Jump to content

Felles fjernkontroll for både thrustere vinsj og hovedmotor


JRK

Recommended Posts

Kopierer litt fra en tidligere tråd da prosjektet er er ferdig utviklet og montert.

 

Har en Viksund 340 2007 modell med VP D6/370. På denne har jeg Sleipner thruster foran og bak, samt Engbo ankervinsj bak. Litt tungvint med to fjernkontrollere, så jeg vurderer å gå til anskaffelse av Sleipners RC-23E. I og med at jeg ikke har vinsj foran, er ideen å bruke denne funksjonen på fjernkontrollen til å kjøre girkassen frem og tilbake. Denne båten har såpass stort vindfang at det er en savnet funksjon. Om man skal legge seg longside eller gå inn med baug eller hekk rekker det med tomgangsturtall fra motoren (3-4 knop). Man får altså full frihet til å manuvrere båten i alle retninger uansett hvor man står på båten. Nå er jo ikke dette min ide. Det finnes allerede et system som heter Dockmate, som i tillegg også har kontroll på gasspådrag, men dette koster noen titusener.

 

Som sagt prosjektet er realisert. Styring av girkasse viste seg å ha noen ulemper, Det viste seg at det var enklere å gå inn på Gass/Girhendel og lure denne med noen relleer og potensiometeroppsett. I tillegg er det lagt inn endel logikk slik at fjerkontrollen kobles ut om man rører gass girhendelen. Fjernekontrollen koster ca. 3000,- og så ble det bestilt inn smådeler fra ebay for 500,- Deriblant orginale plugger til gir/gass hendel slik at om systemet skulle feile en gang så kan fjernkontrollen lett kobles vekk og man setter på plass de orginale pluggene mellom motor og hendel. Alt i en IP 66 boks, der elektronikken er lakket for best mulig korrosjonsbeskyttelse.

Da jeg ikke har vinsj fremme så brukes altså disse knappene til å sette moren i fremover eller revers, mens den går på tomgang. (Får prøve å endre symbolene på disse knappene). Prøvde for morro skyld, og hadde kontakt med fjernkontrollen 30 m unna, så her kan man legge til uansett hvor man står på båten og om fra land om man ønske. Alltid morro at man får ting til å virke når man har lagt ned noen timer.

 

RC23E.jpgimage.png.33ad08379a76168ece672ac35e3a1462.png

 

 

Link to post
  • 5 uker senere...

Hei,

Systemet passer aller motorer med elektronisk spak, der motoren bare leser en motstandsverdi.

Det er en ting og lage dette til egen båt og bruk. Å påta seg ansvar ved å levere det til andre, uten noen form for offentlig godkjenning blir noe annet, selv om man vet at systemet er sikkert. Designet er slik at om man rører den manuelle spaken, så kobler remote systemet ut. i tillegg er elektronikken galvanisk skilt fra båtens strømsystem.

I ettertid har jeg fått vite at "Dockmate" lager et slikt system som kommuniserer med gass/gir spaken på tilsvarende måte, og da føles det enda tryggere. Hadde håpet å få med meg Sleipner, som et seriøst firma som kunne levere det, men de er ikke interressert. Det er vel et litt begrenset marked.

Så langt har det fungert prikkfritt, og det er virkelig til stor hjelp. Har ingen problem med sitte på fordekket å kjøre båt inni båsen eller til berget med dregg, under forutsetning av at det ikke er for mye vind. Jeg styrer jo bare girfunksjonen, så jeg får jo ikke mer en tomgangsfart. 

Nå får jeg teste ferdig i sommer, Om jeg skulle lage for noen andre så måtte jeg i alle fall lage et ordentlig kretskort. (Det jeg har i dag er jo laget vha av veroboard).Dette er endel arbeid og med logistikken med å bestille deler osv så flyr timene. Delene som skal til koster under 500,- og da er det brukt anerkjenrte leverandører på komponentene.

Om jeg eventuelt kjeder meg til vinteren og lager et kort så tar jeg eventuelt kontakt :yesnod:

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jeg laget tilsvarende opplegg i min båt for noen år siden, og det fungerer utmerket. Bruker 6 funksjoner, baugpropell, gear forover/bakover (KAD44), og sving på drevet styrbord/babord, (sving styres via autopilot). Har ankervinsjen på egen fjernkontroll

 

Gjør det enkelt å håndtere båt alene da jeg kan stå på fordekket å kjøre til land, for eksempel ved tillegging med dregg bak

Link to post
JRK skrev for 18 timer siden:

Hei,

Systemet passer aller motorer med elektronisk spak, der motoren bare leser en motstandsverdi.

Det er en ting og lage dette til egen båt og bruk. Å påta seg ansvar ved å levere det til andre, uten noen form for offentlig godkjenning blir noe annet, selv om man vet at systemet er sikkert. Designet er slik at om man rører den manuelle spaken, så kobler remote systemet ut. i tillegg er elektronikken galvanisk skilt fra båtens strømsystem.

I ettertid har jeg fått vite at "Dockmate" lager et slikt system som kommuniserer med gass/gir spaken på tilsvarende måte, og da føles det enda tryggere. Hadde håpet å få med meg Sleipner, som et seriøst firma som kunne levere det, men de er ikke interressert. Det er vel et litt begrenset marked.

Så langt har det fungert prikkfritt, og det er virkelig til stor hjelp. Har ingen problem med sitte på fordekket å kjøre båt inni båsen eller til berget med dregg, under forutsetning av at det ikke er for mye vind. Jeg styrer jo bare girfunksjonen, så jeg får jo ikke mer en tomgangsfart. 

