laget koblingsboksen til meg ? Jan Martin Redigert 26.Juni.2019 av Stella Ulefoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Jeg og kunne vert intr i dette, vist du tenke på å lage flere slike bokser? Har en 2004 mod D6 370. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 (redigert) Hei, Systemet passer aller motorer med elektronisk spak, der motoren bare leser en motstandsverdi. Det er en ting og lage dette til egen båt og bruk. Å påta seg ansvar ved å levere det til andre, uten noen form for offentlig godkjenning blir noe annet, selv om man vet at systemet er sikkert. Designet er slik at om man rører den manuelle spaken, så kobler remote systemet ut. i tillegg er elektronikken galvanisk skilt fra båtens strømsystem. I ettertid har jeg fått vite at "Dockmate" lager et slikt system som kommuniserer med gass/gir spaken på tilsvarende måte, og da føles det enda tryggere. Hadde håpet å få med meg Sleipner, som et seriøst firma som kunne levere det, men de er ikke interressert. Det er vel et litt begrenset marked. Så langt har det fungert prikkfritt, og det er virkelig til stor hjelp. Har ingen problem med sitte på fordekket å kjøre båt inni båsen eller til berget med dregg, under forutsetning av at det ikke er for mye vind. Jeg styrer jo bare girfunksjonen, så jeg får jo ikke mer en tomgangsfart. Nå får jeg teste ferdig i sommer, Om jeg skulle lage for noen andre så måtte jeg i alle fall lage et ordentlig kretskort. (Det jeg har i dag er jo laget vha av veroboard).Dette er endel arbeid og med logistikken med å bestille deler osv så flyr timene. Delene som skal til koster under 500,- og da er det brukt anerkjenrte leverandører på komponentene. Om jeg eventuelt kjeder meg til vinteren og lager et kort så tar jeg eventuelt kontakt Redigert 2.Juli.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Jeg laget tilsvarende opplegg i min båt for noen år siden, og det fungerer utmerket. Bruker 6 funksjoner, baugpropell, gear forover/bakover (KAD44), og sving på drevet styrbord/babord, (sving styres via autopilot). Har ankervinsjen på egen fjernkontroll Gjør det enkelt å håndtere båt alene da jeg kan stå på fordekket å kjøre til land, for eksempel ved tillegging med dregg bak Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Artig å høre Cato. noen ting blir bare så mye enklere med rett utstyr Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 JRK skrev for 18 timer siden: Hei, Systemet passer aller motorer med elektronisk spak, der motoren bare leser en motstandsverdi. Det er en ting og lage dette til egen båt og bruk. Å påta seg ansvar ved å levere det til andre, uten noen form for offentlig godkjenning blir noe annet, selv om man vet at systemet er sikkert. Designet er slik at om man rører den manuelle spaken, så kobler remote systemet ut. i tillegg er elektronikken galvanisk skilt fra båtens strømsystem. I ettertid har jeg fått vite at "Dockmate" lager et slikt system som kommuniserer med gass/gir spaken på tilsvarende måte, og da føles det enda tryggere. Hadde håpet å få med meg Sleipner, som et seriøst firma som kunne levere det, men de er ikke interressert. Det er vel et litt begrenset marked. Så langt har det fungert prikkfritt, og det er virkelig til stor hjelp. Har ingen problem med sitte på fordekket å kjøre båt inni båsen eller til berget med dregg, under forutsetning av at det ikke er for mye vind. Jeg styrer jo bare girfunksjonen, så jeg får jo ikke mer en tomgangsfart. Nå får jeg teste ferdig i sommer, Om jeg skulle lage for noen andre så måtte jeg i alle fall lage et ordentlig kretskort. (Det jeg har i dag er jo laget vha av veroboard).Dette er endel arbeid og med logistikken med å bestille deler osv så flyr timene. Delene som skal til koster under 500,- og da er det brukt anerkjenrte leverandører på komponentene. Om jeg eventuelt kjeder meg til vinteren og lager et kort så tar jeg eventuelt kontakt Da får vi bare håpe du kjeder deg til vinteren ? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 Heisann JRK håper at jeg står øverst på bestillingslisten. På tirsdag var jeg en tur på bunn.Tror ikke det ble så veldig store skader på propellen. Skal sjekke hvis det blir 20 g i vannet. Hadde jeg hatt fjernkontrollen din JRK hadde det sannsynlig ikke skjedd. Jeg har byttet propell verksted. Det er ikke lenge før jeg får klippekort her også. God sommer ps Det er ikke så fælt å gå på grunn Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Jeg har prøvd å finne ut hvordan jeg kan styre aktuatoren på D- motorene. Har du lyst å dele hvordan du har satt det opp? Kobler du fra potmeteret når du styrer via fjernkontrollen? Vet du hvilket verdi det er på potmeteret i hendelen? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Lurer på det samme for en ZF45 hydraulisk girkasse (mener det er det jeg har). Har tenkt å lage en fjernkontroll basert på mobil/mikrocontroller med wifi og relekort. Thrustere og vinsj er greit men forsker litt på hvordan kople meg på girkassen som jeg mener er elektrisk operert. Antar det da står noen solenoider som åpner og stenger for olje et eller annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Hei ansgar, Ja jeg bruker noen kjappe releer. Så kjapt at ikke canbussystemet oppfatter at det blit lurt av dummymotstandene, som er de samme verdiene som min gass/girspake har på. Forover og revers på tomgang. Tror du bør måle selv på din gass/gir spake, da disse verdiene også vil avhenge av kalibrering av sdpaken og plassering av potmeteret i spaken. Motstandsverdier på plug. Litt omstendig og finne rett verdier men slik er målingene gjort Neutral: 1-2=1995. 1-3=1952, 2-3=1838 AFT Max: 1-2=1995. 1-3=1120, 2-3=2644 AFT Gear: 1-2=1995. 1-3=1781, 2-3=2020 FWD Gear: 1-2=1995. 1-3=2130, 2-3=1644 FWD Max: 1-2=1995. 1-3=2760, 2-3=992 Krav til Motstandsmåling Spesifikasjon full gass 1-2 2000 +/- 10 Prosent 1-3 over 900 2-3 under 2900 R midtuttak = 900 Ohm R1 R2 AFT 881 1120 2001 Neutr 1052 938 1990 FWD 1230 744 1975 2 stk 1 eller 2 K Potmeter (1K pot 2 ekstra motstandere a 500 Ohm) 3 stk Relay Jeg har bygd inn endel sikkerhet i min løsning derfor er den litt mer komplisert enn strengt tatt nødvendig. Det er lagt inn en DC/DC converter som isolerer min kontroll totalt fra motorens strømforsyning Et rele er koblet til det ene kontaktsettet på gass gir hendelen slik at om noen rører denne kobler min remote ut Har skaffet orginale plugger lig VP sine slik at om noe går feil så er det lett og koble tilbake igjen Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Og om du lager dette så ikke gjør samme tabben som meg lakerte hele elektronikken, som jeg alltif gjør. Bare denne gangen var lakken ledende ;) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Takk for informasjon. Har du tilfeldigvis spesifikasjonene på pluggene liggende? Hadde vært mye lettere om det var mulig å bare styre aktuatoren istedenfor:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 @JRK: Dette er da til D6 med drev? Er det canbus på en D3-220 med ZF45 hydraulisk kasse også mon tro? (Elektronisk spak) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Jeg har D6 med ZF80 kasse og aksling. Tenkte også å styre kassen først, men her er det i alle fall 2 utfordringer. - Dette er proporsjonalventiler og det er ikke 12 V som styrer i følge leverandøren av kassen. Dette er også sikkert grunnen til at "Dockmate" også kopierer girspaken - En annen detalj hva skjer om remote systemet girer ved en feil, mens du allered kjører på høyt turtall. Knust girkasse? Kan godt hende det går, men man må alltid tenke nøye igjennom slike ting Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 @JRK: Er definitivt potensiale ja.. Var litt overraskende at det var proporsjonalventiler, men så er det jo en del grovere kasse enn den jeg har. Får stå på hodet litt nedi der og forske litt mer tror jeg. Var tricky å finne info på nett av en eller annen grunn. Jeg så for meg at fjerkontrollenheten kun var aktiv når thrusterpanel var aktivert og interlock på releer slik at input fra styrespaken ville overstyre fjernkontrollen men dette lukter jo potensielt litt større utfordringer.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 Så vidt jeg husker skulle det være ca 11Volt på disse ventilen på min motor ifølge leverandøren på girkassen. Men dette kan jo være helt anderledes på din kasse. Uanset hva du faller ned på av løsning, så får du et fantastisk hjelpemiddel Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 (redigert) Da har jeg forsket litt mer og det ser ut som om jeg har temmelig likt system, med proporsjonalventiler.. Og ZF63 kasse ☺️?, ikke 45... @JRK For å forstå virkemåten på løsningen din: Du har altså bare logget motstandsverdiene ut fra spaken i de ulike posisjonene, replikerer disse med potmetere og sjalter rele over slik at spaken da er deaktivert/frakoplet, og systemet ‘ser’ mostandsverdiene fra potmeterene i stedet? Hva er betegnelse på originale connectorer du fikk fatt i? Redigert 17.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Helt riktig observert. Her er dene ene pluggen. Merk at den ene ikke er waterprof, så her måtte jeg lage tetning. Kjøpt hos Aliexpress. Om du vil kan du kjøpe av meg ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 (redigert) @JRK Takker. Slår kanskje til på det tilbudet. Må bare krype litt i båten og få verifisert at de er identiske, men det er sikkert sannsynlig! En matboks med multiturn-potmetere er allerede på vei fra Ali ? Redigert 18.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Det er 2 plugger på hendelen, husker ikke om jeg har den andre pluggen, men skal kikke litt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.