Nå får jeg teste ferdig i sommer, Om jeg skulle lage for noen andre så måtte jeg i alle fall lage et ordentlig kretskort. (Det jeg har i dag er jo laget vha av veroboard).Dette er endel arbeid og med logistikken med å bestille deler osv så flyr timene. Delene som skal til koster under 500,- og da er det brukt anerkjenrte leverandører på komponentene.

Om jeg eventuelt kjeder meg til vinteren og lager et kort så tar jeg eventuelt kontakt :yesnod:

 

 

Da får vi bare håpe du kjeder deg til vinteren ?

Link to post

Heisann

  JRK  håper at jeg står øverst på bestillingslisten.

På tirsdag var jeg en tur på bunn.Tror ikke det ble så veldig store skader på propellen. Skal sjekke hvis det blir 20 g i vannet.

Hadde jeg hatt fjernkontrollen din JRK hadde det sannsynlig ikke skjedd. Jeg har byttet propell verksted. Det er ikke lenge før jeg får klippekort her også.

God sommer

ps Det er ikke så fælt å gå på grunn

 

 Jan Martin

 

 

 

Link to post
  • 1 år senere...

Lurer på det samme for en ZF45 hydraulisk girkasse (mener det er det jeg har). Har tenkt å lage en fjernkontroll basert på mobil/mikrocontroller med wifi og relekort. Thrustere og vinsj er greit men forsker litt på hvordan kople meg på girkassen som jeg mener er elektrisk operert. Antar det da står noen solenoider som åpner og stenger for olje et eller annet sted?

Link to post

Hei ansgar,

Ja jeg bruker noen kjappe releer. Så kjapt at ikke canbussystemet oppfatter at det blit lurt av dummymotstandene, som er de samme verdiene som min gass/girspake har på.  Forover og revers på tomgang. Tror du bør måle selv på din gass/gir spake, da disse verdiene også vil avhenge av kalibrering av sdpaken og plassering av potmeteret i spaken.

Motstandsverdier på plug. Litt omstendig og finne rett verdier men slik er målingene gjortimage.png.ea32d1380dee350a24876ee8cc11c0f6.png

Neutral:

1-2=1995. 1-3=1952, 2-3=1838

AFT Max:

1-2=1995. 1-3=1120, 2-3=2644

AFT Gear:

1-2=1995. 1-3=1781, 2-3=2020

FWD Gear:

1-2=1995. 1-3=2130, 2-3=1644

FWD Max:

1-2=1995. 1-3=2760, 2-3=992

 

Krav til Motstandsmåling Spesifikasjon full gass

1-2 2000 +/- 10 Prosent

1-3 over 900

2-3 under 2900

 

R midtuttak = 900 Ohm

            R1       R2

AFT    881      1120    2001

Neutr   1052    938      1990

FWD   1230    744      1975

2 stk 1 eller 2 K Potmeter (1K pot 2 ekstra motstandere a 500 Ohm)

3 stk Relay

 

Jeg har bygd inn endel sikkerhet i min løsning derfor er den litt mer komplisert enn strengt tatt nødvendig.

Det er lagt inn en DC/DC converter som isolerer min kontroll totalt fra motorens strømforsyning

Et rele er koblet til det ene kontaktsettet på gass gir hendelen slik at om noen rører denne kobler min remote ut

Har skaffet orginale plugger lig VP sine slik at om noe går feil så er det lett og koble tilbake igjen

 

image.png.bffe4a2f893ec7156cb80885e25b7374.png

 

Link to post

Jeg har D6 med ZF80 kasse og aksling.

 

Tenkte også å styre kassen først, men her er det i alle fall 2 utfordringer. 

- Dette er proporsjonalventiler og det er ikke 12 V som styrer i følge leverandøren av kassen. Dette er også sikkert grunnen til at "Dockmate" også kopierer girspaken

- En annen detalj hva skjer om remote systemet girer ved en feil, mens du allered kjører på høyt turtall. Knust girkasse?

 

Kan godt hende det går, men man må alltid tenke nøye igjennom slike ting

Link to post

@JRK: Er definitivt potensiale ja.. Var litt overraskende at det var proporsjonalventiler, men så er det jo en del grovere kasse enn den jeg har. Får stå på hodet litt nedi der og forske litt mer tror jeg. Var tricky å finne info på nett av en eller annen grunn. Jeg så for meg at fjerkontrollenheten kun var aktiv når thrusterpanel var aktivert og interlock på releer slik at input fra styrespaken ville overstyre fjernkontrollen men dette lukter jo potensielt litt større utfordringer..

Link to post

Da har jeg forsket litt mer og det ser ut som om jeg har temmelig likt system, med proporsjonalventiler.. Og ZF63 kasse ☺️?, ikke 45...

 

@JRK For å forstå virkemåten på løsningen din: Du har altså bare logget motstandsverdiene ut fra spaken i de ulike posisjonene, replikerer disse med potmetere og sjalter rele over slik at spaken da er deaktivert/frakoplet, og systemet ‘ser’ mostandsverdiene fra potmeterene i stedet?

 

Hva er betegnelse på originale connectorer du fikk fatt i?

 

 

1273BD8C-8F06-44F0-971C-673CB79CF9B5.png

09BDBE18-DD95-4530-9AD3-D86A026804A9.jpeg

A5A1BA58-7BBA-4422-AF0E-4E42D9F81196.jpeg

5EAD176E-6875-4043-831A-C696B31864FE.jpeg

E00A68CB-58BF-4DEB-9D3A-F209967BC235.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...